بازی برد-برد برای ایران و روسیه/تقویت موقعیت سیاسی ایران با گسترش مبادلات انرژی


ساعت: 09:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918274

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به مبادله گاز روسیه گفت: این امر برای ما و روسیه به صرفه است و هزینه انتقال گاز به داخل کشور از جنوب به شمال برای مصرف داخلی و قطعا هر چه رابطه ما با کشورهای همسایه باشد را کاهش داده است. افزایش بخش انرژی می تواند به تقویت موقعیت سیاسی ما در منطقه منجر شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; شروع با جنگ روسیه و اوکراینکشورهای اروپایی به این جنگ واکنش نشان دادند و تحریم های مختلفی را علیه محصولات صادراتی روسیه اعمال کردند. مهمترین تحریم ها علیه مسکو در زمینه انرژی به ویژه در بخش گاز اعمال شد.

روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز به اروپا است و تعلیق صادرات گاز از این کشور ضربه جدی به اقتصاد اروپا وارد کرد. از سوی دیگر به دلیل خروج شرکت های اروپایی فعال در صنعت گاز روسیه، صادرات LNG از این کشور کاهش یافته و به همین دلیل ظرفیت کشورهای همسایه از طریق سیاست تبادل گاز یا خرید آن برای روسیه بسیار مهم شده است.

بیشتر بخوانید:
ایران با خرید و مبادله گاز روسیه به قطب انرژی منطقه تبدیل می شود/ با انتقال انرژی وضعیت اقتصادی و منطقه ای خود را افزایش می دهد.

از جمله کشورهای در دسترس روسیه برای تعویض یا خرید بنزین این کشور، ایران، به دلیل ظرفیت بالای زیرساختی در این کشور و همچنین دسترسی به منابع عظیم گازی در پارس جنوبی، فرصت بسیار بیشتری برای همکاری با مسکو دارد. این امر باعث شد تا مقامات دو کشور این سیاست مهم و بزرگ را در پیش بگیرند.


برد بازی تجاری ایران و روسیه

با توجه به اینکه ایران گاز مازادی برای صادرات ندارد، ص خرید یا تجارت گاز روسیه با تخفیف مناسب و فروش با قیمت بالاتر در کشورهایی مانند پاکستان، ترکیه، عراق و سایر کشورها، در واقع می توان پول زیادی به دست آورد. روسیه همچنین می‌تواند فروش گاز خود را تحت تحریم‌های موجود آغاز کند و از آنها استفاده کند. از این رو، مبادله گاز روسیه از سوی ایران، این یک برد-برد برای مسکو و تهران تلقی می شود.

این سیاست به درهم تنیدگی قوی روابط اقتصادی و سیاسی ایران با روسیه و همچنین با کشور مقصد گاز منجر خواهد شد که موقعیت سیاسی و اقتصادی ایران را در منطقه تقویت خواهد کرد.

مرتضی عزتی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که استفاده از فرصت جنگ روسیه و اوکراین برای ایران در زمینه مبادله گاز روسیه وی چه منافعی برای کشور ما خواهد داشت، وی خردمندانه گفت: استفاده از هر فرصتی برای ارائه خدمات به کشورهای دیگر در حوزه انرژی و کسب درآمد از این راه برای کشور ما مفید است. منافع ما این است که از هر موقعیتی در این زمینه استفاده کنیم و برای حفظ منافع خود گام برداریم. چه در حوزه گاز و چه نفت و یا حتی در زمینه ترانزیت کالاهای دیگر، این همکاری ها به نفع ماست.

او ادامه داد: مبادله گاز روسیه این به ما این امکان را می دهد که گاز کشور را در شمال دریافت کنیم و در آنجا مصرف کنیم و معادل آن را به مرزهای جنوبی کشور صادر کنیم. این امر باعث کاهش هزینه های انتقال گاز در داخل کشور از جنوب به شمال برای مصرف داخلی می شود و از نظر اقتصادی برای ما و روسیه سودآور است.


تقویت موقعیت سیاسی ایران با گسترش مبادلات انرژی

وی تاکید کرد: البته با تقویت روابط ما با کشورهای همسایه در حوزه انرژی، این امر می تواند به تقویت موقعیت سیاسی ما در منطقه و افزایش نفوذ ما در تحولات منطقه منجر شود.اگر بخواهیم سرعت اقتصادی خود را افزایش دهیم. رشد، ما باید به دنبال ایجاد روابط با کشورهای مکمل باشیم.

عزتی افزود: ارتباط با کشورهایی که شبیه ما هستند و همان کالاهایی را تولید می کنند که ما تولید می کنیم و همان کالاهایی را مصرف می کنیم که ما مصرف می کنیم کمکی نمی کند. ما باید به سمت گسترش روابط با کشورهایی برویم که بیشتر محصولات ما را مصرف می کنند و برعکس، کالاهایی تولید می کنند که ما مصرف زیادی داریم.

وی تصریح کرد: کشور ما به شدت نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی است. اکنون شرایط تحریم ها تا حدودی کاهش یافته است و باید از این فرصت برای تقویت روابط با همسایگان خود استفاده کنیم. هر گونه تقویت روابط انرژی با سایر کشورها می تواند به خنثی سازی تحریم ها و تقویت نفوذ ما در محیط بین المللی کمک کند.

بالاخره گفت: مبادله گاز روسیه به طور کلی برای ما مفید است. اما میزان سود ما از این کار به توانایی ما در استفاده از این فرصت و قراردادی که با روس ها می بندیم بستگی دارد. با توجه به شرایط موجود، سیاستمداران کشورمان باید برای انعقاد بهترین قرارداد با مسکو تلاش کنند تا هر چه بیشتر منافع کشورمان تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید