کسانی که امروز برجام را بر کشور تحمیل کردند روسیه را مانع توافق می دانند/ روسیه به دنبال حفظ موقعیت استراتژیک ایران است.


ساعت: 14:11
تاریخ ارسال: 1301/06/13
کد خبر: 1894987

معاون سابق وزارت امور خارجه با انتقاد از ترویج این تفکر که روسیه مانع از دستیابی به توافق احیای برجام می شود، گفت: این روند در داخل کشور همان تحریم ها و عوامل برجام است که پروژه برجام را تحمیل کردند. در مورد ایران با کمک آمریکا، اما به خواست خدا ترامپ اتفاق افتاد و بازی همه را خراب کرد.

«ابوالفضل زهرا وند» معاون سابق وزارت امور خارجه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی با اشاره به اینکه طرف های مذاکره برای احیای برجام به شدت برای دستیابی به توافق پافشاری می کنند، گفت: همانطور که آمریکا مشتاق بازگشت به برجام است، ایران نیز تمایل زیادی به بازگشت هر چه سریعتر به برجام دارد. .

وی با اشاره به اینکه نگاه کشورها به توافق دلیل تفاوت در نتیجه است، تصریح کرد: آمریکا به دنبال برجام نیست زیرا ایران در حال انجام فعالیت های هسته ای است و قصد دارد از این فعالیت ها جلوگیری کند، بلکه برجام را دنبال می کند. آن را به پروژه تبدیل کرده و هدف آن حفظ نظام تحریمی ایران به بهانه برجام است.

زهرا وند با بیان اینکه آمریکا خواسته هایی دارد که از نظر ایران هیچ یک از آنها در برجام گنجانده نشود، تاکید کرد: هدف آمریکا از مذاکرات احیای برجام این است که تحت عنوان مذاکرات 2015 به ایران امتیازی ندهد. ایران ضمن استفاده از اهرم هایی که می تواند کنترل کند، باید آن را داشته باشد، نگه دارد و موضوع حفاظت و باز بودن پرونده PMD پابرجا خواهد ماند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی، اتحادیه اروپا، برجام، خلع سلاح هسته ای، رژیم صهیونیستی و آمریکا همه تکه های یک پازل هستند، گفت: آمریکا علاقه مند به بازگشت به کشور است. برجام، اما با این شرط، مسائل منطقه ای، حقوق بشر و نظامی را دنبال کند.

زهرا وند با بیان اینکه ایران نیز به دنبال جبران خسارات برجام است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد در جریان مذاکرات به طرف غربی امتیاز بدهد، اما در این پازل، آمریکا و رژیم صهیونیستی درگیر هستند. همین تیم مقابل ایران همه نقش خاصی دارند و کار را تقسیم می کنند.

معاون سابق وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه شرایط کنونی منطقه ای و بین المللی به نفع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مذاکرات 2015 است، گفت: در مذاکرات سال 2015 اجماع جهانی علیه ایران شکل گرفت اما امروز روسیه و چین با بایدن مخالف هستند و در کنار ایران ایستاده اند، از طرفی اروپای امروز را نمی توان با سال 2015 مقایسه کرد. بنابراین انتظار می رود در داخل ایران نگاه به برجام با قبل متفاوت باشد تا مذاکرات در این زمینه باشد. دستاوردی برای کشور داشته باشد وگرنه احیای برجام نمی تواند سیب و گلابی را به کشور بیاورد.

روسیه مانعی برای توافق برای احیای برجام نمی ایستد. خواسته های ایران را می طلبد

وی با اشاره به اینکه برخی جریان‌ها در داخل و خارج از کشور تلاش می‌کنند تا حدس بزنند که روسیه برای دستیابی به توافق در مذاکرات برای ازسرگیری برجام سنگ اندازی می‌کند، گفت: ایران بدون شک در این مذاکرات ضمانت‌هایی از غرب می‌خواهد. روسیه همچنین می خواهد اطمینان حاصل کند که می تواند با هر کجا که می خواهد روابط تجاری و اقتصادی داشته باشد و در عین حال اراده استراتژیک و استقلال خود را حفظ کند.

زهرا وند با بیان اینکه روسیه به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت و 1+5 از آمریکا تضمین می خواهد، تصریح کرد: این نه تنها سنگ اندازی در مذاکرات برای ازسرگیری برجام است، بلکه در واقع درخواست ایران است. از این اطمینان قوی که گرفتن قدرت از آمریکا تضمینی است که روسیه به دنبال آن است و می تواند تقاضای ایران را نیز برآورده کند.

سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه امروز روسیه برخلاف مواضع خود در سال 2015 در کنار ایران ایستاده است، تاکید کرد: روسیه به دنبال حفظ موقعیت استراتژیک ایران است، در واقع بخشی از مواضع دفاعی در منطقه با ایران، چین و روسیه است. .

زهراوند با انتقاد از کاشتن این تفکر که روسیه مانع دستیابی به برجام می شود، خاطرنشان کرد: این روند در داخل کشور همان تحریم ها و حامیان برجام است که با همکاری آمریکا پروژه برجام را علیه ایران تحمیل کردند، اما به خدا ترامپ آمد و بازی همه را خراب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید