بازی حذفی با سلامتی شهروندان

بازی حذفی با سلامتی شهروندان

روز جدید حدود یک ماه پیش یک راننده اسنپ که کارمند هم بود گفت دخترش سرطان دارد و باید هفته ای 8 میلیون تزریق کند که هلال احمر حمایت نمی کند. وی امروز وضعیت فاجعه بار مواد مخدر به ویژه خارجی را اتخاذ کرد »» ورق ژلوفن 14 هزار تنی »

«قرصی برای تنظیم دریچه های قلب وجود دارد. از نظر خارجی، هر برگ حدود 500000 تن است. ایرانی وحشتناک است. هر بیمار باید یکی یکی غذا بخورد. 6 بار اتفاق می افتد، می شود 3 میلیون برگ، متوجه می شوند که حتی بحران دارویی هم دارند. این در حالی است که داروهای بیماران خاص و صعب العلاج مانند سرطان ابعاد جدیدی پیدا کرده و ده ها میلیون تومان افزایش یافته است.

حذف ارز ترجیحی، بحرانی جدید بر بحران مواد مخدر

اما بحران دارو در حال حاضر ابعاد جدیدی به خود می گیرد و وضعیت برای بیماران و خانواده های آنها روز به روز سخت می شود. در حالی که پیش از این بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های خاص و همراهان آنها از وضعیت این دارو در بازار گلایه داشتند، اما در هفتم فروردین ماه امسال در حالی که دومین هفته از سال جدید به تازگی آغاز شده است، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت اعلام کرد: امسال در در این مورد در مورد دارو، ارز ترجیحی حذف شده و شرکت‌ها دیگر دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی را به تعویق نمی‌اندازند، زیرا این فرآیند زمان‌بر بوده است.

این خبر کوتاه که از سوی وزیر بهداشت اعلام شد در نهایت آشفتگی در بازار دارویی کشور ایجاد کرد و قیمت تقریباً همه داروها حتی قبل از نهایی شدن این خبر به شدت افزایش یافت.دوشنبه 9 فروردین یک روز پس از سخنان وزیر بهداشت. محمد هاشمی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: وجود دارد.

ارز ترجیحی امیدوار کننده برای بیمه گذاران

رئیس سازمان غذا و دارو در عین حال گفت: در سال 1401 با واگذاری منابع ارزی ترجیحی به بیمه، ارز دارو مستقیما به دست بیماران می رسد و این سازوکار کمبود دارو را برطرف می کند. قول غیر ممکنه . . اما در شرایطی داده می شود که تنها طی 10 روز گذشته قیمت داروها افزایش چشمگیری داشته است و در حالی که گفته می شد تمام داروها برای رسیدن به ارز ترجیحی بیمه گذاران تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند، اما به نظر می رسد این وعده تنها نیست. دستیابی به آن دشوار است، اما حتی در نهایت همان فرآیند یافتن ارز ترجیحی، این بار توسط شرکت های واردکننده، توزیع کنندگان و تولیدکنندگان، تحت پوشش بیمه قرار می گیرد و اکنون بیمه ها باید کفش های آهنی خود را تمیز کنند تا ارز مورد نظر را دریافت کنند. حتی در زمان بحران معاون وزیر امور خارجه این هفته 15 فروردین ماه گفت: «مواد مخدر و افزایش قیمت ها بیش از هر زمان دیگری بر شهروندان فشار وارد می کند». “این میدان است.”

معاون وزیر صمت همچنین با اشاره به لغو ارز 4200 تومانی اظهار داشت: تاکنون ارز مورد استفاده در صنعت داروسازی 4200 تومان بوده است که باعث شده این ارز فقط برای مصرف داخلی مصرف شود. بنابراین با توجه به حذف ارز 4200 تومانی، زمینه رقابت فراهم شده است، بنابراین به دنبال بازاریابی برای صادرات دارو نیز هستیم.

هشدارهای مکرر درباره وضعیت آشفته قیمت دارو

این در حالی است که نجف آبادی، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره لغو ارز ترجیحی دارو گفته است: «در صورت حذف ارز ترجیحی دارو، قیمت داروهای وارداتی افزایش می یابد. هر چند تضمینی که دولت داده و شرطی که مجلس گذاشته این است که قیمت ها و هزینه هایی که مردم در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و مسائل بیمارستانی می کنند حدود شهریور 1400 باشد، اما به نظر من به سختی می توان چنین چیزی را انجام داد. ساخته شده است. . »

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تبعات حذف ارز ترجیحی این دارو گفت: گفته می شود همه کسانی که بیمه نیستند باید همه بیمه سلامت را دریافت کنند، اما باید دید تا چه حد این اتفاق می افتد. نجف آبادی درباره تبعات لغو ارز ترجیحی دارو گفت: متأسفانه قبل از لغو ارز ترجیحی، قیمت تجهیزات پزشکی به شدت تحت تاثیر شایعات بود. در واقع ارز 4200 تنی هنوز حذف نشده است اما قیمت تجهیزات پزشکی به شدت افزایش یافته است. این حتی بر کالاهای مصرفی نیز تأثیر گذاشت. «مثلاً یک چسب ضد حساسیت که حدود 12 هزار تن قیمت دارد، اکنون بین 60 تا 65 هزار تن قیمت دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: همه این تصمیمات روی قیمت اقلام تاثیرگذار است. پس بیایید امیدوار باشیم که نه تنها داروها، بلکه حیوانات مورد استفاده یا قیمت روغن و دانه های روغنی نیز مشکل دارند. این بدان معناست که ارز ترجیحی هنوز حذف نشده، اما قیمت ها به شدت افزایش یافته است.»

امکان افزایش قیمت داروهای وارداتی تا 6 برابر و داروهای داخلی تا دو برابر

از سوی دیگر، بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو در هفته جاری گفت: قیمت داروهای وارداتی تا شش برابر افزایش یافته و قیمت داروهای داخلی نیز بسته به شرایط موجود بین 30 تا 100 درصد افزایش یافته است. واحد پول. از تامین مواد اولیه وی افزایش 100 درصدی قیمت برخی داروها را در دولت سیزدهم پذیرفت. رئیس سازمان غذا و دارو همچنین از افزایش قیمت و کمبود دارو در سال گذشته و فعالیت های غیرقانونی در این حوزه به همشهری می گوید.

بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو گفت: واردات دارو تا شش برابر و داروهای داخلی 30 تا 100 درصد بسته به میزان مواد اولیه تحویلی افزایش یافته است. وی افزود: مصرف زیاد و غیرمنطقی، افزایش مصرف در زمان تاج و تردد معکوس از جمله عواملی بود که باعث افزایش مصرف و کمبود دارو در سال گذشته شد.

ارز داروهایی که در سال 1400 پرداخت نشده است

بر اساس قانون بودجه، 1400 دلار از 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای 7 قلم، 2 میلیارد دلار به دارو اختصاص یافت. اکنون مشخص شده است که دولت برخلاف قانون بودجه ارز دارویی را در اختیار وزارت بهداشت قرار نداده است و به همین دلیل سطح کلی قیمت دارو در ایران در سال 1400 30 درصد افزایش یافته است. در قیمت داروهای خاص و وارداتی. افزایش بسیار بیشتر از این مقدار است و کمترین آن مربوط به داروهایی است که مواد اولیه آنها کاملاً در محل تهیه می شود.

بر اساس آمار رسمی سازمان غذا و دارو، قیمت دارو در سال های 1399 و 1400 حدود 73 درصد افزایش داشته است. میانگین افزایش قیمت دارو در سال 1399 حدود 43 درصد و در سال گذشته بالای 30 درصد بوده است.
این در حالی است که سازمان غذا و دارو مانند سال های گذشته با ادعای اینکه قاچاق دارو منجر به افزایش قیمت شده است، تلاش می کند مسئولیت افزایش قیمت را از دولت سلب کند. قاچاق معکوس مواد مخدر به شدت افزایش یافته است. اگرچه آمار دقیقی از قاچاق معکوس مواد مخدر از کشور جمع بندی نشده است، اما این ارقام قابل توجه است. «البته علل نشت دارو به طور مستمر رصد و به مراجع قضایی گزارش می شود.

وعده و وعید به جای ارز ترجیحی دارو

رئیس سازمان غذا و دارو ضمن صحبت صریح از لغو ارز ترجیحی دارو در سال 1400، همچنین گفت که در سال 1401 تغییری در توزیع ارز دارویی ایجاد نمی‌شود و «ساختار دارو را اصلاح خواهند کرد. دارو، توزیع ارز “به نوعی نباید افزایش قیمت یا کمبود دارو وجود داشته باشد.

وی همچنین گفت: با اصلاح روند توزیع ارز، قیمت‌گذاری نیز اصلاح می‌شود و در این شکی نیست. اما تغییر این روند به گونه ای خواهد بود که افزایش قیمت ها متوجه مردم نخواهد شد.» پیش از این در جریان بررسی لایحه 1401 که شایعاتی مبنی بر عرضه رایگان دارو و تجهیزات پزشکی به دلار به گوش می رسید، بسیاری از کارشناسان نسبت به بحران سلامت در ایران و طبقه بندی داروها و درمان ها بیش از پیش هشدار داده بودند.

محمدرضا واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران نیز هشدار داد که محاسبات کارشناسی نشان می دهد که اگر ارز مواد اولیه دارویی با قیمت بازار آزاد (و حتی نصف قیمت نزدیک به بازار آزاد) تامین شود، قیمت قیمت دارو حدود سه تا چهار برابر افزایش می یابد. وی گفت: این فقط نرخ اولیه است به محض اینکه ارز به طور کامل متوقف شد. این بدان معناست که ما باید انتظار داشته باشیم که در ایران «دارو» به زودی برای بسیاری از لایه‌ها بدون پرداخت هزینه شود.» در دایره خود فرو می‌رود. اکنون با حذف ارز ترجیحی گره های جدیدی از زندگی به گره های شهروندان به ویژه مبتلایان به بیماری های خاص و صعب العلاج اضافه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید