سلامتی شهروندان زیر تیغ آلاینده ها

سلامتی شهروندان زیر تیغ آلاینده ها

ستاره صبح – الهام روحانی: سوخت های فسیلی در هفته های اخیر آلاینده های زیادی ایجاد کرده است که سلامت افراد جامعه را به خطر انداخته است. تردد میلیون ها خودرو و موتورسیکلت فرسوده، بنزین بی کیفیت و استفاده از گازوئیل در صنایع و نیروگاه ها باعث انتشار گازهای کشنده، خطرناک و سمی مانند دی اکسید کربن در هوا شده است. متاسفانه شاهد ارتقای کیفیت خودروها و بنزین پاک یورو 6 در کشور نیستیم، رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت در این زمینه گفت: محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. استفاده نکردن از خودروهای دیزلی فرسوده و آلاینده این روند منجر به منابع شده است انتشار آلاینده ها ادامه خواهد داشت و مردم محکوم به زندگی در هوای آلوده و مرگ زودرس خواهند شد. در همین رابطه هاشم اورعی، استاد دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از حمایت این سیاست از صنعت خودرو گفت: باید به سرعت به سمت انرژی های تجدیدپذیر برویم تا در مواقعی که گاز در دسترس نیست یا کمیاب است، بتوانیم برق را از محل تامین برق تامین کنیم. نیروگاه های خورشیدی و بادی. متأسفانه انتشارات خطرناک دی اکسید کربن در شهرهای بزرگ وجود دارد و متاسفانه روند انتشار آن رو به افزایش است که در گزارش شاخص به این مشکل پرداخته شده است.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با اشاره به عدم کنترل منابع آلاینده در تهران، گفت: اگرچه در مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا، استفاده از سوخت های سنگین مجاز نیست. برخی صنایع از سوخت های سنگین با گوگرد بالا استفاده می کنند که در روزهای اخیر باعث افزایش 3 تا 5 برابری دی اکسید گوگرد در هوای تهران شده است. در واقع هیچ اقدام اساسی در مورد منابع آلودگی هوا صورت نگرفته و این منابع همچنان آلاینده تولید می کنند.

دکتر عباس شاهسونی با اشاره به اینکه امسال 23 اورژانس هواشناسی در استان تهران برگزار شد، گفت: این بدان معناست که هوا از سال 1401 تقریباً یک ماه است که در وضعیت اضطراری قرار دارد در حالی که در کل سال 1400 تنها 12 جلسه اضطراری برگزار شده است. در تهران این جلسات بنا به درخواست وزارت بهداشت برگزار می شود.

عدم رعایت ممنوعیت استفاده از سوخت های سنگین توسط صنایع

وی با تاکید بر اینکه سوختن هر گونه سوخت با محتوای گوگرد بالا توسط صنایع و کارخانجات مجاز نیست، گفت: در مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز استفاده از سوخت های سنگین ممنوع است، اما به دلیل محدودیت در برخی صنایع، سوخت های سنگین ممنوع است. با محتوای گوگرد بالا استفاده می شود. سازمان محیط زیست باید این معضل را رصد کرده و از مصرف سوخت های سنگین جلوگیری کند.

منابع آلودگی هوا کنترل نمی شود

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت درباره علت تداوم آلودگی هوا گفت: در شهری مانند تهران با 9 میلیون نفر جمعیت و تعداد زیادی خودرو و موتورسیکلت مواجه هستیم در حالی که ما هیچ محدودیتی برای عدم استفاده از خودروهای دیزلی فرسوده و آلاینده نداریم و فقط تعطیلاتی داریم که قرار گرفتن گروه آسیب پذیر در معرض آلودگی هوا را کاهش می دهد. در واقع هیچ اقدام اساسی در مورد منابع آلودگی هوا صورت نگرفته و این منابع همچنان آلاینده تولید می کنند.

سکته و حملات قلبی

شاهسونی با تاکید بر لزوم مراقبت از سالمندان و افراد حساس به آلودگی هوا گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده آلودگی هوا شیوع و عوارض برخی از بیماری ها را افزایش می دهد، بنابراین در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم است وضعیتی به وجود می آید. دوستان، همسایگان و بستگان سالمندان مراقب بیماری های قلبی و تنفسی باشید. با توجه به اینکه سکته قلبی و مغزی از مهم ترین عوارض و علل مرگ ناشی از هوای کثیف هستند، اقدام به موقع در این شرایط می تواند جان این قشر حساس را نجات دهد. مراقب باشید، مبتلایان به آسم باید اسپری بیاورند.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد، ادامه داد: اگر به آلودگی هوا توجه نکنیم عواقب جدی تری برای سلامتی ما خواهد داشت. با تنفس هوای آلوده، محکوم به زندگی با بیماری و مرگ زودرس هستیم.

صنعت خودرو و بنزین با هوا چه کرده است؟

این استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: یک خودرو معمولا در هر 100 کیلومتر 4 لیتر بنزین مصرف می کند که در کشور ما این میزان در شرایط عادی 8 لیتر و در هنگام تردد 10 لیتر است که به معنای 2 تا 2.5 برابر بیشتر از سایر کشورها برای ما از بنزین استفاده می کنیم و این به دلیل بی بند و باری صنعت خودرو است.

هاشم اوری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره مهم ترین عوامل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور به ویژه تهران اظهار کرد: عامل اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران شبکه حمل و نقل است، حدود 8 تا 12 میلیون موتورسیکلت داریم. در کشوری که همه از سوخت بنزین استفاده می کنند، برق شبکه حمل و نقل سهمی ندارد، عوامل مهم دیگر نیروگاه ها هستند، طبق آمارهای اخیر سهم آلاینده های نیروگاهی حدود 20 درصد و حدود 60 درصد مربوط به شبکه حمل و نقل است. .

33 درصد گاز کشور برای تامین نیاز نیروگاه ها مصرف می شود

وی ادامه داد: 33 درصد از کل گاز کشور برای نیاز نیروگاه ها مصرف می شود، گازهای خروجی از سایر سوخت ها مانند گازوئیل و نفت کوره که در فصل زمستان جایگزین گاز می شوند کمتر است، اما مشکل اینجاست که با در ابتدای فصل سرما قادر به تامین گاز نیروگاه ها نیستیم و مجبوریم. ما می‌توانیم به سوخت‌های جایگزین، از جمله گازوئیل و نفت کوره که بیشتر از گاز، آلودگی دارند، روی بیاوریم.

منبع تغذیه

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: وقتی به اینجا رسیدیم دو اشتباه مرتکب شدیم یکی عدم تعادل در تولید و مصرف گاز و دیگری اینکه وابستگی شبکه برق به گاز حدود 90 درصد است که وابستگی به گاز است. خیلی بالاست و نمی توانیم آن را تامین کنیم، این نشان می دهد که از روز اول امنیت تامین برق را به درستی دریافت نکرده ایم و سبد انرژی را برای تامین برق درست نداریم و اکنون در بن بست هستیم.

ما سوخت پاک نداریم

وی تاکید کرد: باید به سرعت به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت می کردیم به طوری که در مواقعی که گاز نیست از نیروگاه های خورشیدی و بادی برق تامین می کنیم، این اقدامات بلندمدت است و نیاز به برنامه ریزی دارد، اما ما هرگز این برنامه را نداشته ایم چرا که این اقدامات انجام شده است. این دیدگاه، اینکه کشوری با ذخایر عظیم گاز، نیازی به انرژی های تجدیدپذیر ندارد، بدون اینکه بدانیم این گاز زیرزمینی است و ما نمی توانیم اکنون آن را استخراج کنیم و از آن استفاده کنیم.

حمایت سیاسی و عدم اطلاعات

اوری بابیان اینکه در حال حاضر اولین و موثرترین راه برای روی آوردن به خودروهای برقی این است: سهم خودروهای برقی در کشور ما صفر است و فناوری خودرو در کشور ما از دنیا عقب است، فرض بر این است که شما این کار را نکنید. دلیلی برای بهبود کیفیت ببینید در حالی که خودروسازان دنیا به دلیل رقابت در بازار مجبور به ارتقای کیفیت هستند و این باعث می شود از نظر فنی به سمت برقی شدن و کیفیت بالا بروند، در کشور ما مردم صف می کشند تا برای خرید خودرویی با هر قیمتی جذب شوند. سازنده خودرو می فروشد؛ بخرید، در این شرایط خودروساز نیازی به پیشرفت با تکنولوژی روز نمی بیند.

یارانه 90 درصدی بنزین
99 درصد به دیزل

وی بابیان اینکه شرایط خودروسازان به دلیل حمایت های همه جانبه و غیرمنطقی سیاسی به این سمت رسیده است، تصریح کرد: آنچه مهم است این است که در حمل و نقل شهری ضعیف عمل می کنیم در حالی که شبکه حمل و نقل عمومی توسعه یافته ای نداریم. مترو و اتوبوس و در حالی که قیمت بنزین بالاست آنقدر در کشور زیاد است که مصرف آن مهم نیست و یارانه بسیار بالایی 90 درصد برای بنزین و 99 درصد یارانه گازوئیل داده می شود و مردم را به مصرف ترغیب می کند. خدمات حمل و نقل عمومی ندارند، همچنین همین شبکه مترو در ایران هم استاندارد نیست، مثلا در لندن از هر نقطه شهر حداکثر 5 دقیقه به ایستگاه مترو می رسید و زمان انتظار 2 دقیقه است، الان در ایران ما فقط به مردم بگویید از خودروی شخصی استفاده نکنند، اما ما شرایط استفاده از وسایل نقلیه عمومی را فراهم نمی کنیم. این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: به دلیل حمایت صنعت خودرو محدودیتی برای ورود خودرو به شبکه حمل و نقل نداریم اما مردم را به خرید خودرو تشویق می کنیم. و کیفیت حساب نشود و گواهینامه داده نشود این موضوعات 20 سال است که مطرح شده اما اجرایی نشده است زیرا قدرت سیاسی صنعت خودرو از سازمان استاندارد، دستورالعمل راهنمایی و رانندگی و شورای رقابت بیشتر است. بنابراین می بینیم که سالانه حدود یک میلیون خودرو وارد بازار می شود و کم کم تهران تبدیل به پارکینگ شده است و آن مافیای خودرو است.

پاسخ
اوری تاکید کرد: حل وضعیت امروز آلودگی هوا نیاز به عزم و اراده دارد اما هزینه سیاسی هم دارد یعنی. این یک موضوع چند وجهی است، قیمت بنزین باید افزایش یابد، شبکه حمل و نقل عمومی باید گسترش یابد و کیفیت خودروها باید بهبود یابد. وی در ادامه تصریح کرد: اما وقتی صحبت از افزایش قیمت بنزین و حامل های انرژی متناسب با تورم می شود، بحث حقوق و درآمد مطرح می شود و طبق تحقیقات من که محافظه کارانه انجام شد، یک کارمند ایرانی می تواند بنزین بگیرد. با نرخ آزاد 2 درصد حقوق او پرداخت می شود و در انگلیس باید 5 درصد حقوق ماهانه را پرداخت کنند، بنابراین حتی اگر قدرت خرید را ملاک قرار دهیم قیمت بنزین در انگلیس 2.5 برابر است. این استاد دانشگاه یادآور شد: اکنون به شرایطی نزدیک شده ایم که مجبور به واردات بنزین هستیم زیرا مصرف بیشتر از تولید است و نارضایتی خواهیم داشت و وقتی نگرانی در عرضه وجود دارد کیفیت را کاهش می دهند بنابراین تولید افزایش می یابد و همین طور است. چالشی که منجر به آلودگی هوا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید