عدالت زیر تیغ روز جدید

عدالت زیر تیغ

روز جدید به نظر می رسد که موضوع عدالت برای بسیاری از جریان های سیاسی متفاوت است. اگر عدالت به نفع آنها و به ضرر جریان های رقیب باشد، با چهره ای خندان و آغوش باز از آن حمایت می کنند; اما اگر این عدالت جویی خود را درگیر کند و برای همتایان خود ناخوشایند باشد، به زودی متوجه آن می شوند و آن را به عنوان جستجوی نامشروع برای عدالت تعریف می کنند. حتی اگر بنیانگذار این عدالت از جریان اصولگرایی و در خط خودشان باشد، اما اگر عدالت خواهی افراد نزدیک به اصولگرایان باشد، نامحرم و در خط دشمن معرفی می شوند. به این ترتیب عدالت را دنبال می کنند و نه تنها به آن بی اعتنایی می کنند، بلکه سعی در جلوگیری از آن دارند.

نمونه چنین برخوردی را می توان در افشاگری اخیر درباره خانواده رئیس مجلس شورای اسلامی مشاهده کرد. از زمانی که وحید اشعری، فعال شبکه های اجتماعی، موضوع سفر خانواده محمدباکر کلیباف را فاش کرد، با استقبال برخی از فعالان سیاسی از جمله عدالت خواهان مواجه شد که خواستار رسیدگی و شفاف سازی این پدیده در فضای مجازی شدند. این مشکل بسیاری از صاحبان تریبون، به ویژه برخی از روحانیون (از جمله افراد نزدیک به کالیباس) را بر آن داشته است که علیه این گروه بسیج شوند و آن را “شورش برای عدالت” خواندند.

کاظم صدیگی، امام جمعه موقت تهران چندی پیش در یکی از سخنان خود بدون نام بردن از کلیباف و یا اشاره ای به سفر خانواده اش به ترکیه، نسبت به اقدامات تبلیغاتی علیه مسئولان اعتراض کرد. وی گفت: جاسوسی از منافقین در شبکه های مجازی جرم است. آنها سعی می کنند به افراد مشهور تهمت بزنند و باورهای شما را در مورد آنها تحریف کنند. آنها می خواهند بین شما و کسانی که قلب شما را با اولیای الهی وصل می کنند تفرقه بیندازند. با این حال، این افراد چوب خود را می خورند. با این حال، آنها می خواهند کسانی را که دوستشان دارید بی اعتبار کنند. دنیای استعماری سعی می کند آرامش را از ما بگیرد و ما را ناامید کند و آن که ناامیدی را پمپاژ می کند شیطان است. ایجاد ناامیدی بدتر از قتل، زنا و شرب خمر است. می خواهند عاشقان امیرالمومنین به آینده امیدی نداشته باشند». بسیاری بر این باورند که سخنان سیدیکی به سخنانی بر علیه کلیباف اشاره دارد. به جز سیدیکی، برخی دیگر از ائمه جمعه از جمله امام جمعه مشهد نیز به نوعی به مخالفان کلیباف اعتراض کردند و عملکرد و انتقاد آنها را بازی در خاک دشمن خواندند.

اما افشاگری های جنجالی علیه کلیباف به همین جا ختم نشد و برخی از چهره های نزدیک به رئیس مجلس صحبت های بسیار تندتر و جدی تری علیه این گروه کردند. از جمله حجت‌الاسلام گلمرضا قاسمیان، روحانی نزدیک به رئیس مجلس، شب گذشته در مراسمی در دانشگاه شریف با صراحت بیشتری بیان کرد: که بسیار خطرناک‌تر است و هدف سیاستمداران نیست، بلکه افراد قد بلندتر هستند.

چون سرمایه اجتماعی مسئولین پایین است و به قول مرحوم دولابی باغچه اگر همه را بیل بزنید چقدر کرم در آن است، حالا پسر یا داماد حزب شامل همه می شود».

وی با مقایسه این گروه با تحرکات روح الله زم ادامه داد: یک شورش قریب الوقوع است به نام اخبار داخلی که این بار یک مشکل بیرونی نیست که باید آن را شکست داد، بلکه سگ قلاده ای است که همه چیز را می زند. من دنبال بهانه نیستم. اما مراقب باشید که به رسانه ها توضیح دهید که اگر در اختیار یک جریان جاهل باشد، همه را می کشد. امروز می گویم و یادم می آید که همه را شکست داد. میدان دید خود را گسترش دهید، او قصد دارد بالاتر بزند. توضیح اینکه چرا این رسانه ها به میدان می آیند و افکار عمومی را هدایت می کنند، دشوار است. وحید اشعری از فعالان به اصطلاح عدالت خواه در واکنش به این سخنان در توییتر نوشت: «این میزان عصبانیت نسبت به چنین فردی از فضلی بعید است، اما این حجم از وحشت و کثیفی و کثیفی لرزه ای دروازه آنقدر زیاد است که جز با توهین به عدالت خواهان نمی توان موضعی گرفت.» وی ادامه داد: پدر عروس و همسرش که یک هفته بعد از سفر برگشته اند هنوز حتی یک جمله درباره ماجرا توضیح نمی دهند. آنها نه بهانه ای دارند، نه شجاعت انکار، نه بهانه ای و نه هیچ چیز دیگری. و دیگر چگونه هواداران برای دفاع تمجید می کنند؟ – از چه چیزی دفاع کنند؟ آنها به همراه این مشاوران و حامیان قالیباف در توییتر سعی کردند کمپین تبلیغاتی را علیه این شخصیت منتسب به این جریان راه بیندازند و آن را مهره ای در یک بازی امنیتی معرفی کنند. به عنوان مثال احسان عسکری به عنوان مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی تلاش کرد در توئیتر سخنان برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از تهمت و تقبیح کلیباف و اشعری را بازنشر دهد. احد آزادی ها، نماینده مجلس در توییتر خود نوشت: «شاید انگیزه شکایت از خانواده رئیس مجلس برای مردم آشکار نباشد، اما برای کسانی که بیشتر از این رابطه آگاه هستند، ابعاد این توافق روشن است. اگر کلیباف به این موضوع نپردازد در فضای سیاسی کشور نهادینه می شود». سخنگوی نهبندان همچنین هشتگ دروازه سیسمونی را بخشی دیگر از حامیان قالیباف و نمایندگان مجلس، پروژه امنیتی دانست. مصطفی نهایی در توئیتر خود نوشت: «مهمترین هدف از طراحی پروژه امنیتی سیاسی دروازه سیسمونی علیه رئیس مجلس، افزایش هزینه مخالفت وی با اراده جریانی خاص بود. هرکس جلوی ما بایستد پاسخگو خواهد بود. “این احمق تموم نشده؟” علی بابای، یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در توئیتی نوشت: «پشت صحنه یک تحریک رسانه ای علیه رئیس مجلس است که فرزندانش به جرایم مختلف اقتصادی و امنیتی محکوم شده اند و حالا می خواهند شیشه را با دستمال های کثیف تمیز کنند. «آنهایی که فکر می‌کردند له کردن مردم زیر چرخ توسعه بی‌اهمیت است، امروز به ماماهای دلسوزتر از مادر تبدیل شده‌اند. در همین حال، برخی از نیروهای ناشناس آنها نیز پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب، عدالتخواهان را گروهی فریب خورده در توییتر توصیف کردند. یکی از آنها در توییتر خود نوشت: «آقایان عدالت این جمله را امشب جلوی چشمانتان هر روز برای رهبری بنویسید. درخواست شما نباید وجه مشترکی با دشمن پیدا کند. با توجه به شرایط، به نظر می رسد این روند قضایی با مشکلات جدی مواجه است.

دیدگاهتان را بنویسید