بازی مورد علاقه سردار سلیمانی ثبت ملی شد / قلعه کاوس; بازی بومی و فکری برای دفاع از کشور


ساعت: 13:23
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885854

غزل خسروی با بیان اینکه قلعه قوس یک بازی بومی و فکری برای دفاع از کشور است، گفت: این بازی مورد علاقه سردار سلیمانی بوده و پس از شهادت با نام سردار دلها ثبت ملی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غزل خسروی رئیس کارگروه بازی های بومی و بومی مرکز آموزش مریم در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: ترویج بازی های بومی احیای ارزش ها و باورهای سنتی یک جامعه است.

وی ادامه داد: توجه به بازی های بومی، محلی و احیای بخش عظیمی از این گنجینه های فرهنگی می تواند عزت نفس ما را بالا ببرد و تداوم آنها تحرک جسمی، فکری و فرهنگی را به همراه داشته باشد.

خسروی با بیان اینکه «قلعه قوس» یک بازی بومی و فکری برای دفاع از کشور است، تصریح کرد: این بازی مورد علاقه سردار سلیمانی بوده که استراتژیک نیز هست و پس از شهادت این بازی به ثبت ملی رسید. نام سردار دلها

این مسئول توضیح می دهد: بازی قلعه کوس یک بازی فکری، محلی و تاریخی مربوط به شهرستان رابر یکی از استان های کرمان است.

خسروی افزود: این بازی دارای سربازانی است که باید قلعه تیم حریف را اشغال کنند. وقتی روی این بازی تمرکز می کنید متوجه می شوید که ذهن سردار سلیمانی که یک رزمنده بود از این بازی شروع شده و بازی فوق العاده جذابی است و 3 تا 10 نفر می توانند همزمان در این بازی شرکت کنند.

5efe2ec6 66ca 41c8 a5e6 1b86187d85a7 خبر خاکستری

گفت: شهربازی را قلعه می گویند و دفاع از آن وظیفه دوازده سرباز است. نحوه چیدمان سربازان توسط کمان مشخص می شود که از 4 تکه چوب حکاکی شده مشابه تشکیل شده است که قانون تاس در بازی های فکری را دارد.

خسروی افزود: تعداد بازیکنان یا سربازان نیز در این بازی متفاوت است و می توانید دو تیم یک تا پنج نفره داشته باشید، ترجیحا تیم های سه نفره بهترین موقعیت برای بازی هستند زیرا در این بازی به اجماع نیاز داریم.

این مسئول تاکید کرد: این بازی ثبت ملی شده و نیاز به آموزش گسترده دارد تا در اوقات فراغت در بین خانواده ها نهادینه شود.

وی با بیان اینکه والدین با این بازی آشنایی ندارند، گفت: این بازی هنوز در جامعه نهادینه نشده است اما در برخی از مراکز آموزشی استان و تهران تدریس می شود و مردم استان کرمان نیز بهترین بازیکنان هستند.

خسروی گفت: بازی قلعه قوس یک بازی بومی ساده است، اما در عین حال گاهی اوقات دقایق زیادی شما را مجذوب خود می کند و در این میان فردی که باهوشتر است برنده بازی است.

این افسر در پایان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید در این بازی گنجانده شود و حتی در مدارس نیز این بازی در کلاس های ورزشی و آموزشی آموزش داده شود زیرا سردار دهلی از طریق این بازی نمونه جنگ را یاد گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید