سردار سلیمانی حتی حجاب ها را صاحب کشور می دانست/ یکی از 15 فرمانده خط شکن/ احزاب با سلایق مختلف سردار سلیمانی را از آن خود می دانستند.

سردار سلیمانی حتی حجاب ها را صاحب کشور می دانست/ یکی از 15 فرمانده خط شکن/ احزاب با سلایق مختلف سردار سلیمانی را از آن خود می دانستند.

سردار علایی به خبرآنلاین گفت: از سال ۱۳۷۶ که حاج قاسم فرماندهی سپاه قدس را بر عهده گرفت، توانست تجربه جنگ تحمیلی را در اختیار نیروهای مقاومت در عراق، لبنان و سوریه قرار دهد.

جواد مرشیدی: اواسط اولین ماه از فصل زمستان سال 1377 بود که مردم ایران از هر قشری و حرفه ای در سوگ شهادت سردار بزرگ خود به سوگ نشستند و پیکرش را در حضوری نادر تشییع کردند، مردی که از دیار آمده بود. کریمان که نه تنها در جنگ تحمیلی جان باخت، بلکه یکی از بهترین «سربازان کشور» در سیستان و فراتر از آن با اشراف کامل در رشته خود بود. از جنگ 33 روزه تا خشکاندن ریشه داعش در منطقه طبق قولی که داده بود. ایرانی ها او را «رهبر دل ها» و رسانه های غربی او را «مرد سایه» می خوانند، مردی که خواب دشمنان ایران را ربود و با تاکتیک های نظامی منحصربه فرد خود در کنار شجاعت خود، آرامش را به کشور آورد. به مناسبت سومین سالگرد شهادت این اسطوره نظامی به سراغ یکی از همرزمان و دوستان نزدیکش رفتیم و درباره ویژگی های او گفت و گو کردیم. گفتگوی خبرآنلاین با سردار حسین علایی، مدرس دانشگاه و فرمانده اول نیروی دریایی سپاه را بخوانید:

اندیشه و گفتار و رفتار شهید بزرگوار سلیمانی از کجا می آید؟

خاستگاه نظرات اولیای دم از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی برگرفته از اسلام و قرآن، مکتب تشیع، سیره اندیشمندان معصوم و اسلامی بویژه امام خمینی (ره) و همچنین تجربیات شخصی او او وظایف خود را انجام می داد و بر اساس دستورات فرماندهی معظم کل قوا و مطابق میل رهبری رفتار می کرد. شهید حاج قاسم سلیمانی تمام خصوصیات یک انسان مجاهد را داشت. او تمام عمر خود را از جوانی در راه جهاد در راه خدا گذراند. حاج قاسم سعی می کرد در وصف حضرت علی (علیه السلام) در زمره شیرهای روز و پارسایان شب، زهداللیل و اسدلانهر باشد. رحمه با هم مهربان بودند اما در مقابل اسرائیلی ها و دشمنان مردم منطقه سرسخت و مقاوم بود. اشدا علی الکفار

کیفیت فرماندهی او بر چه اصولی استوار بود و چرا نیروهای تحت امر او را دوست داشتند؟
شهید حاج قاسم سلیمانی از سال 1360 و از عملیات فتح المبین تا پایان جنگ در اکثر عملیات های مهمی که برای آزادسازی سرزمین ایران عزیز انجام شد، نقش مؤثر و فعالی داشت. او توانست پایه و اساس ارتش 41 تارولا را در جبهه جنگ تشکیل دهد. وی در عملیات فتح المبین به خوبی رزمندگان استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را در قالب یک گروه رزمی مستقل سازماندهی کرد و در حمله به عقبه ارتش عراق در دشت عباس به همراه نیروهای مسلح شرکت کرد. تیپ 14 امام حسین علیه السلام به فرماندهی شهید حاج حسین هرازی موفقیت در عملیات فتح المبین منجر به تشکیل و توسعه تیپ ثارالله برای اجرای عملیات بیت المقدس شد.

در عملیات بیت المقدس که پس از 24 روز جنگ تمام عیار منجر به آزادسازی خرمشهر شد، تمامی یگان های رزمی سپاه و اکثر یگان های ارتش حضور فعال داشتند. اما نیروهای تیپ ثارالله در جبهه شمالی عملیات بیت المقدس بودند و مأموریت داشتند از رودخانه کرخه کور که در حدود 120 کیلومتری خرمشهر است عبور کنند. البته باید توجه داشت که عملکرد همه یگان ها در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر بسیار خوب بود.

اگرچه رزمندگان تیپ های نجف و امام حسین(ع) از اولین کسانی بودند که سد دشمن را در جاده شلمچه بستند و با تمام قوا وارد خرمشهر شدند، اما همه فرماندهان و رزمندگانی که در عملیات بیت المقدس شرکت داشتند، حدود ساعت 12 توانستند فشار فوق العاده ای وارد کنند. 000 سرباز عراقی تنها در خرمشهر به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند و ارتش عراق مجبور به عقب نشینی از سرزمین ایران عزیز شد. به هر حال حاج قاسم سلیمانی در اکثر عملیات های سخت و سرنوشت ساز دوران دفاع مقدس مانند رمضان، خیبر، بدر، والفجر 8 و کربلای 5 به عنوان فرمانده لشکر طرالله و سربازان این لشکر حضور داشت. در دوران دفاع مقدس حماسه های بسیاری خلق کرد.

حاج قاسم را می توان یکی از پانزده فرمانده ارشد سپاه پاسداران دانست. وی در کنار سردارانی چون شهیدان حسین هرازی، مهدی باکری، احمد کاظمی، ابراهیم حمت، احمد متوسلیان، حسن باقری، مهدی زین الدین، حمید باکری، عباس کریمی، سیدرضا دستواره، محمد بروجردی، محمود کاوه و نورعلی شوشتری قرار گرفت. که همگی یکی از ارکان اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران بودند. پس از جنگ تلاش کرد تا امنیت سیستان و بلوچستان را تثبیت کند و سپس سعی کرد تهدیدات اسرائیل را مهار کند. نسبت به رزمندگان و رزمندگان بسیجی اخلاص داشت و آنان را از افراد استثنایی و محبوب خدا می دانست.

منابع غربی و مطبوعات اسرائیل از آن به عنوان یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی یاد می کنند، ارزیابی شما از عملکرد شهید سلیمانی در برابر آنها چیست؟

لازم به ذکر است که بزرگترین مشکل منطقه خاورمیانه وجود رژیم دروغین اسرائیل است که در 70 سال گذشته عامل بسیاری از جنگ ها و ناامنی ها در منطقه خاورمیانه بوده و باعث تفرقه بین کشورهای مسلمان شده است. پیروزی انقلاب اسلامی تضمین کننده امنیت و بقای اسرائیل خواهد بود. فلسطینی ها که با چالشی جدی مواجه بودند با حمایت جمهوری اسلامی ایران توانستند خود را از تسلیم شدن در برابر اسرائیل نجات دهند و نوار غزه را از اشغال اسرائیل آزاد کنند. مردم لبنان نیز حزب الله را تشکیل دادند و با الهام از مکتب اسلام امام خمینی(ره) توانستند جنوب لبنان را تحت کنترل خود درآورند و این برای رهایی آنها از اسرائیل و سازماندهی قوی ترین نیروی مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیل بود.

از سال ۱۳۷۶ که حاج قاسم فرماندهی سپاه قدس را بر عهده گرفت، توانست تجربه جنگ تحمیلی را در اختیار نیروهای مقاومت در عراق، لبنان و سوریه قرار دهد. او توانست نیروهای جدیدی مانند حشدالشعبی و فاطمیون را در این کشورها سازماندهی کند و با کمک مردم عراق و سوریه اجازه نداد این کشورها به دست داعش بیفتند یا اینکه اسرائیل پس از چندین جنگ با حزب الله می خواست حمله مجدد به لبنان

او در یمن نیز به کمک انصارالله آمد. به این ترتیب حوثی ها از قرار گرفتن یمن در دست عربستان و امارات و خدمت به اسرائیل جلوگیری کردند. به هر حال کشته شدن حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکا نشان دهنده نقش موثر آن در معادلات سیاسی و امنیتی منطقه و اهمیت آن در جلوگیری از ادامه اشغال کشورهای منطقه توسط آمریکاست.

نظر شهید سلیمانی در مورد حجاب و مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟

او حتی محجبه ها را هم خانواده و صاحب کشور می دانست و سعی می کرد با همه مردم ایران و دیگر کشورها مهربان باشد. او مردی متواضع و مهربان با همه مردم بود. او از خودش و آرمان های انقلاب خبر ندارد. به همین دلیل است که اقشار مختلف مردم و حتی احزاب و گروه های سیاسی با سلایق و سیاست های مختلف، حاج قاسم را از خود می دانند و همچنان او را رهبر محبوب ملی می نامند.

دیدگاهتان را بنویسید