باند کلاهبرداران تنها با یک پیام اکانت همه را خالی کردند / در تهران اتفاق افتاد + ترفند ویژه

باند کلاهبرداران تنها با یک پیام اکانت همه را خالی کردند / در تهران اتفاق افتاد + ترفند ویژه

رئیس کلانتری تولید و تبادل اطلاعات از شناسایی و متلاشی شدن یک باند کلاهبرداری اینترنتی سه نفره که بیش از یک میلیون پیامک جعلی سهام، اخطار قطع یارانه و اطلاعیه سامانه ثنا را به شهروندان ارسال می کردند، خبر داد.

سرهنگ داود معظمی گدرزی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در تشریح این خبر گفت: در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتای پایتخت مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب های خود پس از دریافت پیامک جعلی از سهام عدالت، قطع یارانه قطع شد. با اخطار و اطلاعیه سامانه ثنا، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

سرهنگ گودرزی خاطرنشان کرد: در این ترفند با عنوان عدالت، تصمیم یارانه و اطلاعیه سامانه ثنا، برخی مجرمان سایبری با طراحی و ارسال پیامک حاوی لینک آلوده به بدافزار فیشینگ، کاربران را تشویق به ورود به سامانه و رفع مشکل خود می کنند. آنها مبالغ ناچیزی در ازای واریز وجوه می دهند که در نهایت منجر به کلاهبرداری از شهروندان می شود.

این نیروی انتظامی با اشاره به افزایش تعداد شکایات به بیش از 100 نفر ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا بلافاصله اقدامات تخصصی خود را آغاز کردند و با تلاش شبانه روزی و با استفاده از روش های فنی و علمی موفق به شناسایی شدند. رد پای جنایتکاران این کلاهبرداران اینترنتی به آنها دست می زنند.

رئیس پلیس فتا پایتخت با اشاره به اینکه اعضای این باند 3 نفره با سوء استفاده از قابلیت های سامانه های پنل پیامک به این اقدام پرداختند افزود: با هماهنگی های انجام شده نقاط ضعف این سامانه ها در ارسال پیامک برطرف و در نهایت پرونده مورد بررسی قرار گرفت. پرونده مرحله عملیاتی به پایان رسید و این مجرمان پس از انجام تشریفات قضایی در مخفیگاه خود دستگیر و به همراه تجهیزات الکترونیکی تحویل پلیس فتا شدند.

سرهنگ گودرزی با اشاره به اینکه این کلاهبرداران اینترنتی بیش از یک میلیون پیام فیشینگ برای شهروندان ارسال کرده اند، گفت: متهمان پس از تحویل به پلیس فتا ماهیت فعالیت مجرمانه خود را افشا کردند، یادآور می شود که در جریان برخورد قانونی با همان شماره پنل پیامکی که اعضای این باند برای شهروندان پیامک فیشینگ ارسال می کردند، پیامکی برای پیگیری شکایت از طریق مراجع قضایی ارسال شد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با تاکید بر اینکه میزان کلاهبرداری در این پرونده با توجه به حجم زیاد شکایات همچنان در حال بررسی است و به بیش از 30 میلیارد ریال رسیده است، به شهروندان توصیه کرد که مهمترین عامل در پیشگیری از این نوع کلاهبرداری است. در این راستا شهروندان از کلیک بر روی لینک های فردی ناشناس خودداری کرده و همواره در نظر داشته باشند که هیچ دولتی یا سازمانی از طریق شماره های شخصی برای شهروندان پیامک ارسال نمی کند و هرگونه مشکوک و موارد مشابه باید به اطلاع رسانی شود. موقعیت های سایبری با شماره تلفن 096380 و یا در سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir.

دیدگاهتان را بنویسید