بانک مرکزی ارز کافی برای مدیریت بازار ندارد

بانک مرکزی ارز کافی برای مدیریت بازار ندارد

گروه اقتصادی: 10 روز از ریاست محمدرضا فرزین به ریاست بانک مرکزی می گذرد و دولت و مجلس بر سر اسکناس آمریکا به دلیل تثبیت قیمت دلار خشمگین شدند. در همین حال وزیر اقتصاد جهش قیمت دلار را یکی از کانال های دلاری که مدیر آن در استانبول است، مقصر دانست و مدعی شد که این کانال دستی بر قیمت گذاری دلار و ارز برتری دارد.

از سوی دیگر رئیس جدید بانک مرکزی به ثبات نیم دلار در قیمت 28 هزار و 500 تومان اعتقاد دارد و مدعی مداخله در بازار ارز است. البته واکنش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به این ادعا که «تصمیم ثابت ماندن نرخ ارز از سوی رئیس کل بانک مرکزی غیرقانونی است» نشان می دهد که مردان اقتصادی دولت سیزدهم و مجلس در این باره به شدت اختلاف نظر دارند. کنترل قیمت دلار

آیا قیمت دلار افزایش می یابد؟

در عین حال برخی کارشناسان معتقدند تثبیت اجباری قیمت دلار مانند فنری است که در دست دولت است و با انتشار آن با سونامی قیمت دلار مواجه خواهیم شد، آیا دیده ایم یا باید. منتظر جهش های ارزی بزرگ هستیم؟

جهش قیمت دلار دور از انتظار نیست

سید مرتضی افگه، اقتصاددان و از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این خصوص می گوید: جهش های ارزی زیاد دور از دسترس نیست، در خصوص پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال نیز گفت: گفت: اگر دولت به فکر نقدینگی نباشد، قیمت دلار تا پایان سال ظرفیت عبور از 50 هزار تومان را دارد. البته به شرط اینکه اتفاق جدیدی در مورد برجام یا تحریم ها نیفتد.

روزهای سختی در انتظار سکاندار بانک مرکزی است

به گفته شهید چمران از اعضای هیات علمی دانشگاه اهواز، بانک مرکزی در حال حاضر غیرفعال است زیرا به دلیل تحریم ها ارز کافی برای مدیریت قیمت دلار و ارز در بازار غیررسمی ندارد.

اعتراف هاندوزی ضعف بزرگ اقتصاد ما را نشان می دهد

افکه در پاسخ به صحبت های اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه کانال دلاری در استانبول باعث افزایش و کاهش قیمت دلار در قلب تهران می شود، گفت: این اعتراف آقای خاندوزی نشان دهنده ضعف بزرگ اقتصاد ما و آن است. یعنی اقتصاد کشور آنقدر ضعیف است، ضعیف است که یک نفر خارج از ایران و استانبولی بتواند دلار تهران را قیمت بگذارد. اما دولت نمی تواند جلوی آن را بگیرد. سخنان وزیر اقتصاد اعتراف به ضعف و شکست در مدیریت اقتصاد است.

محدودیت استرس بازار دلار

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تیم اقتصادی دولت سیزدهم و حتی رئیس کل بانک مرکزی نمی توانند قیمت دلار و ارز را کنترل کنند، گفت: با ثابت شدن قیمت دلار نیما روی 28 هزار و 500 تومان، تفاوت بین قیمت ها. قیمت دلار در بازار غیررسمی و دلار نیما هر روز در حال افزایش است. بنابراین دامنه فساد و رانت های «دلار فرزین» روز به روز بیشتر می شود. آنها احتمالاً تلاش خواهند کرد تا نرخ دلار نیما را به ارز آزاد نزدیک کنند و در نتیجه قیمت های بالا هر روز فشار بیشتری را بر مردم وارد می کند.

افکه معتقد است: بانک مرکزی در حال حاضر منفعل است زیرا به دلیل تحریم ها ارز کافی برای مدیریت بازار ندارد. بنابراین قیمت دلار بسته به نقدینگی موجود در جامعه نوسان می کند و این جهش ها باعث می شود اختلاف دلار نیمایی با دلار آزاد به طور مستمر افزایش یابد و باز هم دولت سیزدهم مدعی است رانت و فساد دلار نیمایی باعث افزایش قیمت دلار می شود. قیمت دلار نیمایی یعنی این روند ادامه خواهد داشت و تا رفع تحریم ها و عادی شدن مبادلات تجاری و مالی شاهد جهش های ارزی بزرگ خواهیم بود.

آرامش در بازار ارز تا کی ادامه دارد؟

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به این سوال که ثبات نسبی قیمت دلار تا کی ادامه خواهد داشت؟ وی گفت: بازار دلار و ارز بین یک هفته تا 10 روز منتظر برنامه های رئیس جدید بانک مرکزی خواهند بود و سپس به روند قبلی خود باز می گردند.

افکه گفت که ریشه جهش های بزرگ ارز در حال حاضر غیراقتصادی است. در حال حاضر تنها راه کنترل قیمت دلار کنترل نقدینگی است که از طریق دولت و بانک مرکزی جریان دارد. با نزدیک شدن به پایان سال، با توجه به بحران کسری بودجه، دولت به فکر ساده ترین راه حل است، یعنی. استقراض بانک مرکزی و برای این کار بانک مرکزی به چاپ پول متوسل می شود که باز هم باعث افزایش نقدینگی می شود. در این صورت نباید منتظر کاهش قیمت دلار باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید