بانک های چینی به دلیل FATF تردید ندارند

بانک های چینی به دلیل FATF تردید ندارند

رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران گفت: چین پروژه های مختلفی را در ایران از طریق فاینانس تامین مالی کرده است، اما سرمایه گذاری مستقیم چین در ایران بسیار ناچیز است و بانک های چینی در تعامل با بانک های چینی تلاش می کنند تا حد امکان اعتبار خود را ارتقا دهند. ما که در لیست سیاه هستیم ما FATF هستیم، آن را زیر سوال نبرید.

فریال مستوفی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، قرارداد تجاری چین و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را در راستای منافع اقتصادی این کشورها امضا کرد و گفت: این گونه قراردادهای تجاری بین کشورهای مختلف کلی است و قاعدتا ما نیز انتظار نداشته باشید و نباید آنها را داشته باشید، که چین به خاطر ما با کشورهای دیگر وارد تجارت نمی شود.

وی ادامه داد: چین و سایر کشورها در برقراری روابط تجاری و سیاسی به دنبال منافع ملی خود هستند. ما نیز باید همین رویه منطقی را دنبال کنیم. اگر اقتصاد در کشور ما قربانی سیاست شود، ربطی به کشورهای دیگر ندارد.

این عضو هیات اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه با محدود کردن روابط اقتصادی و تجاری با یک یا چند کشور خاص نمی توان به رشد تجاری بالا و توسعه اقتصادی فراگیر دست یافت، افزود: منطقی نیست که در روابط بین الملل تنها به یک کشور وابسته باشیم. . شکی نیست که چین نیز مانند سایر کشورها منفعت طلب است و به دنبال برآوردن نیازهای خود و مردمش است. ما باید به گونه ای عمل کنیم که چین و سایر کشورها برای رفع نیازهای خود با ما همکاری کنند.

مستوفی با تاکید بر اینکه روابط دوستانه در دنیای سیاست اهمیتی ندارد، خاطرنشان کرد: روابط دوجانبه باید برد-برد و به نفع هر دو یا چند کشور طرف معاهده باشد.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه کاخ تهران با اشاره به خرید نفت ایران توسط چین، تصریح کرد: چین نفت ایران را به قیمت معمول در بازارهای جهانی خریداری نمی کند. به عبارت دیگر ما زیر قیمت متعارف به چین نفت می فروشیم. در این میان تقصیر چین نیست زیرا ما در تحریم هستیم و در شرایط خاصی قرار داریم که برای حفظ سهم خود از بازار جهانی باید امتیازات بیشتری نسبت به سایر رقبا در نظر بگیریم. اگر ما با دنیا روابط عادی داشته باشیم، شاید نیازی به دادن امتیاز خاصی به هیچ کشوری نباشد، مگر اینکه در ازای آن امتیازی بگیریم.

مستوفی با بیان اینکه در کشور ما به اشتباه فاینانس و سرمایه گذاری یکسان تعبیر می شود، گفت: این دو را نباید به یک معنا دید، چین از طریق فاینانس برای پروژه های مختلفی در ایران تامین مالی کرده است اما سرمایه گذاری مستقیم چین در ایران بسیار ناچیز است. زیرا امنیت سرمایه گذاری در اقتصاد ما بسیار پایین است و کشورهایی که امنیت سرمایه گذاری تقویت نمی شود و زیرساخت ها فراهم نمی شود مستقیما سرمایه گذاری نمی کنند.

رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: زمانی که در تحریم هستیم; بانک های چینی نمی توانند با ما معامله کنند زیرا اگر با ما معامله کنند، تجارت آنها با آمریکا زیر سوال می رود و از آنجایی که تجارت چین و آمریکا بسیار بزرگتر و بیشتر از تجارت با ما است، طبیعتا خودشان در معرض تحریم هستند. از آنها آن را به آمریکا پرتاب نمی کنند. از طرفی ما هنوز FATF را که یک استاندارد بین المللی در روابط پولی است، نپذیرفته ایم، در حالی که FATF اساس تجارت پولی و روابط بانکی است و وقتی این اصل وجود نداشته باشد، کسب و کار ما ثابت می ماند و رشد آن می شود. قابل توجه نخواهد بود. . بانک های چینی نیز سعی می کنند اعتماد خود را در برخورد با ما که در لیست سیاه FATF هستیم زیر سوال نبرند.

دیدگاهتان را بنویسید