باید از بازگشت به دوران اعتیاد به نفت اجتناب کرد


ساعت: 13:28
تاریخ انتشار: 14/30/1400
کد خبر: 1809634

وزیر اقتصاد در یادداشتی به مجلس با برشمردن برخی از ویژگی های اصلی لایحه بودجه تقدیم شده توسط دولت به مجلس، به مهم ترین الزامات اقتصاد کشور اشاره کرد که در این سند مالی منعکس شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزیر اقتصاد در نامه ای به مجلس با برشمردن برخی از ویژگی های اصلی لایحه ارائه شده از سوی دولت به مجلس، به مهم ترین الزامات اقتصاد کشور اشاره کرد که در این سند مالی منعکس شده است.

متن کامل تذکر وزیر اقتصاد به شرح زیر است.

لایحه بودجه 1401 اولین سند مالی دولت مردمی است که بلافاصله پس از 4 سال رکود همراه با تورم و نابرابری فزاینده و البته اولین بودجه قرن جدید خورشیدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما در دولت تلاش کرده ایم:

ابتدا کاهش کسری عملیاتی و در این راستا کنترل جدی هزینه های جاری دولت به ویژه دستمزدها در دستور کار قرار گرفت. این به معنای اراده برای محدود کردن تورم تحریک‌آمیز موروثی است. البته همزمان با رشد بیشتر دستمزدهای پایین و رشد کمتر در دستمزدهای بالا.

دوم، کاهش 5 درصدی نرخ مالیات شرکت ها، بازپرداخت بخشی از بدهی دولت و افزایش سرمایه بانک های دولتی به همراه مشوق های صنعت بورس عباراتی بود که هدف آن کمک به افزایش تولید بود. این در حالی است که با توجه به سیاست افشای فرار مالیاتی، کل درآمدهای مالیاتی نسبت به عملکرد امسال نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است.

سوم، کاهش خدمات اجباری بانکی به دلیل مشکلات ترازنامه ای اکثر بانک های دولتی و کاهش اتکای بودجه به فروش اوراق دولتی و همچنین افزایش واقعی درآمدهای نفتی از دیگر ویژگی های این لایحه بود.

اما با توجه به برخی اصلاحات از جمله ساختار هدف درآمدها و هزینه ها در تبصره 14 و همچنین صندوق های اشتغال و دادگستری استان (تبصره 18)، این لایحه نتوانست به الگوی مطلوب دست یابد.

مصوبه 1401 تلفیقی کمیسیون دارای جنبه های مثبتی از بعد اقتصادی است که در این زمینه جا دارد از اعضای محترم تشکر کنیم، اما از نظر راهبردی برخی سیاست های اقتصادی لایحه دولت را تغییر داده است:

اولاً تغییر مفروضات درآمدهای نفتی در حساب (اعم از افزایش قیمت و افزایش صادرات نفت) و افزایش درآمدهای نفتی مربوط به تبصره 14 به معنای وابستگی بودجه به نفت بیشتر از حساب دولت است. باید از بازگشت به دوران اعتیاد به نفت اجتناب کرد. باید از تجربه شکنندگی درس گرفت.

دوم افزایش 20000 میلیارد تنی درآمد مالیاتی در حساب که شامل بالاترین درآمد ممکن یعنی 20 تلاش درآمدی غیرقابل اعتماد بود.

ثالثاً، الزام به فروش 130 هزار میلیارد تنی سهام شرکت‌های دولتی برای تأمین منابع صندوق‌های بازنشستگی و امثال آن، از نظر اقتصادی ادامه روند معیوب «خصوصی‌سازی مبتنی بر بدهی» و آثار منفی آن بر عملکرد فروش بنگاه‌ها تلقی می‌شود. و بازار سرمایه غیرقابل انکار است. دولت و مجلس باید عمدتا مشکل صندوق های بازنشستگی را حل کنند.

چهارم، افزایش حدود هزار میلیارد تنی تسهیلات تکلیفی بانک های دولتی که اغلب دارای مشکل ترازنامه هستند، یا به معنای عدم تحقق وظایف بودجه از همان روز اول است و یا دامنه مشکلات شبکه بانکی را افزایش می دهد. من به عنوان طرفدار نظریه «مدیریت اعتبار» و حمایت از نقش بانک ها در توسعه اقتصاد ملی، این روش تسهیل اجباری را برای اقتصاد ایران مفید نمی دانم.

جهت گیری تبصره های 14 و 18 در مصوبه تلفیق ادامه دارد.

امیدوارم حد وسط بین تیم اقتصادی دولت و مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس، ضعف های موجود در روند تصویب را به حداقل برساند. اولین سند مشترک اقتصادی دولت و مجلس زمینه رشد عادلانه را در کنار آسیب ناپذیری و مقاوم بودن اقتصاد ایران فراهم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید