باید برای نخبگان کشور فرصت‌های بیشتر فراهم شود

به گزارش خبرگزاری موج


تالار جباربن حیان دانشگاه تربیت مدرس عصر چهارشنبه و به مناسبت 25 آذر روز دانشجو میزبان روح الله دهقانی فیروزآبادی بود.

در این مراسم که با پرسش و پاسخ در خصوص فعالیت های بنیاد ملی نخبگان همراه بود، دگانی که ریاست بنیاد ملی نخبگان را نیز بر عهده دارد در گفتگویی آزاد و مستقیم به سوالات و دیدگاه های دانشجویان پاسخ داد.

پیشنهاد موضوعاتی مانند افسون زدگی جوانان و مهاجرت نخبگان در نتیجه غفلت از سوی بنیاد ملی نخبگان، عدم ارتباط صنعت و دانشگاه، لزوم توجه بیشتر به حوزه هوش مصنوعی. به ویژه در حوزه بیوتکنولوژی، مشکل سنوات تحصیلی و معیشت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و چرایی عدم پرداخت حقوق، بی توجهی به علوم انسانی، فساد اداری و بی توجهی به شایسته سالاری، مشکل تغییر اقلیم، تورم اقتصادی و چالش حقوق مادی و معنوی پایان نامه های دانشجویی و نبود اتاق مادر و فرزند در دانشگاه ها برای دانشجویان متاهلین از جمله مواردی بود که 6 نماینده تشکل های دانشجویی و تعدادی از دانشجویان در ستون تریبون آزاد به آن پرداختند.

اکنون در دنیا بحث مهاجرت از فناوری به کوچ نشینان فناوری رسیده است

رئیس بنیاد ملی نخبگان. با توجه به یکی از دغدغه های مطرح شده در این جلسه توسط دانش آموزان وی با عنوان سرخوردگی و مهاجرت نخبگان از کشور، با تایید این موضوع که پدیده مهاجرت در کشور و گاه در کشورهای دیگر وجود دارد، به پدیده جدید عشایر فناور اشاره کرد و گفت: وجود دارد. اکنون پدیده ای است که می گویند عشایر تکنولوژیک و حتی مسئله مهاجرت تکنولوژیک گذشته است.

دگانی فیروزآبادی افزود: یعنی فردی تصمیم گرفته است به یک کشور اروپایی زندگی کند، اما اکنون در حوزه فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی و اطلاعات، جامعه ای به نام عشایر فناور ایجاد شده است که مردم دیگر آنجا نیستند. به هیچ کس جایی نچسبید، بنابراین اگر در کشور امارات فرصتی وجود داشته باشد یا بعد از اینکه آنها به دنبال فرصت دیگری باشند ممکن است به آلمان برگردند و اگر دوباره در ایران خوب بود به کشور بازگردند.

وی با بیان اینکه اکنون رقابت برای جذب نخبگان جهان به رقابتی سخت تبدیل شده است، تصریح کرد: کشورهای همسایه که زمانی در خواب بودند و اصلاً به این حوزه توجهی نداشتند، متوجه می شوند که اگر ایران امروز با وجود تحریم های بین المللی، تبدیل شدن به یک مرجع بین المللی شدن منطقه ای به ویژه در 20 سال گذشته ریشه در علم و فناوری دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نیاز به نیروی انسانی متخصص در دنیا افزایش چشمگیری یافته است، با ذکر مثالی افزود: اکنون پیش بینی می شود تا سال 2030 جهان 18 میلیون نفر کمبود داشته باشد. یعنی پس از هفت سال توان متخصص در زمینه پزشکی و بهداشت و درمان را برآورده می کند.

وی ادامه داد: بنابراین قطعاً شروع به جذب نخبگان ایران به ویژه همسایگان و همچنین یک دانشجو و یک استاد خواهند کرد که کشور 20 تا 30 سال برای آنها وقت گذاشته و ماهیانه 20 هزار دلار رشد می کنند. جذب ارز این در حالی است که اگر فردی می خواست در رشته پزشکی از کشور خارج شود، یکی دو سال طول می کشید و با آزمایش و یکسری شرایط سخت همراه بود، در حالی که الان با یک مصاحبه تلفنی تا سه ماه به همسایه می رود. کشور است و شروع به کار می کند و شرایط بسیار بسیار آرامی را انجام داده اند و قطعاً به نفع آنها است زیرا شخص دیگری آن را کاشته و آنها آن را می گیرند.

همه دولت ها مسئول حفظ نخبگان هستند

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: بنابراین مسلم است که مشکل مهاجرت در کشور وجود دارد و یک بار دیگر گفتم که به عنوان یکی از دغدغه‌مندان این حوزه معتقدم مشکل مهاجرت در کشور وجود دارد. فقط یک نفر مسئول آن و همه مردم کشور نیست. مجلس، دولت و قوه قضائیه در قبال حفظ استعدادهای برتر و باهوش مسئول و پاسخگو هستند.

دقانی افزود: من به عنوان یکی از اعضای دولت و یکی از سخنرانان در این بحث برای کمک به حفظ نخبگان شرکت می کنم، اما خواهش من از جامعه دانشگاهی این است که موضوع نخبگان را تنها مشکل دولت و دولت تلقی نکنند. پرداخت هزینه، پول دادن و ارائه تسهیلات برای حمایت از نخبگان نگاه درستی نیست.

وی با بیان اینکه نخبه کسی است که برتر از جامعه اطراف خود باشد و برتری در همه ابعاد و به اصطلاح چند بعدی است، تاکید کرد: این بدان معناست که چون نخبگان باهوش تر، بهره ورتر، پرتلاش تر هستند. در عین حال صبورتر است و به مردم محبت بیشتری می کند وگرنه این فرد استعداد برتر است و نمی توان او را نخبه نامید.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور افزود: باید برای ایجاد زمینه نفوذ و ایجاد فرصت های بیشتر برای تأثیرگذاری بر نخبگان در کشور تلاش کنیم.


آیا این خبر مفید بود؟