باید تلاش بیشتری شود تا شرایط مساعد برای بازگشت زائران از اربعین فراهم شود


ساعت: 14:11
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896896

رئیس قوه قضائیه همچنین به موضوع بازگشت زائران از اربعین اشاره و تاکید کرد: مسئولان باید تلاش مضاعفی را برای ایجاد شرایط مساعد برای بازگشت زائران از اربعین انجام دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، خجت الاسلام محسنی ادجه ای امروز دوشنبه (21 شهریور) در جلسه شورای عالی قوه قضاییه ضمن تسلیت ایام اربعین گفت: مراسم اربعین امسال برگزار می شود. درست مثل سال های قبل و حتی بیشتر، پرشورتر و باشکوه تر. البته طبیعی است که ظرفیت زمان و مکان و امکانات با عشق بی حد و حصر ایرانیان به معصومیت و طهارت و وجود مقدس اهل بیت امام حسین (ع) همخوانی نداشته باشد و قطعاً آنچنان که شایسته است. نمازگزاران اباعبدالله(ع)، فرزندخواندگی انجام نشد، اما به هر حال همه مسئولان امر در دولت، نیروهای مسلح و سایر ادارات از جمله قوه قضائیه ما در شهرهای مرزی تمام تلاش خود را برای رفاه حال مردم انجام دادند. فقیر.

رئیس قوه قضائیه همچنین به موضوع بازگشت زائران از اربعین اشاره و تاکید کرد: مسئولان باید تلاش مضاعفی را برای ایجاد شرایط مساعد برای بازگشت زائران از اربعین انجام دهند.

وی با اشاره به بازدید اخیر خود از منطقه 27 تهران (امور کیفری – به ویژه قتل) و منطقه 34 تهران (سرقت) گفت: قضات و مسئولان این دو دستگاه قضایی با حجم کار سنگینی مواجه هستند و با پرونده های سختی که به آنها رسیدگی می کنند، برخورد می کنند. ماهیت این پرونده ها و طرفین آن نیز مستلزم شرایط کاری خاص بود; یک طرف پرونده های مطرح شده در این دو دادگاه، افراد مفقود شده یا بستگان مقتول هستند که به طرز دردناکی به دستگاه قضایی مراجعه کرده اند و طرف دیگر افراد شرور و بدخواه هستند. این در حالی است که حجم و نوع کار در دو دادگاه کیفری و سارقان سنگین است و باید به شعب این دو دادگستری نیرو اضافه کرد و بخشی از تجهیزات این دو دادگستری را ارتقا داد.

قاضی در ادامه از اهتمام رئیس قاضی استان تهران و دادستان تهران در برخورد با جرایم خشن و سرقت تقدیر کرد و اظهار داشت: قضات و مأموران مجتمع ویژه سرقت تهران علیرغم مشکلات موجود با انگیزه و تلاش مضاعف هستند. کار با فایل ها؛ امید است با رسیدگی سریع و دقیق به پرونده عاملان جرایم خشن و سرقت در محاکم قضایی و رسیدگی سریع و دقیق به برخی از موارد مربوط به این پرونده ها که به دیوان عالی کشور ارجاع می شود، رسیدگی شود. به نحوی که دستان مسئولین امنیت و آرامش شهروندان را قطع کنند.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس دیوان عالی اندونزی، عالی ترین نهاد قضایی کشور، گفت: اندونزی به عنوان کشوری با بیشترین جمعیت مسلمان، ظرفیت بالایی برای تعامل و دیپلماسی قضایی دارد، اما ما در سال های اخیر مقایسه کرده ایم. با ظرفیت موجود، ما تماس های قضایی کمی با این کشور داشته ایم. بنابراین لازم است این ارتباط گسترش یابد.

این مقام قضایی تصریح کرد: معاونت امور بین الملل قوه قضائیه با همکاری معاونت راهبردی قوه قضائیه اقدامات لازم را برای تدوین برنامه های گسترش و توسعه دیپلماسی قضایی با کشورهای مسلمان به ویژه کشورهای همسایه ترتیب داده و برنامه مشخصی را برای آن تهیه کند. هر کشوری روابط قضایی خود را با آن کشورها با کمک دولت توسعه دهیم.

حجت الاسلام محسنی اجیعی با اشاره به تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه، با اشاره به محور اصلی این سیاست ها که «پیشرفت اقتصادی با عدالت» است، حوزه های مساعدت و کمک به قوه قضائیه را اشاره کرد. دولت.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قوه قضائیه مصمم است از دادرسی های محلی حمایت کند و بیش از پیش به دولت در این زمینه کمک کند، گفت: قوه قضاییه در سال های اخیر از رسیدگی ها حمایت کرده و دولت را در این راه کمک کرده است، اما قصد دارم پیگیری کنم. این حمایت و کمک بیشتر، مستمرتر و هدفمندتر است و بر این اساس به تمامی ادارات و سازمان های قضایی ماموریت می دهم از تولید داخلی حمایت کنند، به سمت تولید بپرند، موانع کسب و کار را برطرف کنند، اشتغال زایی کنند، از تعطیلی جلوگیری کنند. کارخانجات تولیدی و صنعتی ترتیب مناسب و ضروری.

رئیس قوه قضائیه گفت: در صورتی که یک شرکت تولیدی و صنعتی مشکل حقوقی و قضایی داشته باشد، مراجع قضایی ذی ربط اقدامات لازم را انجام دهند تا رسیدگی به مسائل حقوقی و قضایی واحد و شرکت مذکور خللی ایجاد نکند. در فرآیند تولید و کار؛ از این پس در صورت عدم رعایت این مقوله از سوی همکار قضایی، برخورد اداری با وی تنها در حد توصیه باقی نمی ماند، همچنین باید در مراکز قضایی مربوطه اقدامات مناسبی برای کمک به افتتاح واحدهای تولیدی تعطیل شده و تامین تجهیزات و تجهیز انجام دهیم. مواد اولیه کارگاه ها و کارخانه ها نیز باید کمک های لازم را داشته باشند.

وی به کمک های قوه قضائیه در راستای انضباط مالی و افزایش منابع مالی کشور اشاره کرد و گفت: مالیات یکی از منابع درآمدی کشور است. دستگاه قضایی می تواند کمک و مساعدت لازم را برای جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی مودیان به دولت ارائه دهد.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر قوه قضاییه توانایی کمک به دولت در امور گمرکی و بندری و همچنین برخورد با اخلال در امور ارزی و ریالی را دارد. با این حال، دولت در این زمینه ها از قوه قضائیه کمک زیادی گرفت.

حجت الاسلام محسنی آژه ای از طرح سوال کمک قوه قضائیه به دولت در جلوگیری از هزینه های بی رویه و بیهوده پرهیز کرد و تاکید کرد: قوه قضاییه آمادگی دارد ضمن توجه به اصل انضباط مالی و افزایش درآمد دولت کمک کند. سازمان های بازرسی و دادگستری ما در این زمینه پیشینه جسورانه و برجسته است.

رئیس کل دادگستری با اشاره به تکلیف قانونی دولت برای فروش دارایی های مازاد، از تمایل قوه قضائیه برای کمک به دولت در این زمینه خبر داد و در عین حال بر تدارکات قوی دولت تاکید کرد.

«حمایت از امنیت سرمایه‌گذاری» مقوله دیگری است که حوزه کمک‌های قوه قضائیه به دولت است. رئیس قوه قضائیه در تشریح این مقوله، غیرت قوه قضائیه در مبارزه با مفسدان اقتصادی را برجسته کرد.

قاضی با اشاره به موضوع ممنوعیت خروج برخی از فعالان اقتصادی گفت: بخش مهمی از این فعالان اقتصادی عمدتاً از سوی سازمان امور مالیاتی و بانک ها ممنوع الخروج هستند، بنابراین لازم است اقدامات لازم برای ساماندهی صورت گیرد. تا حد امکان ممنوعیت خروج افراد با کمک خدمات مختلف دولتی برای جلوگیری از تحمیل آسیب به فعالان اقتصادی است.

حجت الاسلام محسنی اجایی در ادامه بر ضرورت کمک های دولت و مجلس به قوه قضاییه از نظر امکانات و بودجه تاکید کرد و ضمن بازخوانی بند 12 سیاست های کلی قضایی در رفع نیازهای قوه قضاییه در حوزه های مالی، سازمانی و … و حوزه های کارگری بر اساس اصول 156، 157 و 158 قانون اساسی، گفت: هر چه دولت و مجلس بر اساس مقررات قانونی به قوه قضائیه کمک کنند، قوه قضائیه توانایی بیشتری برای کمک به دولت و کشور در زمینه هایی از جمله دارد. افزایش منابع درآمدی و غیره افزایش خواهد یافت.

رئیس قوه قضائیه در پایان اولین قسمت از جلسه امروز شورای عالی قضایی با اشاره به بازدیدهای خود از مراجع و مراکز مختلف قضایی و دریافت گزارش های مردمی از وجود نقص در احضاریه ها خبر داد. و ارتباطات غیر الکترونیکی دادگاه که منجر به بازگشت آنها از پست شده است. قابل پرداخت است

وی گفت: درج نکردن مشخصات کامل از جمله نشانی محل در اخطاریه ها و احضاریه ها که به دلیل نبود دفاتر خدمات دادگستری و یا شعب دادگاه صورت می گیرد، گاه می تواند موجب آسیب به افراد و اصحاب دعوا در پرونده شود و افراد در این برخورد متضرر شوند.

حجت الاسلام محسنی آژه ای تاکید کرد: رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران سریعا اقدامات لازم را برای بررسی و رفع این نقص سازماندهی و حداکثر ظرف مدت دو هفته گزارش مربوطه را ارائه کنند. رئیس اداره قضائیه نیز باید گزارش مربوط به بررسی و رفع این نقص را از قضات مراکز استانها بخواهد.

دیدگاهتان را بنویسید