با آموزش دانشگاه امام صادق (ع) نمی توان کشور را اداره کرد

با آموزش دانشگاه امام صادق (ع) نمی توان کشور را اداره کرد

روز جدید : مشکلات اقتصادی کشور آنقدر زیاد شده که کمتر از یک سال از روی کار آمدن دولت می گذرد و حامیان ابراهیم رئیسی نیز به منتقدان تبدیل شده اند. تصمیمات اقتصادی دولت تاکنون نتیجه معکوس داشته و قیمت کالاها به طور فزاینده ای گران شده است. مهدی پازوکی، اقتصاددان، بررسی کرد که چرا دولت در چنین وضعیتی قرار گرفته است. او می گوید با شعار و مداحی و فارغ التحصیلان معارف اسلامی نمی توان کشور را اداره کرد.

اگر دولت روحانی بد است چرا طرح او یک سال دیگر تمدید شد؟

پازوکی گفت: این تنها دولت بعد از احمدی نژاد است که برنامه و استراتژی ندارد. منظورم قانون بودجه 1401 است که توسط این دولت تهیه شده است. یکی از تبصره های این لایحه تمدید یکساله برنامه ششم بود. اگر دولت روحانی بد است چرا برنامه خود را یک سال دیگر تمدید می کند؟ هرچند رئیسی قبل از انتخابات گفته بود 7000 صفحه طرح اقتصادی وجود دارد، اما مشخص شد که 7 ردیف طرح وجود ندارد.

اقتصاد با شعار و مداحی و دستور درست نمی شود

وی با بیان اینکه اقتصاد مداحی نیست، گفت: با شعار و مداحی و سفارش نمی توان اقتصاد را ایجاد کرد. اقتصاد نیاز به علم و تخصص دارد. مدیران عامل در همه زمینه ها به طرز عجیبی ضعیف تر از مدیران قبلی هستند. مثلا رئیس بانک مرکزی را با مرحوم نورباش مقایسه کنید. رئیس کل بانک مرکزی ما 30 سال پیش به مراتب بهتر از رئیس کل فعلی بود. او همزمان در دانشگاهی معتبر تحصیل کرده بود و تجربه کافی و لازم را داشت.

ارزش واقعی کسی است که در صورت نداشتن تخصص این مسئولیت را بر عهده نگیرد

پازوکی خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی دولت بسیار ضعیف است و تلاش می کند از نیروهای به اصطلاح ارزشی که وارد مدیریت شده اند استفاده کند در حالی که اکثر این نیروها اصلا کارآمد نیستند. ارزش واقعی کسی است که در صورت نداشتن تخصص این مسئولیت را بر عهده نگیرد.

اگر کابینه اصلی اصلاح نشود، توده های ضعیف جامعه تاوان آن را خواهند داد

این کارشناس اقتصادی گفت: مشکل امروز کمبود تخصص است و متاسفانه عقب مانده ایم. چرا وزیر اقتصاد ما نباید از وزیر قبلی متخصص و با تجربه باشد؟ چرا باید در همه امور از او کوچکتر باشد؟ آنها شروع به درهم شکستن همه نیروها و تشکیل یک باند کردند. هر مدیری که می آورند; وی ادامه داد: این دولت حتی تیم مذاکره کننده مناسبی هم ندارد و هر روز که احیای برجام به تاخیر می افتد، تورم و کاهش ارزش پول و مشکلات دیگر بیشتر می شود. اگر رهبری کابینه خود را اصلاح نکند، توده های ضعیف جامعه تاوان آن را خواهند داد. می بینید که قیمت حبوبات بومی نیز چندین برابر شده است.

دولت اصلی، دولت احمدی نژاد بدون بازماندگان و عاملان آن است

پازوکی با بیان اینکه دولت اصلی دولت احمدی نژاد منهای احمدی نژاد است که حتی به توسعه و بقا هم فکر نمی کند، گفت: اقتصاد ما نیاز به اصلاح ساختاری مانند اصلاح نظام مالی و بودجه دارد. در بودجه به مؤسساتی که نیازی ندارند، بودجه می دهیم. مثلا دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی حداکثر با 20 نفر مدیریت می شود اما الان در سطح یک وزارتخانه بودجه می گیرد. آنها کل بودجه را با هم ادغام کردند تا متوجه نشویم چه تعداد مؤسسه ناکارآمد و غیرمولد دریافت می کنند. همان طور که در زمان احمدی نژاد که می خواستند کسی خبر نداشته باشد، ادامه داد: چند روحانی را در هیئت مدیره بانک ها آورده اند. به این ترتیب علاوه بر آسیب رساندن به اقتصاد، نگاه مردم به دین و روحانیت را نیز از بین می برند. ما باید از همان نهاد شروع به تغییر و اصلاح نظام اداری و کارگری کنیم.

امکان اداره کشور در حوزه معارف اسلامی در دانشگاه امام صادق وجود ندارد

پازوکی با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) افراد خوبی هستند اما در نهایت برای تدریس خوب هستند، گفت: وزیر، معاون وزیر و این گونه رده های اجرایی باید از ابتدا مراحل را طی کنند. برای وزیر شدن صفر کیلومتر نروید. آقای عبدالملکی را می بینید! این آقا اصلاً دولت را نمی شناسد. چه تجربه و تخصصی دارد؟ می گویند می خواهیم جوان شویم، تیم فوتبال است؟ وزیر باید در شرایط فعلی تجربه داشته باشد!

وی گفت: در حال حاضر بیش از 60 میلیون نفر از جمعیت کشور یارانه دارند. یارانه فقط باید به دهک های پایین داده شود. اگر این پول را به طبقات پایین بدهند یعنی عدالت را رعایت کرده اند اما این دولت روزانه و هیئتی تصمیم می گیرد. نمی توان با رشته معارف اسلامی در دانشگاه امام صادق(ع) کشور را اداره کرد، برای تدریس در حوزه مناسب هستند نه در حوزه اقتصاد. چگونه می توان بهترین مربیان یک تیم فوتبال را به نتیجه رساند، اما برای اقتصاد نه! ما بهترین اقتصاددان ها را داریم، اما از آنها استفاده نمی کنیم.

اگر نمی دانستند، بسیاری از آنها حتی حق فروش رژ لب در خیابان را نداشتند.

وی ادامه داد: دولت این کشور از زمان روی کار آمدن تازه دامادها در دست تازه دامادها بوده است. به عنوان مثال مدیریت یکی از بزرگترین پتروشیمی های کشور یعنی آریا ساسول در دست داماد یکی از مدیران ارشد نظام است. آنها چه کار می کنند؟ اگر پدر و همسر این افراد مسئول نبودند، بسیاری از این افراد حتی حق رژ فروشی در خیابان را نداشتند.

دیدگاهتان را بنویسید