با این آیین نامه امکان واردات خودرو وجود ندارد/ روال فعلی همه را با مشکل مواجه می کند

با این آیین نامه امکان واردات خودرو وجود ندارد/ روال فعلی همه را با مشکل مواجه می کند

روز جدید مهدی دادفر می گوید با آیین نامه فعلی مصوبه هیئت دولت امکان واردات خودرو وجود ندارد به عبارتی این آیین نامه امکان واردات را سلب کرده و مطمئنم در نهایت موفق نخواهد شد.

زهرا علی اکبری – فرمان هشت ماده ای رئیس جمهور در خصوص صنعت خودرو، آغاز بحث واردات خودرو نبود. وزیر پیش از این وعده رقابتی شدن بازار و آغاز واردات را داده بود اما در فرمان هشت ماده ای رئیس جمهور خطاب به صنعت خودرو که به موضوع واردات خودرو اشاره شده بود، این موضوع گنجانده شد. در این مصوبه تاکید شده است: «به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شبهه انحصار، تعدیل قیمت خودرو و جبران کمبود تولید در حد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو به 1401 باید حداکثر تا سه ماه آینده حذف شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات صنعت خودرو افزایش یابد.

شهریور ماه بود که آیین نامه اجرایی واردات خودرو تصویب شد و بر اساس آن مقرر شد تا سقف یک میلیارد دلار به کشور وارد شود.

این در حالی است که رئیس انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که بر اساس مقررات فعلی امکان واردات خودرو به کشور وجود ندارد. زمانی که آیین نامه مصوب برای اجرای واردات خودرو پس از ممنوعیت چهار ساله منتشر شد، وی تصریح کرد که واردات خودرو بر این اساس اجرا نمی شود.

این فعال واردات در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: در برخی مواقع وقتی مردم کتاب کودک می نویسند یا انیمیشن می سازند، ذهن خود را باز می گذارند و هر اتفاق غیرممکنی در آن، دنیای واقعی را ممکن می کند، اما تعجب می کنیم که چگونه نوشته شده است غیرعملی مقررات ذهنی برای واردات خودرو

وی گفت: بر اساس دستورالعمل تعیین شده هیچ شرکتی مجاز به واردات نیست; یعنی این بخشنامه امکان واردات را رد کرده و مطمئنم در نهایت با شکست مواجه خواهد شد.

دادفر در تشریح این موضوع ادامه داد: وزیر صامت قول های زیادی به آقای رئیس جمهور، مردم، مجلس و… داد. برای اجرای واردات خودرو، اما اکنون مشخص شده است که این مصوبه قابل اجرا نیست. واردات خودرو را به کلی متوقف کنید. اگر نام هر کالایی به جز خودرو را در این آیین نامه بنویسید با مشکل مواجه می شوید زیرا طبق این آیین نامه نمی توانید هیچ کالایی را وارد کشور کنید.
وی بیان کرد: دلیل آن این است که پیش بینی های عجیبی می کنند و فضای بسیار مبهم و مبهم در مقابل فعالان حرفه ای این حوزه وجود دارد.

وی در توضیح این مطلب افزود: در این آیین نامه بسیاری از مواردی که می تواند آینده بازار را برای صاحب کسب و کار روشن کند، از عدم اطلاع از میزان سود بازرگانی و حقوق ورودی گرفته تا تعیین قیمت خودروهای وارداتی و… در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. n همه چیز به یک کمیته سپرده شده است، بنابراین روند پیش بینی آینده مبهم خواهد بود. از سوی دیگر محدودیت هایی برای قیمت خودروهای وارداتی ایجاد شد و گفتند که قیمت خودرو باید بین 10 تا 20 هزار دلار یا یورو باشد اما واردکننده موظف است با ایجاد دانش بنیان فناوری را به کشور منتقل کند. شرکت، مگر اینکه چنین رویدادی رخ ندهد.

دادفر

دادفر تاکید کرد: وزارت حراست به شرکت های واردکننده اعلام کرده است که خودروها پس از واردات در بورس عرضه شوند و پس از فروش سود منصفانه به واردکننده تعلق گیرد. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که با این فرآیند چه کالاهایی وارد و به فروش می رسند؟

وی در خصوص ایرادات سه گانه رئیس مجلس به مصوبه واردات گفت: قبلاً هم هشدار داده بودیم که در این مصوبه اشکالات زیادی وجود دارد، البته طبیعی است که وقتی نمی خواهید یا نمی توانید قانون را رعایت کنید، شرایط به وجود می آید. مثل این. در قانون تاکید شده است که برای تغییر قوانین باید نظرات تشکل ها و انجمن ها گرفته شود اما متاسفانه چون حقیقت را به دوستان می گوییم ما را از روند حذف می کنند و به دنبال جایگزین می گردند.
دادفر تاکید کرد: تصور کنید وزارت ارشاد بخواهد در بحث رسانه تصمیم بگیرد اما از اتحادیه میوه و تره بار دعوت کند، طبیعی است که مفسران را نشناسید و شوکه شوید. گمان می رود که ماشین با هم دیده نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از اعضای صنف واردکنندگان خودرو به صورت رسمی برای واردات خودرو اقدام کرده و درخواست خود را به وزارت امنیت ارائه کرده اند؟ وی گفت: تنها یکی از اعضای ما در این روند درخواست داد اما مدارک وی مشکل داشت و نتوانست تاییدیه بگیرد و به گفته وی انجمن پانزده عضو رسمی دارد.

سیصد درخواست از کجا آمد؟

وزیر صمت اخیرا اعلام کرده است که بیش از 300 درخواست برای واردات خودرو به این وزارتخانه رسیده است که دو مورد از آنها مورد موافقت قرار گرفته است، اما دادفر می گوید این درخواست ها توسط افراد غیرحرفه ای ارائه شده که واردکننده خودرو حرفه ای نیستند و هیچکس از آنها اطلاعی ندارد.

وی در توضیح این مطلب افزود: ما پانزده عضو رسمی داریم اما فقط یک درخواست از همکاران ما که در نمایندگی حضور ندارد برای واردات ارائه شد که پذیرفته نشد.

این فعال حوزه خودرو گفت: نگرانی و پیش بینی من این است که وزیر صلح از این مصوبه غیرقابل اجرا فراتر رفته و به وعده های خود عمل کند و اقداماتی را در دستور کار قرار دهد که برای همه مشکل ایجاد کند. وی گفت: می دانیم که این آیین نامه قابل اجرا نیست، اما طبیعی است که برای واردات تدابیری خارج از این آیین نامه در نظر گرفته شود، آن وقت شاهد خواهیم بود که در سال آینده واردکننده باید به دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، دادگاه و … پاسخگو باشد. چرا در این فرآیند غیرقانونی خودرو وارد شده است.

وی گفت: این رویه فعلی برای همه مشکل ایجاد می کند و من مطمئن هستم که یک واردکننده حرفه ای به این شکل وارد کار نخواهد شد. بنابراین اگر خودرو باید به کشور وارد شود یا تغییر قانونی ایجاد شود یا رویه غیرقانونی حاکم شود که این آخری همه گرفتار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید