اتفاق نظر دولت در تدوین آیین نامه واردات خودرو

اتفاق نظر دولت در تدوین آیین نامه واردات خودرو

روز جدید لطف الله سیاهکلی با اشاره به ابلاغ مقررات واردات خودرو گفت: قرار بود خودروهای زیر 25 هزار دلار حداکثر 10 تا 20 درصد تعرفه داشته باشند اما اکنون این رقم به مرحله اجرا گذاشته شده است. در کشور مقررات واردات خودرو با همه فراز و نشیب هایش به تصویب دولت رسید.

وی تاکید کرد: متاسفانه علیرغم پیگیری دوستان برای کمک به مجلس در تدوین این آیین نامه، این مهم محقق نشد.

عضو کمیته صنایع و معادن شورای اسلامی ادامه داد: البته چندین بار برای رسیدگی به این موضوع به مراجع ذیربط مراجعه کرده ام که متاسفانه این موارد اجرایی نشده است. 20 هزار دلار تعیین شده است بنابراین قیمت خودروی وارداتی باید 25 هزار دلار تعیین می شد نه 20 هزار دلار و این مشکل ایراداتی دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: همچنین بیش از 70 تا 80 درصد خودروها باید زیر 25 هزار دلار و 20 درصد بالای 25 هزار دلار باشد زیرا برای کارهای زیربنایی و ساخت و ساز به خودروهای بالای 25 هزار دلار نیاز داشتیم. و متاسفانه خودرویی برای این بخش وجود ندارد این نماینده مجلس گفت: متاسفانه خودروهای این بخش از سال 1393 وارد کشور نمی شود. در حال حاضر باید مدل 2014 را با 10 تا 20 درصد قیمت واقعی آن در داخل کشور خریداری کنیم و این نشان می دهد. عدم توجه به این حوزه

وی تاکید کرد: همچنین قرار بود خودروهای زیر 25 هزار دلار حداکثر 10 تا 20 درصد تعرفه داشته باشند، اما در حال حاضر این رقم شناور است و نمی دانیم چقدر است، بنابراین اگر اینطور است باید یک عدد بفروشیم. ماشین 20 هزار دلاری با 80 اگر درصد بخریم این ماشین گران می شود و باید برگردیم و دوباره پراید بخریم. چون پراید به صرفه تره و بهتره. همچنین چرا مردم باید خودرویی را که قیمت آن 400 میلیون است را با 800 میلیون خریداری کنند؟

این نماینده مجلس تصریح کرد: همچنین گفته می شود در زمینه واردات باید با تولیدکنندگان هماهنگی شود که باید گفت این موضوع باعث ایجاد انحصار در بازار می شود و قطعا اشتباه است، ادامه داد: اگر بیاییم و واردات را با دو خودروساز داخلی مقید کنیم، در عمل واردات را بی خاصیت کردیم.

این نماینده مجلس با اشاره به کاستی ها در حوزه مقررات داخلی خودرو گفت: اگر بخواهیم به همین شکل حرکت کنیم باید 50 تا 60 هزار خودرو وارد کشور کنیم که تاثیر چندانی در بازار ندارد. بنابراین باید تعداد خودروها را به 100 تا 150 هزار خودرو افزایش دهیم. آن را به بازار بیاورند تا در بازار موثر باشند. وی با بیان اینکه سالانه به بیش از یک میلیون و نیم خودرو نیاز داریم، گفت: در حال حاضر 700 تا 800 هزار خودرو در سال تولید می کنیم، بنابراین هر چقدر هم که تولید کنیم، اگر تولید کنیم، باز هم تقاضا در جامعه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید