با بازگشایی مدارس 500 دانش آموز بی جا شدند/ تاسف استاندار از عدم جذب اعتبار از مدیران


ساعت: 17:45
تاریخ انتشار: 1401/01/25
کد خبر: 1822020

در جلسه شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد:

جلسه شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با ابراز تأسف از وضعیت نامناسب با جذب اعتبارات از سوی مجریان این جلسه استاندار کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از زاگرس صبحگاهی، جلسه مقدماتی شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به ریاست احمد زاها استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: نقش معلم نقشی لاینفک در جامعه است و بر کسی پوشیده نیست که معلم رکن اصلی توسعه هر جامعه است. “

وی با تاکید بر اینکه نقش معلمان در جامعه انکارناپذیر است، گفت: نقش آموزش و پرورش در توسعه مسائل مختلف اجتماعی نقش مهمی دارد و آنچه هر جامعه را پایدار می کند نقش معلم است.

هاشمی گفت: همه دستگاه های اجرایی موظفند در راستای احترام به جایگاه معلمی آموزش و پرورش را همراهی کنند تا بتوانیم جایگاه معلمی را به درستی ارزیابی کنیم.

شهابی معاون سازمان برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: جایگاه معلم فراتر از این است. برای ارج نهادن به این مقام باید کرامت معلم نیز حفظ شود.»

شهابی گفت: قیمت آموزش 100 درصد نیست. ما 23 دستگاه اجرایی داریم که به سازمان بودجه استان گزارش می دهند. سایر سازمان ها بودجه ملی دارند. برای اجرای طرح اول باید مصوبه ای مبنی بر عدم منع قانونی تصویب شود.

وی گفت: بودجه سال گذشته برای دستگاه ها داده شد، بودجه امسال تا یک ماه آینده تخصیص نمی یابد، پیشنهاد من این است که برای کمک سایر دستگاه ها پولی در نظر گرفته شود.

مقدم شهردار یاسوج نیز گفت: جشن نشاط اجتماعی به مناسبت هفته جاری در یکی از بوستان های شهر برگزار می شود. 12 معلم در یاسوج مورد تجلیل قرار می گیرند و تبلیغات میدانی متناسب با آنها انجام می شود.

جمالی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان نیز در این نشست گفت: جلسه ای در سطح استان برگزار و اقدامات لازم برای بحث بازگشایی انجام شد. در این راستا 13 تیم برای ارزیابی شهرها تعیین شده و در شهرستان ها مستقر شدند.

وی گفت: در بازدید از شهرستان ها بیش از هزار مدرسه مورد ارزیابی قرار گرفت و شاهد دیدار بی نظیر معلمان و دانش آموزان از بازگشایی مدارس بودیم. در این راستا 94 درصد مدارس در روز اول بازگشایی شدند و 99 درصد از همکاران در مدارس حضور داشتند.

جمالی گفت: آموزش حضوری نیاز اساسی جامعه است و بیش از 90 درصد والدین و دانش‌آموزان از وجود مدارس راضی هستند و این یک مطالبه عمومی است چرا که آثار منفی آموزشی فضای مجازی بر دانش‌آموزان ایجاد می‌شود.

وی گفت: برخی رشته ها امکان تدریس مجازی را نداشتند و خانواده ها و افکار عمومی خواستار بازگشایی آنها شدند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آموزش در فضای مجازی در استان گفت: زیرساخت های آموزشی مجازی در استان وجود نداشت. عدم مهارت معلمان برای تدریس آنلاین مشکلاتی را ایجاد کرده است. لازم بود.

جمالی گفت: در ابتدای بازگشایی مدارس 500 دانش آموز بدون مکان در یاسود داشتیم که با نوسازی این مشکل حل شد. برای مهرماه به همکاری ویژه ادارات نیاز داریم.»

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: روز معلم باید در دانشگاه ها و آموزشگاه ها جدی گرفته شود، معلم عنوان بزرگی است و باید این روز را با شکوه گرامی داشت.

احمدزاده با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش جایگاه بزرگی دارد و باید از آموزش و پرورش حمایت شود، گفت: در آموزش و پرورش کشور و استان هایی مانند ما مشکلات زیادی وجود دارد، خیرین نیز به کمک آموزش و پرورش آمده اند و آنها را همراهی کرده اند.

احمدزاده با تاکید بر اینکه مشکلات آموزش و پرورش استان زیاد است و باید با ساماندهی برنامه بودجه استان همراه شود، گفت: وام های استانی بسیار محدود است و باید برای رفع مشکلات آموزشی استان از کشور پول جذب کنیم.

وی گفت: در سفر ریاست جمهوری مشکلات زیادی وجود نداشت. 22000 میلیارد تن عرضه شد. 50 میلیارد تن تصمیم گرفتیم به آموزش استان کمک کنیم. تاکنون بیش از 1000 میلیارد تن به دولت پیشنهاد شده و محقق نشده است.

وی گفت: در صورت تحقق این مبلغ 50 میلیارد برای آموزش و پرورش اختصاص می یابد. ما از مشکلات مدارس آگاه هستیم. برخی از مدارس مکان های کمی دارند یا خدمات کافی ندارند. جلسه ای با بنیاد مستضعفان داشتیم. آنها باید به روستا بروند و کمکی داشته باشند.”

مدیرکل آموزش و پرورش استان از وجود 598 مدرسه و 2 هزار و 805 کلاس درس در شهرستان بویراحمد خبر داد و گفت: سالانه 2500 دانش آموز وارد حوزه آموزش و پرورش شهرستان می شوند و 62 کلاس درس باید برای سال تحصیلی جدید وارد زنجیره شوند.

عزت خواه گفت: 6 مدرسه در دست ساخت، 30 خوابگاه، 32 مدرسه استیجاری و 29 بلوک تخریب داریم که فکر می کنیم در مهرماه با بمب ساعتی مواجه هستیم که باید هرچه سریعتر رفع شود.

حسینی مدیرکل نوسازی مدارس استان نیز گفت: سرانه آموزش و پرورش در استان 8.2 درصد سرانه است که تاثیر زیادی در جذب سرمایه داشته است که اصلا صحت ندارد و ما را به این سمت رسانده است. ضرر در شاخص اعتباری «در حال واردات سرانه واقعی آموزش در استان هستیم.

وی گفت: از نظر فضای آموزشی جزو استان های دوم کشور هستیم که در صورت تغییر این تعداد وام قرض الحسنه جذب می شود.

حسینی گفت: سرانه واقعی باید تا پایان اردیبهشت ماه اعلام شود تا بتوانیم کاری انجام دهیم.

وی گفت: تکمیل امکانات آموزشی در سی سخت از اولویت های دولت است که 36 پیش دبستانی داریم و پایان این پیش دبستانی ها را مردادماه اعلام می کنیم.

حسینی با بیان اینکه شهرستان بویراحمد بیش از 40 یا 50 سال پروژه دارد، گفت: مدارس ناامن و همچنین مدارس با تجهیزات فرسوده زیادی در استان داریم که باید مشکلات آنها برطرف شود.

وی از خرید 6 میلیارد خرید تجهیزات حرفه ای برای 45 چادر عشایری، 3 میلیارد و 700 ویترین خریداری شده برای مدارس استان خبر داد.

حسینی ادامه داد: 100 میلیارد پروژه ورزشی ناتمام در استان داریم که برای تکمیل پروژه ها باید همراه شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به صحبت های مدیران درباره وام هایی که هنوز جذب نشده است، گفت: یکی متاسف و متضرر است. ما برای وام خیلی تلاش می کنیم، سپس مدیر نمی تواند پول خود را جذب کند. «اجازه بدهید حساب کنم چقدر پول جمع آوری شده است. ما به این پول در مدارس نیاز داریم. من رفتم مدرسه. واقعا حیف است. اصلا شبیه مدرسه نبود.

احمدزاده گفت: عدم استفاده از وام در استان فاجعه است. ما این همه شرایط سخت و محرومیت ها را در روستا داریم. بعد 35 میلیارد تن پول بابت کوتاهی آقایان برمی گردد. وضعیت چگونه است؟ از سازمان نظارت می خواهم در این موارد دخالت کند.»

شهابی همچنین گفت: نگران جذب وام هستم. برای جذب اعتبار، مدیران باید شبانه روزی کار کنند. مدیران باید سه شیفت کار کنند. اگر عددی رسم نشود، این یک نقطه منفی است. تمام تلاش ها برای وام انجام می شود، اما جذب نکردن آنها بسیار نگران کننده است.»

وی گفت: باید 41 میلیارد تن سند استفاده شود. در بحث پروژه های استانی صد در صد آموزش به حساب دستگاه است. اگر دستگاهی مشکل جذب دارد به آن بگویید سریع انتقال دهد.

خبرنگار: باگرزاده

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید