با مصرف چای از سرطان پیشگیری کنید


ساعت: 09:24
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837404

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن چای می تواند سلامت قلب و مغز را بهبود بخشد، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محققان خاطرنشان می کنند که شواهد بهتری برای نشان دادن بیشتر این اثرات مفید مصرف چای مورد نیاز است.

چای بعد از آب دومین نوشیدنی پرمصرف در جهان است. چهار نوع اصلی چای شامل سفید، سبز، اولانگ و سیاه است. هر چهار چای از گیاهی به نام Camellia sinensis تهیه می‌شوند، اما پس از برداشت به روش‌های متفاوتی پردازش می‌شوند.

چای حاوی طیف وسیعی از اجزای فعال بیولوژیکی از جمله فلاونوئیدها، ال تیانین و کافئین است. بسیاری از اثرات مفید چای به دلیل سطوح بالای فلاونوئیدها مانند کاتچین است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

تفاوت در فرآیند تولید می تواند بر ترکیب شیمیایی و اثرات مفید انواع مختلف چای تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، چای سبز قبل از اکسیده شدن پخته می شود و بنابراین حاوی سطوح بالاتری از کاتچین است. در مقابل، چای سیاه اجازه اکسید شدن دارد و سطوح پایین تری از کاتچین دارد. در همین حال، چای سیاه حاوی سطوح بالاتری از فلاونوئیدهای دیگر به نام تاروبیگین و تافلاوین است که خواص آنتی اکسیدانی نیز دارند.

تعدادی از مطالعات مشاهده ای نشان داده اند که مصرف چای با بهبود عملکرد شناختی مرتبط است.

هر فنجان چای حاوی حدود 35 تا 60 میلی گرم کافئین است که می تواند به افزایش توجه و بهبود خلق و خوی برخی افراد پس از نوشیدن چای کمک کند. چای همچنین حاوی تیانین است که تصور می شود باعث افزایش توجه و کاهش اضطراب و استرس می شود.

محققان بر این باورند که وجود تیانین و کافئین به طور بالقوه می تواند باعث ایجاد حس آرامش و بهبود توجه شود. علاوه بر این، شواهد محدود نشان می دهد که مصرف تیانین و کافئین با هم ممکن است به احتیاط بیشتری نسبت به مصرف یکی از این مواد به تنهایی منجر شود.

پس از بیماری های قلبی عروقی، سرطان دومین عامل مرگ و میر است. تغییر عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی، سبک زندگی کم تحرک، سیگار کشیدن و چاقی می تواند از 30 تا 40 درصد از همه سرطان ها پیشگیری کند.

شواهد پیش بالینی زیادی وجود دارد که نشان می دهد خواص ضد سرطانی چای و به ویژه ترکیبات زیست فعال آن (فلاونوئیدها) باعث تحریک پیشرفت سرطان می شود.

انتهای پیام/

منبع: شرق

دیدگاهتان را بنویسید