با نحوه فروش ماشین باعث رنجش مردم می شود

با نحوه فروش ماشین باعث رنجش مردم می شود

با وجود اینکه عرضه خودروهای سواری در بورس پس از حدود پنج ماه از سر گرفته شد، اما شورای رقابت اعلام کرد که عرضه خودرو به غیر از سامانه یکپارچه فروش خودرو تخلف بوده و باید از عرضه خودرو در بورس جلوگیری شود. .

اما از ابتدا عرضه این خودرو در بورس مخالفانی داشت. نمایندگانی بودند که ابتدا با این پیشنهاد موافق بودند اما سپس با آن مخالفت کردند. برخی نیز از همان ابتدا مخالفت خود را قاطعانه اعلام کردند. شورای رقابت که برای حمایت از مشتریان خودرو در بازار تلاش می کند، این بار می خواهد عرضه خودرو در بورس کالا را متوقف کند. به گفته خود دولت، بورس جای مناسبی است، دور از دسترس رانت خواران!

اما از سوی دیگر اصرار بخشی دیگر از دولت و مجالس برای عرضه در بورس کالا جای سوال دارد. به گفته برخی کارشناسان این بخش، هیچ کشوری تجربه فروش خودرو در بورس را نداشته است، چگونه با این همه عوامل مثبت، کشورهای موفق در صنعت خودرو و همچنین آنهایی که در بازار سرمایه فعال هستند، فروش نداشته اند. ماشین در بورس؟! پس این نشان می دهد که بورس ممکن است مکانی برای عرضه مناسب و قیمت گذاری منصفانه باشد، اما نه برای کالایی مانند خودرو و قطعا اگر خودرویی در بازارهای جهانی فروخته شود، با روش مداخله جویانه دولت های خود مواجه نخواهند شد. قیمت گذاری نشانه جنگ و مبارزه برای عرضه خودرو در بازار چیست؟

آیا عرضه خودرو در بورس راه حلی برای متعادل کردن قیمت هاست؟

در همین رابطه احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، با بیان اینکه به جای خودروسازان، وزارت ایمنی مدیر فروش خودروسازان شده است، اظهار داشت: در شرایط، تصمیم نگیریم. برای عرضه مستقیم خودرو از کشور در بازار توسط خودروسازان راه حل دیگر تعادل قیمت است خودرو عرضه خودرو در بورس برای نزدیک شدن به تک درصد قیمت خودرو است.

وی درباره اظهارات جدید شورای رقابت مبنی بر لزوم توقف عرضه خودرو به بورس کالا، گفت: به شخصه فکر می کنم که فروش خودرو باید توسط شرکت های خودروسازی انجام شود و تصمیم گیری در این زمینه بر عهده هیات مدیره باشد. از مدیران شرکت در هیچ کجای دنیا دولت ها در مورد فروش دسته جمعی تصمیم نمی گیرند.

در مورد فروش و تصمیمات جدید از اتحادیه های خودرو مشورت نمی شود
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: انجمن خودروسازان در این گونه فروش ها و تصمیم گیری ها رایزنی نمی کند. اینها شرکت هایی هستند که باید برای تولید و فروش خود برنامه داشته باشند و قیمت گذاری باید در چارچوب مقررات سازمان انجام شود، اما این روش متعارف و اقتصادی نیست که شرکت ها تعیین کنند چقدر تولید کنند یا چگونه بفروشند.

نعمت بخش تصریح کرد: نگاه خودروسازان این است که قیمت گذاری و فروش در لبه بازار انجام شود تا دست دلالان و دلالی هایی که به آنها رسیدگی نشده از بین برود. در صورت تک تعرفه شدن خودرو، خودروسازان باید فرش قرمز را برای مشتریان پهن کنند و انواع آپشن ها و انتخاب ها و شرایط پرداخت و اقساط را در اختیار مشتریان قرار دهند. در حال حاضر عجله برای خرید خودرو به دلیل فاصله بین بازار و کارخانه وجود دارد.

وی با بیان اینکه حکم قیمت گذاری و فروش خودرو در لبه بازار توسط خودروسازان در دولت قبل و دولت فعلی بلاتکلیف است، گفت: در دهه 70 این تجربه وجود داشت که خودروسازان خودرو را به قیمت بازار عرضه می کردند. . در این شرایط 80 درصد ادعاهای جعلی از بین رفت و خودرو تک نفره شد و خودرویی مانند پژو 405 در یک دهه حدود 12 تا 13 میلیون تومان قیمت داشت.

آشفتگی بازار خودرو با مصوبه شورای رقابت برای محدود کردن عرضه خودرو در بورس کالا
دبیر انجمن خودروسازان ایران با نقض مصوبه شورای رقابت مبنی بر محدودیت عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در شرایط ناکارآمدی عرضه مستقیم خودرو از خودروسازان به حاشیه بازار، دیگری راه حل عرضه خودرو در بورس تا نزدیک شدن به قیمت کارخانه است. انتظار می رود دو قوه مقننه در این زمینه به راه حلی برسند. بورس هم نظر دارد و شورای رقابت هم نظر دارد نعمت بخش افزود: شورای رقابت تا پیش از این در قیمت گذاری خودروهای مونتاژی دخالتی نداشت اما الان می گوید صنعت خودرو سواری در کشور انحصاری است. و خودروهای مونتاژ شده نیز باید مشمول قیمت گذاری شوند

لزوم حضور معاون اول رئیس جمهور در تصمیم گیری های هیئت مسابقه

وی بیان کرد: قرار است یک مقام ارشد در سطح معاون اول رئیس جمهور وارد تصمیمات شورا در خصوص رقابت شود. اینطور نیست که بورس با عرضه خودرو در بازار سرمایه موافقت کند و شورای رقابت مخالف باشد. واقعیت این است که مردم فریب این سخنان را خوردند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: شورای رقابت در گذشته نشان داده که در تصمیم گیری های مربوط به صنعت خودرو به خودروسازان ضرر وارد کرده است. هیئت رقابت در گذشته تنها محصولات ایران خودرو و سایپا را انحصاری می دانست، اما هیئت رقابت فعلی کل صنعت خودروهای سواری را انحصاری می داند. البته باید گفت که قیمت گذاری کار شورای رقابت نیست و از آنجایی که مدیران شرکت های ایران خودرو و سایپا توسط دولت انتخاب می شوند، مجبورند حتی در شرایط زیان دهی به حرف دولت گوش کنند و بفروشند.

ایران خودرو و سایپا در بورس کدال ضرر کردند

نعمت بخش تصریح کرد: در بورس کدال هم مشخص است که شرکت های ایران خرو و سایپا زیان ده هستند اما شرکت های خصوصی با قیمت هایی که شورای رقابت تعیین کرده ضرر می کنند و حاضر به فروش خودرو نیستند.

وی افزود: انتقاد ما به شورای رقابت این است که با شرایطی که بر خودروسازان خصوصی تحمیل شده، با زیان تولید می کنند و حاضر به تولید با زیان نیستند که در نهایت به ضرر مردم است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند در شرایط پیش فروش محصولات شرکت های خودروسازی طی دو سال آینده، ورود نیازمندی های جدید به بازار نوسانات جدیدی را در قیمت ها ایجاد می کند. بازار خودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز اظهار کرد: انتقادات به فروش دسته جمعی نیز به همین دلیل است. وزیر قبلی صمت اعلام کرد که می خواهد قرعه کشی را لغو کند و نگاهی به آرشیو اخبار این اظهارات را نشان می دهد. در شرایط کنونی قرعه کشی با روش دیگری انجام می شود و این گونه اظهارات توهین به شعور جامعه است و اگر این روش قرعه کشی نیست اسمش چیست؟

وزارت حراست مدیر فروش شرکت های خودروسازی شده است

نعمت بخش خاطرنشان کرد: مشخص نیست هیات مدیره شرکت های خودروسازی در این بین باید چه کاری انجام دهند. به جای خودروسازان، وزارت حراست مدیر فروش شرکت های خودروسازی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید