با نظارت نمی توان جلوی فساد در بازار را گرفت/ استفاده از همه ظرفیت ها در استان زنجان برای توزیع اقلام اساسی در آستانه عید نوروز


ساعت: 10:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۹
کد خبر: 1814461

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: فساد اداری به تنهایی با نظارت قابل پیشگیری نیست و این روش در درازمدت پایدار نخواهد بود و برای کنترل بازار به منابع بیشتری نیاز است. وی گفت: این ساختار باید تغییر کند و با آن برخورد علمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; خلیل قاسملو چهارشنبه شب در نشست خبری تنظیم بازار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نرخ تورم به سه صورت ماهانه، نقطه به نقطه و تورم سالانه (12 ماه قبل از ماه گذشته) اعلام می شود.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان در تورم 12 ماهه رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داد و در بهمن ماه 46.6 درصد به پایان رسید، خاطرنشان کرد: تورم سالانه کشور در بهمن ماه امسال 41.1 درصد بوده است.

قاسملو با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه کشور و استان در بهمن ماه امسال به ترتیب 35.4 و 36 درصد بوده و سرعت استان نزدیک به میانگین کشوری است، افزود: تورم ماهانه در کشور و استان 2 است. ، 1 و 2.6 درصد.

معاون استاندار زنجان با اشاره به آمار تورم در بخش های مختلف غذایی و غیرخوراکی گفت: در زنجیره تولید در استان زنجان ضعف داریم و این دلیل افزایش تورم غیرخوراکی است اما در حوزه ارتباطات ما ارزان ترین استان هستیم.«حوزه انتخابیه اعتراض می کند.

وی با اشاره به اینکه جلسات منظم و مستمری در خصوص امنیت غذایی، تعزیرات حکومتی و جلسات هفتگی با استاندار محترم در خصوص وضعیت بازار برگزار می شود، تصریح کرد: تک تک اقلام به صورت منظم رصد و نظارت لازم بر بازار کالاها انجام می شود.

قاسملو گفت که فساد به تنهایی قابل توقف نیست و در درازمدت پایدار نخواهد بود و برای کنترل بازار به منابع بیشتری نیاز است. کشاورزان به دلیل سرکوب قیمت ها ذرت تولید نمی کنند، اما هندوانه تولید می کنند زیرا تحت کنترل دولت نیست.

وی با بیان اینکه دولت برای کنترل بازار همه ساله میوه تهیه می کند، افزود: امسال 1000 تن سیب و پرتقال تحویل و در انبار موجود است که طبق کارگروه امنیت غذایی و تنظیم بازار در موعد مقرر عرضه می شود.

قاسملو گفت: 11 تیم نظارتی استانی برای جلوگیری از عقب ماندگی و تحویل در حال نظارت هستند، ضمن اینکه از تمام ظرفیت ها برای توزیع اقلام اساسی در شب نوروز استفاده می شود و مشکلی وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: ریشه تورم یکی در تقاضا و دیگری در عرضه است.

وی گفت: تورم تقاضامحور به گونه ای است که دولت با کسری بودجه مواجه است و منابع دولتی کمتر از مخارج است و بانک ها نیز با عدم تعادل مواجه هستند، اما تورم سمت عرضه به گونه ای است که تولیدکننده مواد اولیه مورد نیاز برای تولید را در اختیار داشته باشد. در شرایط بازار ارائه می شود، بنابراین منحنی ها تغییر می کند و در صورت عدم تحویل کالا، قیمت ها افزایش می یابد.

قاسملو گفت: با این ساختار هرگز نمی توانیم به تورم یک درصدی برسیم. کالاهای اساسی باید به خوبی توزیع و اجرا شوند، اما اگر چنین است، ساختار پایدار نیست و باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه دولت باید منابع را افزایش دهد یا هزینه ها را کاهش دهد و بانک ها انضباط لازم را داشته باشند، افزود: بانک های استان زنجان در 10 ماهه امسال 22 هزار میلیارد تن تسهیلات فولادی پرداخت کردند که 6 هزار میلیارد آن بیشتر بود. 500 میلیون تن و همچنین بیش از 96 درصد تسهیلات برای سرمایه در گردش و 4 درصد برای سرمایه ثابت است.

قاسملو ادامه داد: با توجه به اینکه کارمزد تسهیلات 18 درصد است اما تورم بالای 40 درصد است این نشان می دهد که پول زیادی که از بانک ها گرفته می شود صرف کسب و کار می شود.

معاون اقتصادی استاندار زنجان گفت: نقدینگی در این شرایط مانند اسب یاغی است که اگر آن را رام کنید می توان از آن استفاده کرد اما اگر رام نکنید آسیب می بیند.

وی گفت: متاسفانه بانک های خصوصی در این زمینه به ما اطلاعی نداده اند. ما باید تلاش کنیم تا بانک ها را متقاعد کنیم که اعلام کنند این منابع و منابع کجا رفته و چه اتفاقی افتاده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید