با هم خوردن، پرخوری و پرخوری در شب یلدا حرام است!


ساعت: 10:14
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1919150

شب یلدا طولانی ترین شب سال است که ما ایرانی ها به خوردن و تنقلات می گذرانیم، اما برای جلوگیری از بیماری و مسمومیت باید نکاتی را در هنگام غذا خوردن رعایت کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون ; شب اول زمستان و آخرین شب پاییز که طولانی ترین شب سال است را «یلدا» یا «سله» می گفتند. در چنین شبی همه در خانه بزرگ خانواده که بیشتر پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هستند جمع می شوند و صحبت می کنند، به یاد و حافظ می خوانند.

برای برگزاری چنین شبی، طبق عرف، همه مشتاق هستند تا با چیدن میزهایی پر از غذاهای رنگارنگ مخصوص آن عصر، مهمانی را برای اقوام و دوستان خود تدارک ببینند تا ساعت ها خوشی را سپری کنند.

در گذشته مردم در شب یلدا همه نوع غذا را با هم نمی‌خوردند و میوه‌هایی را که ذخیره می‌کردند با میوه‌های خشک و تنقلات می‌خوردند و توده‌های رنگارنگ به غذا و تغذیه خود اهمیتی نمی‌دهند و انواع غذاها را بدون آن مصرف می‌کنند. با توجه به طعم و کالری آن، اگر در شب یلدا باید نکات غذایی را رعایت کنید تا در این عصر خاطره انگیز تلخ نشوید.

در خرید آجیل شب یلدا دقت کنید!

مسعود فیروزکوهی مشاور تغذیه و رژیم غذایی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه پرخوری در شب یلدا یکی از مشکلات مهم و آزاردهنده ای است که مردم در طولانی ترین شب سال خود را موظف به رعایت آن نمی دانند، اظهار کرد: در شب یلدا باید به آن توجه کرد. فشار یک بیماری خاموش است و با افزایش آن باعث سکته مغزی، سکته قلبی و گاهی مرگ بیمار می شود، بنابراین باید در مصرف آجیل هایی که اکثراً شور هستند احتیاط کرد، زیرا مصرف آجیل شور نه تنها چربی خون را افزایش می دهد، بلکه باعث افزایش فشار خون افراد می شود.

وی تصریح کرد: بهترین راه برای خرید آجیل شب یلدا، مصرف خام آن است. همچنین قبل از خرید آجیل باید پوست آنها را با دقت جدا کنید و در صورت تمایل به قهوه ای بودن از خرید آنها خودداری کنید زیرا گاهی آجیل ها با رنگ خوراکی طعم دار می شوند بنابراین تازگی آنها مشخص نیست.


این کارشناس تغذیه و رژیم غذایی با بیان اینکه دیابتی ها باید در شب یلدا مراقب سلامتی خود باشند، تاکید کرد: این گونه افراد باید رژیم غذایی خود را در شب چله رعایت کنند و از خوردن غذاها، شیرینی ها یا میوه هایی که پزشک مصرف آنها را منع کرده و از مصرف آنها پرهیز کرده است خودداری کنند. .

در شب یلدا چه بخوریم و چه نخوریم؟

با توجه به او؛ شامل و خوردن مقدار زیادی از شیرینی، کیک، شکلات. خوردن تنقلات، چیپس و پفک در شب یلدا توصیه نمی شود; مصرف همزمان غذاهای مختلف مانند آجیل، میوه ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی باعث اختلالات گوارشی و فساد غذا در معده می شود.

فیروزکوهی با اشاره به اینکه اگر به دلیل شرایط سلامتی یا بیماری احتمالی مجبور به رعایت رژیم های غذایی خاص هستید، امشب نیز مراقب باشید از این رژیم پرهیز نکنید، گفت: مصرف زیاد تنقلات، شیرینی ها و شکلات توسط کودکان باعث مشکلات گوارشی مانند معده درد، تهوع و استفراغ می شود. و مانع از مصرف وعده های غذایی اصلی می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص مصرف نوشیدنی ها اظهار داشت: امشب چای هل را کم رنگ و در فنجان ها و لیوان های متوسط، چای زعفران، دارچین یا زنجبیل نیز گزینه های خوبی هستند البته اگر تحت فشار هستید. اگر فشار خون دارید، بهتر است از چای دارچین و زنجبیل کمتر استفاده کنید، در عوض چای قرمز برای شما مفید است.

این کارشناس با بیان اینکه علاوه بر شکر برای چای و دمنوش از کشمش یا میوه های خشک یا خرمای زرد زاهدی استفاده کنید، تصریح کرد: در صورت اضافه وزن یا دیابت، نوشیدن چای با توت یا خرما را امتحان کنید.

وی با بیان اینکه بر اساس عرف هندوانه یکی از میوه های شب یلدا محسوب می شود افزود: اگر هندوانه در شب یلدا مصرف شود باید بسیار کم باشد زیرا این میوه محبوب در شب و هنگام خواب قابلیت هضم را ندارد. ، در نتیجه روز بعد باعث ناراحتی معده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید