بحران رسانه ای به دلیل دستگیری خبرنگاران

افشین امیرشاهیس، مدیرمسئول روزنامه همهان آنلاین: در این روزهای حساس که اعتراض مردم به موضوعات مختلف است، روزنامه نگاری با بحرانی مضاعف مواجه است. بحرانی که به دلیل تهدید، احضاریه و دستگیری خبرنگاران به وجود آمد.

همزمان با آغاز اعتراضات مردمی پس از مرگ تلخ و غم انگیز مهسا امینی، تعداد زیادی از خبرنگاران نیز مورد تهدید، احضار و بازداشت قرار گرفتند. گویی یک قانون نانوشته وجود دارد که هر اتفاقی در کشور بیفتد، روزنامه نگاران اولین کسانی هستند که احضار می شوند و به زندان می افتند. رسانه ها همیشه در خط مقدم مقابله بوده اند. این موضوع نشان دهنده تداوم نگاه دولت به امنیت مطبوعات است. غلبه نگاه امنیتی موجب غفلت از آثار منفی بازداشت خبرنگاران شده است.

احضار و زندانی کردن روزنامه نگاران در شرایطی صورت می گیرد که حتی دستگیری یک روزنامه نگار هم رقم بالایی است، چه برسد به بازداشت بیش از بیست خبرنگار.

در این روزهایی که اعتراض مردمی بلند است، خبرنگاران باید چشم و گوش مردم باشند. خبرنگاران باید بتوانند از مشکلات کشور بنویسند و صدای مردم باشند. خبرنگاران می‌توانند با گزارش‌های صادقانه، حرفه‌ای و بی‌طرفانه از بی‌اعتمادی و انتشار شایعات و اخبار جعلی جلوگیری کنند. اما در این روزها که خبرنگاران باید بیش از گذشته فعال باشند، نمی توانند به وظیفه ذاتی خود عمل کنند.

دستگیری خبرنگاران اولین ضربه به اعتماد عمومی است. وقتی روزنامه نگاران دستگیر و دستگیر می شوند، این تصور ایجاد می شود که کار اشتباهی انجام می شود که خبرنگاران و بر این اساس، مردم نباید از آن اطلاع داشته باشند و درباره آن بنویسند. در عین حال دستگیری خبرنگاران تلاشی برای نادیده گرفتن بسیاری از واقعیت های جامعه است.

در نتیجه رسانه های کشور در آستانه از دست دادن مخاطب و از دست دادن اثربخشی هستند. می توان گفت که آنها بخش قابل توجهی از مخاطبان خود را از دست دادند. محدودیت های روزهای التهابی اخیر نیز بر این روند افزوده است. به عنوان مثال فیلترینگ و مسدودسازی این روزها باعث شده است که تنها یک رسانه خارجی تنها در اینستاگرام بیش از سه میلیون دنبال کننده جدید داشته باشد. این یک رقم شگفت انگیز است. و آن هم در این مدت کوتاه. هدیه ای به رسانه های خارجی. جالب اینجاست که برخی از مطالب رسانه های داخلی پس از بازنشر در رسانه های خارجی دوباره دیده می شود. این در حالی است که محتوای رسانه های بومی دارای تمام مولفه های صحت، دقت، اعتبار، عینیت و مواردی از این دست است. اما ندیدن این گزارش ها آسیب جدی به اقتدار سیاسی رسانه تلقی می شود که باید هرچه سریعتر نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

دامنه این مخاطرات انجمن صنفی خبرنگاران استان تهران را بر آن داشت تا در نامه ای به رئیس قوه قضائیه نسبت به شرایط بحرانی روزنامه و خبرنگاران هشدار دهد. به خصوص که متاسفانه اطلاعات دقیقی از وضعیت خبرنگاران بازداشت شده در دست نیست. نحوه برخورد و دستگیری حق خبرنگاران و مطبوعات نیست. مدت زیادی طول کشید تا خبرنگاران دستگیر شده متهم شوند. علاوه بر این خبرنگاران باید در حوادث مختلف مانند نیروهای امدادی مصونیت داشته باشند و بتوانند در اجتماعات حضور یافته و کار حرفه ای خود را انجام دهند.

در غیر این صورت، ادامه سرکوب اصحاب رسانه قطعاً کل نهاد رسمی رسانه را بدنام خواهد کرد. مردم بیش از پیش اعتماد خود را به رسانه های بومی از دست می دهند و این مشکل عواقب جبران ناپذیری دارد.

چرا که یک خبرنگار نه به عنوان یک فعال سیاسی، بلکه به عنوان فردی که دارای احساس مسئولیت اجتماعی است، می تواند با اطلاع رسانی صحیح و مرتبط، اخبار جعلی و به اصطلاح جعلی را از بین ببرد و در جامعه شفافیت ایجاد کند. شفافیت و صداقت مهمترین راه برون رفت از مشکلات و بحران های امروزی است که نتیجه عکس آن دستگیری و بازداشت خبرنگاران خواهد بود.

اگر گروه مدیریتی خبرنگاران را اعتمادساز بدانند، تدابیر اجرایی و قانونی لازم را نیز برای آنها فراهم می کنند. در چنین شرایطی روزنامه نگار به اتهاماتی چون بی حسی، تبلیغ علیه نظام، اجماع و تبانی به زندان نمی رود.

دیدگاهتان را بنویسید