بحران کم آبی ایلام; هشداری که باید جدی گرفته شود


ساعت: 12:46
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834022

زنگ بی آبی در ایلام به صدا درآمد و این هشداری است که باید از سوی مسئولان جدی گرفته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایلام بیدار، با وجود پوشیده شدن حدود 70 درصد از سطح زمین با آب، «بحران آب» در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای محصور در خشکی مانند ایران روز به روز پیچیده می شود.

«جنگ بعدی جنگ آب است»; “حدود یک میلیارد نفر در جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند”؛ “50000 نفر در سراسر جهان هر روز به دلیل مصرف ناسالم آب جان خود را از دست می دهند” تا سال 2050، بیش از نیمی از کشورهای جهان در تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود با بحران مواجه خواهند شد. همه این هشدارها نشان می دهد که یک بحران جدی به نام “بحران آب” در حال گسترش و پیچیده تر شدن است.

ایران کشوری با آب و هوای گرم و خشک است. رشد سریع جمعیت مهمترین عامل کاهش سرانه آب تجدیدپذیر در کشور طی قرن گذشته بوده است. در طی این هشت دهه جمعیت ایران از حدود 8 میلیون نفر در سال 1306-1300 به 78 میلیون نفر در پایان سال 1392 افزایش یافت و بر این اساس، سرانه آب تجدیدپذیر سالانه در کشور از حدود 13000 مترمکعب در سال 1300 حدود 1400 مترمکعب کاهش یافت. در سال 1392 و در صورت ادامه این روند، وضعیت در آینده بسیار بدتر خواهد شد.

با وجود کم آبی، استان ایلام شاهد دمای بی سابقه ای در استان است، به طوری که موج گرما به تمام شهرهای استان ایلام می رسد که به نظر می رسد دلیل این گرما در خشکسالی های پی در پی، ورود امواج گرد و غبار و آن است. ایلام در بحران اقلیمی است.

با وجود بارندگی کم، خشکسالی دامن گیر ایلام را گرفته است و باید برای عبور از این شرایط از سوی مسئولان برنامه ریزی شود.


d1f3dcbb 57c0 4f99 b6d0 0423d177e7b9 خبر خاکستری



مشکل آب شرب در روستاها

یوسف مرادی یکی از اهالی منطقه هلیلان در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: این شهر روزانه تنها 4 ساعت آب آشامیدنی سالم می نوشد. آنها معتقدند این مقدار آب جوابگوی نیاز مردم نیست

وی افزود: در حالی که مردم برای انجام امور روزمره مانند استحمام و شستشو با مشکلاتی مواجه هستند، این مشکلات مردم این بخش را برای رفع مشکلات به فرمانداری شهرستان کشانده است.

مرادی گفت: این مشکل فقط مختص حلیلان است و بسیاری از روستاها با تنش آبی مواجه هستند و باید این مشکل برطرف شود.

یکی از اعضای شورای شهرداری هلیلان بر رفع این مشکل تاکید کرد و گفت: از حدود 60 روستای دهستان هلیلان 80 درصد روستاها با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند که این امر زندگی روزمره آنها را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات زیادی را به وجود آورده است. کارکنان برای رفع این مشکل توجه ویژه ای به افراد این بخش دارند


کشاورزی در اراضی قنات با بحران کم آبی مواجه است

اقبال گراوندی کارشناس جهاد کشاورزی درباره مشکلات کشاورزان در تامین آب زمین های کشاورزی گفت: اراضی استان مانند شهرستان های استان ایلام با تنش آبی مواجه هستند.

گروندی افزود: امثال ما با بحران کم آبی مواجه هستند و در این صورت باید برنامه ریزی برای کاهش مشکلات مردم در این شرایط باشد.

کشاورزی چاردوول کارشناس جهاد گفت: مهمترین مشکلات تامین آب در زمین های کشاورزان شهرستان کمبود بارندگی و مصرف بی رویه آب است که با جمع آوری پمپ های آب و احداث ایستگاه های پمپاژ مجارستان می توان آن را مدیریت کرد. در صورت ادامه این مشکلات، بحران آب به جدی ترین معضل شهر تبدیل می شود

حسن بهرامیا استاندار ایلام نیز در قالب بازدیدهای روزانه و مبارزه با نشاء اقدام به جمع آوری آب بند، پمپ، صف مصرف آب، گشت های مشترک آب با حضور مسئولان آب، برق محیط زیست، دادگستری، جهاد کشاورزی، استانداری می کند. به طرح های مقابله با بحران کم آبی پرداخت و گفت: برای رفع مشکل کم آبی در شهرستان باید همه کارکنان دست به دست هم دهند تا این مشکل برطرف شود.

انتهای پیام/ص

دیدگاهتان را بنویسید