سویه جدید کرونا هشداری برای مردم است/ تزریق سالانه واکسن کرونا را جدی بگیرید


ساعت: 11:24
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920013

شورای علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه سویه جدید به طور مستقیم وارد ریه می شود، گفت: این بیماری سیستم ایمنی را دور می زند و این روند هشداری برای عموم مردم محسوب می شود، در واقع باید جدی گرفته شود.

شاهین قاسمی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباره وضعیت سویه جدید ویروس کرونا در کشور گفت: در حال حاضر ما شاهد انتشار سویه جدید ویروس کرونا در کشور نبودیم. این در حالی است که احتمال اپیدمی یا شیوع آن بعد از تعطیلات کریسمس بسیار زیاد است که باید جدی گرفته شود.

وی همچنین با بیان اینکه متأسفانه سویه جدید مستقیما وارد ریه می شود، گفت: طبق اعلامیه سازمان بهداشت جهانی ممکن است این ویروس را در آزمایش PCR نشان ندهد، در واقع سویه جدید کرونا سیستم ایمنی را دور می زند و این فرآیند به عنوان یک هشدار برای عموم تلقی می شود.

قاسمی در ادامه به علائم این بیماری اشاره کرد و گفت: سویه جدید کرونا مستقیما وارد ریه می شود و با درد شدید، ضعف و بی حالی خود را نشان می دهد و باید تا حد امکان از همه گیر شدن این بیماری جلوگیری کنیم در واقع این موضوع به رعایت بهداشت فردی بستگی دارد. متاسفانه در حال حاضر ویروس کرونا در گردش است و بیماران مزمن، مادران باردار، سالمندان و کودکان زیر پنج سال در معرض خطر هستند.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به این مقاله گفت: تزریق واکسن کرونا سالی یک بار یا هر 6 ماه یکبار توصیه می‌شود، البته مشخص نیست واکسن این سویه موثر است یا خیر. اما می توان گفت که اگر فایده ای نداشته باشد، ضرری هم ندارد.

به گفته قاسمی، امیدوارم جدیت قضیه بر اساس گفته ها و نظرات نباشد، زیرا قطعاً مشکلات زیادی وجود خواهد داشت، در واقع برای فهمیدن آن کار مطالعاتی و پژوهشی می طلبد.

به گفته یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، افراد در معرض خطر که واکسن کرونا تزریق نشده اند، بلافاصله تزریق این واکسن را انجام دهید. همچنین بیماری های زمینه ای، مادران باردار، کودکان زیر 5 سال و سالمندان بالای 65 سال در اولویت واکسیناسیون مجدد امسال هستند.

قاسمی با اشاره به اینکه مردم سال های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا هستند پروتکل های بهداشتی وی افزود: همچنین باید نسبت به مشکلات سلامت فردی و اجتماعی و افراد بیمار در خانه در شرایط خود حساس باشند. قرنطینه برای خود ایجاد کنند.

باید بگویم؛ آخرین نسخه ویروس کرونا که اخیراً در ایالات متحده و چندین کشور دیگر یافت شده است.BA 5به آن زیرگونه جهش یافته گونه می گویندOmicron” است و نامیده می شود خطرناک ترین سویه کرونا و بسیاری دیگر مبتلا شده خوب.

این سویه به سرعت در حال گسترش و بسیار مسری تاکنون تنها سویه ویروس کرونا است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آن را با عنوان “تنش مضطرببر اساس مشاهدات متخصص، علائم BA5 ممکن است از فردی به فرد دیگر، بر اساس سن و سایر عوامل سلامتی متفاوت باشد، اما بیشتر علائم مربوط به سویه Omicron است.

ویروس شناسان می گویند علائم BA5 شبیه علائم AD استفونت های دستگاه تنفسی مانند بالا آبریزش بینی، گلو درد، سردرد، تب، سرفه های مداوم و خستگی این بیش از حد است. سویه های BA 2 و BA 4 معمولا علائم مشابهی دارند. اما گفته شد از دست دادن حس چشایی یا بویایی که در اشکال قبلی کرونا دیده شده بود در سویه مذکور غیرمعمول است.

دیدگاهتان را بنویسید