8 علامت سویه جدید کرونا / کاهش 34 درصدی احتمال بستری شدن در بیمارستان با تزریق واکسن

8 علامت سویه جدید کرونا / کاهش 34 درصدی احتمال بستری شدن در بیمارستان با تزریق واکسن

میزان: محمدرضا هاشمیان، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره سویه جدید کرونا توضیح داد.

محمدرضا هاشمیان با اشاره به سویه جدید ویروس کرونا، این بیماری را یک بیماری تنفسی ناشی از ویروس SARS-OV2 دانست و گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز، این ویروس دستخوش جهش‌های زیادی شده است که منجر به ایجاد سویه‌های جدید و اخیراً جهش‌های جدید ویروس کرونا (که در آن BF7 در چین غالب است) در چین مشاهده شده است.

وی از هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره پیک ابتلا به کرونا در 110 کشور جهان خبر داد و افزود: سویه جدید آمیکرون (XBB) ترکیبی از زیرسویه هایی است که بر اساس تحقیقات انجام شده تفاوت هایی در شدت بیماری ایجاد کرده است. بین سویه قبلی و جدید

این متخصص پزشکی با بیان اینکه سرایت در این سویه بیشتر بود اما علائم بیماری تفاوت چندانی با سویه های دیگر نداشت، ادامه داد: علائم سویه XBB تفاوت چندانی با سویه های قبلی آمیکرون نداشت. علائم مشابه سویه های قبلی مانند تنگی نفس، سنگینی قفسه سینه، بدن درد، سردرد، احساس خستگی، تب و لرز و در برخی موارد اسهال و استفراغ با این فشار دیده می شود.

هاشمیان با بیان اینکه سویه جدید آمیکرون XBB 1.5 با شیوع بیشتر و بیماری زایی کمتر مشخص می شود، اظهار داشت: اخیرا مواردی از آلودگی با سویه جدید آمیکرون یعنی XBB و BQ1 در ایران گزارش شده است که البته این سویه ها جدید نیستند و تحقیقات در مورد آنها شدید بوده است. این سویه ها شروع به گردش بیشتر می کنند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز درباره تاثیر واکسن های موجود در ایران بر روی زیرسویه جدید آمیکرون توضیح داد: هنوز مطالعاتی منتشر نشده است، اما قطعا می توان کاهش اثربخشی واکسن ها را پیش بینی کرد. اما واکسن ها می توانند از نظر شدت بیماری زایی موثر باشند زیرا برخی از اپی توپ ها (بخشی از آنتی ژن که توسط سیستم ایمنی تشخیص داده می شود و محل اتصال آنتی بادی) بدون تغییر باقی می مانند.

وی با اشاره به اینکه شواهد در آمریکا نشان می دهد افرادی که واکسن به روز شده را دریافت کرده اند نسبت به افرادی که واکسینه نشده اند کمتر در بیمارستان بستری می شوند، گفت: تزریق واکسن به روز شده احتمال بستری شدن را در مقایسه با واکسن های قدیمی 34 درصد کاهش می دهد.

وی در پایان از مردم خواست به ویژه در مکان های عمومی از ماسک استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید