بخش هایی از طرح پدافند در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده و در چنین شرایطی اجرا می شود.

بخش هایی از طرح پدافند در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده و در چنین شرایطی اجرا می شود.

احمد نادری یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس می گوید: چیزی به نام طرح پدافند سایبری در مجلس وجود ندارد. به دلیل اختلاف نظر در مجلس، ترجیح داده شد از این طرح صرف نظر شود، بنابراین به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شد. بخش‌هایی از این طرح در این شورا تصویب شد و اجرا خواهد شد.

نادری در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند کندی اینترنت و فیلترینگ گسترده منطبق بر اجرای طرح دفاعی یا طرح هایی مانند اینترنت کلاسی است، گفت: در مجلس چیزی به نام طرح دفاعی برای فضای مجازی وجود ندارد. به دلیل اختلاف نظر در مجلس، ترجیح داده شد از این طرح صرف نظر شود، بنابراین به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شد. بخش‌هایی از این طرح در این شورا تصویب شد و اجرا خواهد شد. هنوز قسمت هایی هست که در حال تحقیق است اما در نهایت چیزی به نام «حفاظت» نداریم.

وی در گفت وگو با ایسنا افزود: البته ما نیاز به حکمرانی مجازی داریم. حکمرانی مجازی در همه جای دنیا اعمال می شود که نمونه آن را می توان در اروپا، آمریکا، چین و روسیه دید به گونه ای که برای استفاده از فضای مجازی قوانینی وجود دارد، اما در ایران نه تنها قوانینی وجود ندارد. اما سیاست گذاری در مورد اینترنت هم وجود ندارد. موضوع نحوه اجرای حکمرانی فضای مجازی بحث برانگیز است. باید فضای جامعه را آماده کرد و از نظرات صاحب نظران برای اجماع استفاده کرد. نکته مهم دیگر در این مورد این است که حکمرانی تنها به معنای اعمال محدودیت و گرفتن و تعطیلی نیست، حتی باید در موارد مختلف تسهیلات و مشوق هایی در نظر گرفته شود، بنابراین حکمرانی دارای دو جنبه منفی و مثبت است.

نادری گفت: حاکمیت فضای مجازی نداریم که به سمت آن حرکت کنیم. بخشی از آن قوانین سایبری است تا همه فعالان و فعالان سایبری بدانند که مثلاً اگر موضع نادرستی علیه شخصی اتخاذ کنند و اظهارنظر کنند، باید هزینه آن را بپردازند.

نادری تاکید کرد: فیلترینگ فعلی ربطی به حفاظت ندارد. در چند ماه اخیر تحرکاتی در فضای مجازی رخ داده است که به دلیل آن شرایط کشور خاص شده است، بنابراین در چنین شرایطی نباید انتظار داشت که دسترسی به فضای مجازی مانند حالت عادی باشد. شرایط سیاست فعلی فیلترینگ ادامه فضای چند ماه اخیر کشور است اما با توجه به آرام شدن فضا باید منتظر تصمیم مراجع ذی صلاح در نهادهای مربوطه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید