بدبختی حکایت رنج لرستان از سال ها بیکاری/ استانی پر ظرفیت و در حسرت کار


ساعت: 13:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۷
کد خبر: 1822218

شاخص فلاکت نتیجه تورم و بیکاری را در هر استان نشان می دهد و لرستان از دیرباز جزو استان های اول بوده است و بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، لرستان رتبه سوم درجه فلاکت را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیر افلاک، تداوم شاخص های منفی بیکاری، تورم و فلاکت در لرستان اگرچه در قالب عکس یا خبری منتشر می شود، اما شرم آور است که لرستان با وجود این همه ظرفیت و استعداد خدادادی، اما در ردیف های محرومیت و بدبختی، است.

در این استان جوانانی با پشتکار و توانمندی قوی وجود دارند که سال هاست مشغول به کار هستند، بیکاری یکی از مهم ترین معضلات استان لرستان است که نتیجه آن در بحث سایر مولفه های اقتصادی موثر بوده است.

شاخص فلاکت نشان دهنده نتیجه تورم و بیکاری در هر استان است لرستان از دیرباز جزو استان های اول در این آمار بوده و در آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، لرستان رتبه سوم درصد فلاکت را دارد.


بدبختی سهم مردم لرستان

در این آمار تورم لرستان 43.2 درصد، بیکاری 14.5 درصد و شاخص فلاکت 57.7 درصد است. در ارتقای شاخص های اقتصادی استان.


d346fadf 2995 49df bd45 2135f816a21a خبر خاکستری


سنگ‌اندازی صنایع تولیدی و واحدهای صنعتی در سال‌های اخیر باعث تعطیلی این واحدها، بیکار شدن بسیاری از کارگران و افزایش بیکاری شده است، شیلات و موارد دیگر شاید کلیدی برای مقابله با اشتغال روستایی باشد.

البته با احیای واحدهای تولیدی، ظرفیت سازی و سایر مولفه ها شاهد کاهش تورم در روستاها خواهیم بود و در نهایت رفع مشکلات در این دو مورد می تواند از سطح فلاکت بکاهد.

گرفتاری لرستان در محرومیت، بیکاری، فلاکت و گرانی سال هاست که گریبان مردم استان را گرفته است. اکنون در دولت جدید امیدها برای برون رفت از این وضعیت افزایش یافته است چرا که دولت سیزدهم مصمم به فعال سازی توانمندی ها و رفع مشکلات است.


رفع بخشی از بیکاری در استان

سیروس ابراهیمی معاون اقتصادی استانداری لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: تورم، بیکاری و فلاکت از دیرباز وجود داشته و استان هایی مانند لرستان سال هاست که با این مشکلات مواجه هستند اما بیکاری شاخص فلاکت را کاهش داده است.

وی افزود: بسیاری از استان ها از بیکاری رنج می برند و لرستان متأسفانه با معضل بیکاری جوانان گره خورده است و سال هاست که بیکاری در استان افزایش یافته است و اگر به ریشه آن برگردیم دلایل زیادی دارد.

معاون اقتصادی استانداری لرستان گفت: برای رفع بخشی از بیکاری در استان، هدف استفاده از ظرفیت در بخش های مختلف برای خروج استان از این وضعیت و در این حوزه در کشاورزی است. گردشگری و زیربخش های صمت و سایر صنایع برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام شده است.

ابراهیمی گفت: در جلسه مقرر شد سیمان سفید ازنا تا خردادماه به بهره برداری برسد که برای 200 نفر جویای کار شغل ایجاد می کند.

وی گفت: بیشتر تورم مربوط به حوزه مسکن است که دولت برای آن برنامه ریزی کرده است اما در مجموع تلاش می شود تا بیکاری و تورم کاهش یابد.


1e0599b4 2e76 4ade 94d1 f9c03eec3b85 خبر خاکستری



ورود سرمایه گذار، راه نجات استان

مهرداد ویسکرمی رئیس مجمع نمایندگان لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: با توجه به ظرفیت های فراوانی که در استان لرستان وجود دارد، اما سرمایه گذاری برای فعال سازی این ظرفیت ها کم است، در حالی که با تلاش مسئولان و همکاری مردم، از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می شود. بخش و سرمایه گذاران برای استفاده از پتانسیل.

وی افزود: پروژه های زیادی در استان در حوزه کشاورزی، طرح های عمرانی و سایر بخش ها وجود دارد که ورود سرمایه گذار خصوصی می تواند راهگشای نجات استان در این بخش ها باشد و باید شرایط برای حضور سرمایه گذاران فراهم شود. آنها شاهد رونق ظرفیت و به دنبال آن تولید، اشتغال و توسعه اقتصادی بودند.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان با اشاره به فرهنگ کار گفت: متأسفانه در برخی موارد فقط افراد تمایل به کار در بخش اداری و کارگری دارند در حالی که در همه نقاط استان ظرفیت برای نجات این استان وجود دارد. به عنوان مثال در حوزه گردشگری، کشت گیاهان دارویی، احیای بلوک های بسته، ظرفیت هایی وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد و با توجه به کاهش بودجه به نظر می رسد بخش خصوصی و سرمایه گذاران می توانند در این امر موثر باشند. توجه.


لزوم کاهش تشریفات اداری برای سرمایه گذاران

ویسکرمی با تاکید بر استفاده از ظرفیت دانش بنیان گفت: شرکت های دانش بنیان ظرفیتی منحصر به فرد هستند که باید زیرساخت هایی فراهم شود تا نخبگان و سایر افراد بتوانند به اشتغال و تولید در این بخش دست یابند.

وی گفت: ذهنیت کلی در استخدام کارکنان دولت است در حالی که ظرفیت ها در این بخش اشباع شده است و قطعا باید به سمت تقویت بخش خصوصی حرکت کنیم که همه مدیران باید محدودیت ها و بروکراسی را از سرمایه گذار بردارند.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان خاطرنشان کرد: بیکاری و اشتغال ابعاد و علل متعددی دارد و قطعا نرخ بیکاری بالاتر از رقمی است که با استفاده از ظرفیت و استفاده از توان بخش خصوصی می توان ایجاد کرد.


3ad64cb4 56ac 48c3 8efb c483b10704d3 خبر خاکستری



لرستان رتبه اول بیکاری را دارد

رضا سپهوند کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: در آخرین شاخص فلاکت با وجود اینکه لرستان در سال گذشته دو پله از رتبه اول صعود کرد، اما این شاخص رقت انگیز است و نشان دهنده وضعیت سخت اقتصادی استان است و سوم هستیم. اما این آمار مربوط به صاحبان دولت روحانی در سال قبل و آمار مربوط به مدیران سال گذشته است و عملکرد مدیران فعلی در سال آینده در شاخص منعکس خواهد شد.

وی افزود: شاخص فلاکت از دو مولفه بیکاری و تورم تشکیل شده که در لرستان رتبه بالایی در نرخ بیکاری در کشور دارد و تورم به دلیل ناکارآمدی سیستم توزیع و دوری از تولید نامطلوب است. مراکز و سربار».

این کارشناس اقتصادی گفت: جای تعجب است که در لرستان نرخ مسکن که نرخ تورم بسیار قابل توجهی دارد یکی از بالاترین نرخ های کشور است.

سپهوند گفت: دولت اصلی سیاست های تشویقی خوبی را در سال جاری در حوزه مسکن اعلام کرده است که 20 درصد تسهیلات بانکی به این بخش اختصاص داده شود و زمین های مناسب برای ساخت و ساز در اختیار سازندگان قرار گیرد، بنابراین این حرکت می تواند اشتغال زایی را نیز به دنبال داشته باشد. عرضه فراوان مسکن که به نوبه خود باعث کاهش قیمت و کاهش تورم می شود.

وی گفت: امیدواریم مدیران با تلاش و سیاست های درست بتوانند بخش مسکن را که لوکوموتیو اقتصاد است فعال کرده و با افزایش عرضه، تورم را کاهش دهند.


ایجاد 34 هزار شغل در لرستان

علی جهانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: بر اساس اشتغال ثبت شده دستگاه های اجرایی و حمایتی در سال گذشته 8 هزار و 378 شغل در سامانه ثبت شد.

وی گفت: 39 هزار و 145 عنوان تعهد نهایی برای مشاغل جدید در بخش های مختلف اقتصادی برای لرستان در نظر گرفته شد که پیش بینی می شود از این تعداد به بیش از 34 هزار واحد برسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: 367 میلیارد و 900 میلیون تن از محل وام اشتغال روستایی در اختیار بانک های موجود استان قرار گرفت که از این میزان 1431 طرح بالغ بر 346 میلیارد و 900 میلیون تن با اشتغالزایی از 5 هزار و 900 تن بوده است. میلیون و 980 نفر توافق و پرداخت شد.

جهانی گفت: تاکنون 136 میلیارد تن وام اشتغال روستایی در اختیار بانک های موجود قرار گرفته است و 3 هزار و 41 طرح به ارزش 112 میلیارد و 600 میلیون تن با اشتغال 3 هزار و 466 نفر منجر به عقد قرارداد و پرداخت شده است.

وی گفت: پارسال 73 میلیارد و 400 میلیون تومان از محل وام مشاغل خانگی به بانک های موجود استانی اعطا شد که از این تعداد یک هزار و 172 طرح به صورت مستقل و حمایتی اجرا شد و تاکنون 697 طرح 49 میلیارد و 240 میلیون تومان دریافت کرده اند.

در هر صورت امیدواریم با توجه به ظرفیت لرستان و تلاش دولت کل کشور شاهد رفع بیکاری و برون رفت لرستان از این مشکلات باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید