بدحجابی در جامعه ناشی از خلاء فرهنگی است/ موازی کاری نهادهای امنیتی راه ندارد


ساعت: 17:48
تاریخ انتشار: 20.04.1401
کد خبر: 1882358

پریسا فرهادی گفت: متأسفانه با وجود نهادهای مختلف متولی در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه شاهد هستیم که در مقابل تهاجم فرهنگی غرب هیچ اقدام قابل دفاعی صورت نگرفته و شاهد تهاجم عظیمی هستیم. از این نظر باطل است.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پریسا فرهادی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه عفاف و حجاب در گفتگو با خبرنگار مرات، در خصوص کاستی ها و ضعف های فرهنگی که منجر به معلولیت در حوزه عفاف شده است، گفت: متاسفانه با وجود متولیان مختلف وجود دارد. نهادهایی در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه. اما می بینیم که هیچ اقدام قابل دفاعی در برابر تهاجم فرهنگی غرب صورت نگرفته است و خلأ بزرگی را در این زمینه می بینیم.

وی در ادامه افزود: اگرچه در حوزه حجاب اقدامات مختلفی از جمله همایش ها، نشست ها و برنامه های فرهنگی انجام شد و نتایج مطلوبی داشت، اما اشکالاتی وجود داشت و هنوز هم وجود دارد.

فرهادی تهاجم فرهنگی را یکی از دلایل موثر در ایجاد خلاء فرهنگی و ترویج بدحجابی و بی حجابی در جامعه دانست و تصریح کرد: از یک سو در کشور و رسانه تصویری متناقض در ترویج و ترویج بدحجابی دیده می شود. حجاب و از سوی دیگر در برنامه های خارجی و رسانه های غربی. راه دیگری ارائه شده است. در واقع فرهنگ غرب با عملکرد قوی خود در این زمینه بر جوانان تأثیر می گذارد و امروز نیز شاهد نتیجه آن هستیم.

این کارشناس حوزه عفاف و حجاب، همگرایی نهادها و وحدت در برنامه ریزی و جلوگیری از موازی کاری و برخوردهای سلیقه ای با حجاب را مهمترین عامل گرایش به حجاب و عفاف در جامعه امروزی می داند.

فرهادی با بیان اینکه راه نفوذ دشمن در فرهنگ جامعه، ایجاد جاذبه است، تصریح کرد: در هجمه فرهنگی دشمن در امور ضد فرهنگی جاذبه ایجاد می کند و به صورت غیرمستقیم اما مؤثر به مردم منتقل می کند، این یک نمونه است. کار فرهنگی اشتباهی که انجام می دهیم و در آن موفق می شویم، اما نمی کنیم و نتیجه منفی آن را می بینیم.

به گفته وی، هدف نهایی دشمن از ترویج حجاب، به قول خودشان آزادی زن و پوشش اوست و به همین جا ختم نمی شود، بلکه هدف نهایی آنها براندازی نظام اسلامی و از بین بردن مرجعیت دینی است. جامعه.

وی بر این باور است که خلأ مسائل فرهنگی عفاف و حجاب در مسائل آموزشی در این زمینه رفع نشده است و گفت: متاسفانه در سطح مدارس و دانشگاه ها و در کتاب های درسی ما بحث حجاب و عفاف مطرح نشده است. در مجموع و برای پرکردن این خلأ فرهنگی باید آموزش انجام شود از سطح مدارس ابتدایی و خانواده آنها شروع کنیم.

وی درباره نقش خانواده ها در فرهنگ سازی در خصوص عفاف و حجاب نیز توضیح داد: خانواده به عنوان تأثیرگذارترین نهاد در تربیت افراد جامعه و در نتیجه جامعه نیازمند خلاقیت فرهنگی برای تبیین این امر است. خانواده ها نیز باید در این زمینه آموزش های لازم را ببینند. به عنوان مثال انجمن اولیا و مربیان در مدارس به عنوان بهترین مرکز اطلاع رسانی خانواده ها می تواند مسائل فرهنگی لازم را به والدین منتقل کند تا شاهد فرهنگ سازی و تاثیر آن در سطح جامعه باشیم.

فرهادی با بیان اینکه دشمن هیچ اقدام خشونت آمیزی برای ترویج برهنگی در جامعه ما انجام نداده است، گفت: دشمن نه پرچمی به اهتزاز درآورده و نه راهپیمایی در این راستا آغاز کرده، بلکه تنها با جنگ نرم به اهداف خود رسیده است، برای خنثی کردن توطئه آنها، باید از کلمات لین و زبان نرم و نمادهای مناسب استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه به ترویج دین و نقش دینی پیامبر در آغاز اسلام اشاره و تصریح کرد: پیامبر نیز در ابتدای اسلام در اوج فساد و فحشا در مکه و امروز با زبان نرم مردم را هدایت می کرد. ما باید از رهبر خود و با همگرایی الگو بگیریم. دستگاه های اجرایی را ساده کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید