بدهی 56 هزار میلیاردی شهرداری به بانک ها

بدهی 56 هزار میلیاردی شهرداری به بانک ها

روز جدید : معاون شهردار تهران به تشریح وضعیت مالی این موسسه پرداخت و گفت: تا پایان شهریور ماه سال 1400 بالغ بر 73 هزار میلیارد تن بدهی ناشی از دعاوی، بیمه، مالیات، قراردادهای داخلی و موسسات محاسبه کرده بودیم که مجموع این مبلغ است. بدهی های بانک ها

ابوالفضل فلا صبح امروز در جلسه علنی شورای شهرداری تهران درباره وضعیت مالی شهرداری تهران صحبت کرد و با بیان اینکه سخنان خود را به دو قسمت تقسیم کردم، گفت: اول گزارش درآمدها و هزینه های شهرداری تهران برای یک دوره 10 ساله. سال و سپس گزارش عملکرد یک ماهه خود را اعلام خواهم کرد.

وی با اشاره به اینکه در بازه زمانی 90 تا 99 آمارها نشان می دهد که درآمدها بر اساس قیمت روز کاهش یافته است، تصریح کرد: در بررسی سهم مولفه های درآمدی شاهد هستیم که شهرسازی 50 درصد، تسهیلات 10 درصد، اوراق مشارکت. 7 درصد اسناد 6 درصد و سایر درآمدها 4 درصد و میزان درآمد پایدار 23 درصد است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با بیان اینکه البته این ارقام به طور میانگین 10 ساله است، گفت: در برخی سال ها سهم شهرسازی بیشتر بود.

وی گفت: با این حال در حوزه شهرسازی شاهد روند کاهشی درآمدزایی هستیم و این به دلیل سیاست های اتخاذ شده به ویژه در پنج سال اخیر است. سپس جرایم و بدهی ها از امکانات اولیه فراتر رفت و به ویژه در سال های 93، 94 و به ویژه در سال 95، شهرداری تهران تسهیلات عمرانی کلانی دریافت کرد که با توجه به انباشت 56 هزار میلیارد تن بدهی بانکی تا پایان شهریورماه. ما اصل و فرع را داریم که عدد قابل توجهی است.

وی گفت: استفاده از اوراق مشارکت در دو سال گذشته افزایش یافته است. با قیمت‌های ثابت، با برنامه تاخیر تغییر چندانی نکرده است، اما در حالی که درآمدها کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه هزینه های ساخت به ویژه در سال های اخیر کاهش یافته است که نشان می دهد اقدامات در حوزه ساخت و ساز از نظر بدهی ها و بدهی های شهرداری متوقف شده است، گفت: تا پایان شهریور 1400 73 هزار میلیارد تومان بدهی ناشی از دعاوی، بیمه، مالیات، قراردادها و موسسات داخلی را حساب کردیم که مجموع بدهی بانک ها است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه مالی سه گام اصلی را برداشته ایم که در ابتدا موضوع خزانه داری واحد را مطرح کرد، گفت: سازوکارهایی در خزانه واحد که فشار مالی بر حقوق و دستمزد را پشت سر گذاشته و سعی در طراحی سیستم مدیریت بدهی دارد. ما باید بر اساس این مطالبات و مطالبات محاسبه شود.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با بیان اینکه اقدامات در حوزه مالی همچنان دستی است و نمی توان به میزان دقیق بدهی نسبت به مطالبات پیمانکاران دست پیدا کرد، در این باره نوشت: این سیستم به صورت هوشمند به روز شده و راه حلی را برای پرداخت بدهی پیشنهاد می کند.

فلا گفت: «ما در حال حاضر بیشتر درآمد خود را بر پرداخت بدهی های بانکی متمرکز می کنیم. وی افزود: ما سه پروژه ارتقای سیستم مالی و حسابداری، توسعه سیستم جامع مالی و تولید دارایی و دارایی را دنبال می‌کنیم و همه حساب‌ها در شهرداری به خزانه‌ای می‌رود که قابل نظارت باشد و از ایجاد بدهی‌های جدید و فساد جلوگیری کند. بی انضباطی

معاون امور اقتصادی و دارایی تهران با بیان اینکه گام بعدی راه اندازی خزانه داری الکترونیکی است، گفت: در نظر داریم تا پایان سال چک را از سیستم مالی حذف کنیم و با حذف چک علاوه بر جلوگیری از جعل، سرعت بیشتری نیز داشته باشیم. افزایش می یابد و شفافیت امکان پذیر است.

وی گفت: در حال حاضر به دنبال فرآیندهای هوشمندتر در سیستم مالی هستیم. تا فرآیندها هوشمندتر شوند.

فلا گفت: با دستور شهردار تهران، نقشه راه تامین مالی و جهش سرمایه گذاری در حوزه مشارکت دولتی – خصوصی و سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم و کارگروهی متشکل از کارشناسان حوزه بانکی، بورس و اوراق بهادار ایجاد می شود. تامین مالی خارجی ایجاد خواهد شد. پروژه‌ها را دسته‌بندی کرده‌ایم که برخی از آن‌ها از محل بودجه تامین می‌شود و بقیه پروژه‌ها باید به شکل دیگری تامین شود تا به بودجه شهرداری فشار نیاید.

وی گفت: در سال های اخیر بیش از 10 تریلیون تن تجهیزات در سال دریافت کرده ایم که به 30 تریلیون تن رسیده است. ما به دلیل عدم پرداخت نمی توانیم تجهیزات را تهیه کنیم و باید ابزار جدیدی پیدا کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در خصوص بدهی تامین اجتماعی نیز گفت: از روز اول بدهی تامین اجتماعی به گونه ای وصول شد که حساب ها بسته شد اما زاکانی دستور تشکیل کارگروهی برای تعیین میزان بدهی ها و مطالبات تامین اجتماعی داد. تامین اجتماعی 6000 میلیارد تن از شهرداری طلب کرد.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از تعهدات جدید در این حوزه دستور داده ایم اسناد بدون کسر قانونی پرداخت نشود، افزود: متاسفانه در گذشته اسناد بدون کسر قانونی پرداخت می شد که این رویه را تغییر می دهد.

فلا پس از شنیدن نظرات اعضای شورای شهر با بیان اینکه اطلاعات مالی بر اساس آمار و اطلاعات مستند ارائه شده است، ادامه داد: فقط بر اساس اطلاعات بانکی و علاوه بر مولفه های خاصی اعلام کردیم که به این موضوع رسیده ایم. عدد 72 هزار میلیارد تومان.

وی گفت: تعهدات تامین اجتماعی ما هنوز نهایی نشده است.

وی با بیان اینکه 10،15 کارشناس تعداد دقیق بدهی ها و مطالبات را محاسبه می کنند، افزود: به عنوان رئیس مالی شهرداری می گویم میزان بدهی 72 هزار میلیارد تن است. اما تعداد تعهدات به پیمانکاران، بیمه و مالیات هنوز مشخص نیست. باید بگویم که اداره مالیات 3000 میلیارد تن مدعی است اما هنوز تایید نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید