برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و سوریه دیگر نباید فرصت را از دست بدهیم

رئیس شورای اسلامی کشور با ابراز خرسندی از پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب افزود: امروز اروپایی ها و آمریکایی ها متوجه شده اند که ملت و دولت سوریه بسیار قوی هستند و باید توجه داشت که این تصور که آمریکایی ها به اعراب کمک خواهند کرد. کشورهایی که توسعه آنها خیالی است، اینکه باید از تجربیات موجود در این زمینه درس گرفت، نادرست است.

قالی باف وی همچنین نتیجه عملیات طوفان الاقصی را نقطه عطفی برای جبهه مقاومت در سطح منطقه و بین المللی می داند و می افزاید: دوران کنونی جبهه مقاومت در عرصه های سیاسی، اقتصادی و راهبردی به قبل تقسیم می شود. و بعد از عملیات حمله به الاقصی و این بدون توجه به وقایعی است که رخ داده است، اکنون در غزه می افتد.

وی با اذعان به اهمیت توافقاتی که در سفر نخست وزیر سوریه به تهران انجام شد، گفت: می توانستیم از حدود سه سال پیش برخی از مشکلاتی را که در حوزه روابط بین بانکی داشتیم حل کنیم، اما این کار طول کشید. برای توسعه و ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری نباید از این موضوع غافل شد.

در این دیدار حسین ارنوس با تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران و ابلاغ سلام رئیس جمهور و رئیس مجلس سوریه به رئیس جمهور کشورمان، گفت: دیدارهایی که با معاون رئیس جمهور ایران داشتیم و … اعضای کابینه دولت برای توسعه روابط اقتصادی بودند و تجارت نتایج مثبتی به همراه داشته است و امیدواریم مردم دو طرف نتیجه این دیدارها را با جان و دل احساس کنند.

نخست وزیر سوریه با بیان اینکه در این چند ماه و پس از سفر رئیس جمهور ایران به سوریه توانسته ایم بسیاری از مسائل را بین دو کشور با سرعت بیشتری پیش ببریم، گفت: ایجاد یک بانک مشترک، استفاده از پول ملی سوریه و ایران برای انجام مبادلات تجاری همکاری بانک های مرکزی دو کشور و به صفر رساندن تعرفه های گمرکی از جمله مواردی است که در این دیدارها مورد توافق قرار گرفت.

آرنوس فشاری که از سوی آمریکا و برخی کشورهای غربی بر سوریه همچنان ادامه دارد را ناشی از بازگشت این کشور به اتحادیه عرب دانست و اظهار داشت: با این حال معتقدیم باید در مسیر خود ثابت قدم باشیم و عزت را خدشه دار نکنیم. این باور همه مردم سوریه است.

نخست وزیر سوریه با اشاره به دیدارهای مهمی که در نتیجه این سفر صورت گرفت، ابراز داشت: امیدواریم سال 2024 سالی باشد که توسعه اقتصادی دو کشور به سطح روابط سیاسی دو کشور برسد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی و عباس گلرو رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و سوریه نیز حضور داشتند. در این جلسه

نخست وزیر سوریه روز گذشته (جمعه) برای شرکت در پانزدهمین نشست کمیته عالی مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در راس هیاتی بلندپایه وارد تهران شد.