برای اولین بار در کشور تعرفه مادران شیرده رسما اعلام شد


ساعت: 11:01
تاریخ انتشار: 1401/02/21
کد خبر: 1838113

حمیدرضا عزیزی گفت: در مقابل القاعده خدمات پرستاری باید با نهایی شدن نرخ های پرستاری تحت پوشش بیمه قرار گیرد و امیدواریم در هفته های آینده با ابلاغ آیین نامه این امر پیش برویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری در آستانه روز جهانی پرستاری آخرین اخبار و اتفاقات حوزه پرستاری را تشریح کرد.

حمیدرضا عزیزی با اشاره به شعار روز جهانی پرستار امسال “سرمایه گذاری در پرستاری و رعایت حقوق پرستاران و مردم برای تامین سلامت جهانی” در خصوص نهایی شدن قانون تعرفه گذاری پرستاران گفت: برای اولین بار در تاریخچه پرستاران کشور، نرخ برای پرستاران. در هیأت دولت تصویب و رسماً ابلاغ شد و در عمل تعرفه های پرستاری به ثبت رسید که شعار هویت مستقل پرستاری را اجرا کرد.

وی با اشاره به اینکه خبر تصویب نهایی تعرفه پرستاری برای پرستاران بسیار خوشحال کننده است، گفت: نزدیک به 15 سال از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی می گذرد و فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است که با تشکر. خدایا یکی دو سال است که تاکنون با همت جمعی و با تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه انجام شده است، بالاخره مجلس، دولت و نظام سلامت تلاش کردند تا این امر به خوبی انجام شود.

وی در خصوص جزئیات تصمیم گیری نهایی در مورد تعرفه پرستاران گفت: جداول اعلام شده است; البته انتقاداتی در این زمینه وجود دارد اما اولین چیزی که برای ما مهم بود بحث هویت و استقلال حرفه ای بود که مطرح شد. در بحث پرستاری و درمان در منزل در جامعه شاید تعرفه های اعلام شده چندان مورد پسند همکاران نباشد; چون با واقعیت های روز همخوانی ندارد، اما برای ما مهم است، چرا که درآمد در مراکز درمانی و نقش پرستار زیر چتر سایر گروه ها به ویژه همکاران محترم پزشک نیست. امیدواریم در سال های آینده با تعامل و مذاکره این قسمت بازسازی شود، اما در حال حاضر خوشحالیم که این اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه در پنجمین دوره فعالیت سازمان نظام پرستاری شعار اصلی هویت، رفاه و همدلی است، تاکید کرد: این سه محور اولویت ماست که در بحث همدلی و رفاه گام های خوبی برداشته ایم که این مهم است. عنصر با نهایی شدن تعرفه پرستاران شناسایی نیز انجام شده است.

وی با تاکید بر لزوم وجود بیمه پرستاری در منزل ادامه داد: یکی از چالش های اساسی در بحث خدمات پرستاری در منزل و جامعه، بروز اختلالات دو بعدی است. اول اینکه افراد غیرمجاز وارد منطقه شدند و دوم اینکه تعرفه ها با قیمت فعلی مطابقت نداشت. در شرایط کنونی بسیار امیدواریم که اگر پوشش های بیمه ای داده شود و این تعرفه ها به طور مشابه برای بیمارستان ها اعمال شود و بیمه های پایه مبالغ مشخصی را پوشش دهند، عملاً این دو مشکل حل شود چرا که شرکت های بیمه فقط با مراکز دارای مجوز قرارداد منعقد می کنند و در نتیجه در در عمل از ورود افراد غیر مجاز جلوگیری می شود. از طرفی وقتی بیمه ها باید مبالغ پایه را بپردازند، قطعا پرداخت معادل تعرفه ای است که هیئت وزیران و شورای عالی بیمه تعیین کرده اند که این اتفاق خوبی است که در خارج از بیمارستان اتفاق می افتد.

وی تاکید کرد: در مقابل القاعده با نهایی شدن تعرفه های پرستاری باید خدمات پرستاری تحت پوشش بیمه قرار گیرد و امیدواریم در هفته های آینده با ابلاغ آیین نامه این امر پیش برویم.در این زمینه اتفاقات خوبی افتاده است. بیمه برای پوشش 5 بیماری مزمن و صعب العلاج که چند سالی است در گام اول مطرح شده است. در زمینه بیماری های سالمندی و صعب العلاج باید بیمه پرستاران را داشته باشیم. از آنجایی که به نفع هر دو نفر است، تمرکز چنین خدماتی از بیمارستان ها به خانه ها تغییر می کند. همچنین با توجه به طوفان پیری در سال های آینده می توان وضعیت را به این شکل مدیریت کرد.

عزیزی درباره بودجه ای که برای تعرفه گذاری خدمات درمانی در نظر گرفته شده است، گفت: مجلس شورای اسلامی 5200 میلیارد تن در ردیف بودجه در نظر گرفته است که علاوه بر مبالغی است که قبلا تخصیص داده شده بود، یعنی این مبلغ به کار پرستاری اضافه می شود. همکاران.و در مجموع در این حوزه حدود 7 هزار میلیارد تن بودجه پیش بینی شده است. امیدواریم در سال آینده این میزان در سرانه بهداشت و درمان باشد تا نیازی به تصویب مجلس نباشد و طبق توافقات صورت گرفته تعرفه پرستاران از جمله پزشکی، دندانپزشکی و … تعیین شود. سرانه مراقبت های بهداشتی خواهد بود.

وی درباره وضعیت استخدامی پرستاران نیز به ایسنا گفت: متأسفانه در نیمه دوم سال 90 تاخیرهای زیادی در بحث جذب داشتیم. از سال 90 تا 95 وضعیت اشتغال بهتر بود، اما در آن زمان به جز 52 هزار کارمند که حدود 40 درصد آنها پرستار هستند، عملاً کار نداشتیم. مشکل اصلی این است که خروج پرستاران به دلیل بازنشستگی، مهاجرت، مرخصی زایمان و اشتغال ناپایدار (تعدیل شده در دوران کووید 19 به دلیل کاهش درآمد بیمارستان ها) زیاد است و متاسفانه تعداد پرستاران شاغل حتی با این تعداد همخوانی ندارد. به یک معنا جمعیت کشور و تخت های بیمارستانی افزایش یافته و متناسب با آن اشتغال نداریم. این موارد باعث شد پرستار به تخت ما بیفتد و در شرایط فعلی در وضعیت اسفناکی قرار داریم. از سوی دیگر دولت به دلیل سیاست پیمانکاری که با کمبود اشتغال و چابکی در پیش گرفته است در این مورد اقدام خاصی انجام نداده است.

وی بیشترین آسیب را ناشی از کاهش تعداد پرستاران در تخت خواب مردم دانست و تاکید کرد: در صورت افزایش تعداد بیماران بستری، مردم قبل از اینکه تحت فشار برای ارائه خدمات قرار گیرند و آسیب های جسمی و روحی را متحمل شوند، متضرر می شوند. در حالی که حق مردم این است که بتوانند خدمات با کیفیت دریافت کنند. امیدواریم مجلس شورای اسلامی موضوع استخدام پرستار را مورد بررسی قرار دهد و سازمان استخدامی در سیاست های خود تجدید نظر کند و با توجه به ظرفیت های خالی در نظام سلامت و وزارت بهداشت، شاهد استخدام پرستاران زیادی باشیم. در حال حاضر تعداد پرستار در هر تخت کمتر از یک نفر و در برخی استان ها 0.7 است. در حالی که قبلاً شاخص پرستار به تخت ما 2.5 بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری وضعیت پرداختی به پرستاران را تشریح کرد:; چون در این زمینه هم هزینه کردند. امیدواریم پرداخت سه ماه آخر سال 1400 بر اساس تعرفه ها باشد و در صورت پرداخت خارج از این اصول مابه التفاوت به همکاران تعلق گیرد. مشکل اصلی ما در دوران تاج، کاهش درآمد بیمارستان ها بود که بر درآمد همکارانمان نیز تأثیر گذاشت، در حالی که حجم کاری پرستاران در دوران تاجگذاری افزایش یافت. برخی از مراکز در پرداخت ها عقب مانده اند اما امیدواریم در مجموع از ابتدای دی ماه 1400 طبق وعده های خود طبق تعرفه ها حقوق همکاران خود را پرداخت کنند.

وی در خصوص روند تعیین پرونده خواهران شهدا در ایام ولیعهد گفت: جلسات خوبی با بنیاد شهید داشتیم که انشالله در آینده باید دومین یادواره شهدای خواهر را برگزار کنیم. 160 خواهر شهید که بسیاری از آنها شناسایی نشده اند، با تحولی از سوی وزارت بهداشت همراه بوده و گلایه ما این است که این کار به موقع انجام نمی شود و به تعویق می افتد.

وی در ادامه به روند مهاجرت پرستاران پرداخت و آن را مهاجرت به دلایلی مانند شرایط همه گیر تاج، پیری کشورهای صنعتی و نیاز آنها به پرستار، شرایط نرخ ارز و … دانست. آنها با توجه به نیاز و دانش بالای پرستاران ما را تسهیل کردند. اگر مسئولان در بحث اشتغال و بهره وری اقدام عاجل نکنند، با توجه به فرش قرمزی که کشورهای خارجی برای پرستاران ما انداخته اند، فکر می کنم در سال های آینده تعداد پرستاران مهاجر بیشتر شود.

وی در خاتمه افزود: امیدواریم در سال پایانی پنجمین دوره سازمان نظام پرستاری بتوانیم در بحث جذب و بررسی وضعیت سربازی در تاج جدیت بیشتری داشته باشیم. نباید با پرستار به عنوان یک کارگر فصلی برخورد کرد، اما دیدیم که حدود 5000 پرستار پس از عبور از پیک تاج اخراج شدند که غیرحرفه ای و غیرمنصفانه بود، در حالی که برخی از این عزاداران عوارضی را از دست داده یا تجربه کرده اند که هنوز هم وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید