برجام روز جدیدی را زیر سوال می برد

برجام روز جدیدی را زیر سوال می برد

روز جدید پنج روز از ارسال پاسخ آمریکایی ها به پاسخ ایران به متن پیش نویس اتحادیه اروپا می گذرد و هنوز خبری از پاسخ تهران نیست. بنابراین طبق معمول همه چیز به گمانه زنی های سیاسی و رسانه ای محدود می شود.

پنج روز از ارسال پاسخ آمریکایی ها به پاسخ ایران به متن پیش نویس اتحادیه اروپا می گذرد و هنوز خبری از پاسخ تهران نیست. بنابراین طبق معمول همه چیز به گمانه زنی های سیاسی و رسانه ای محدود می شود. با این حال دیروز یکشنبه نورنیوز در توئیتی از زمان دقیق پاسخگویی تهران خبر داد. این رسانه نزدیک به دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشت: بررسی دقیق پاسخ های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران در خصوص هماهنگی افکار اتحادیه اروپا همچنان در سطح کارشناسی ادامه دارد و این روند حداقل ادامه خواهد داشت. تا پایان این هفته.”

این در حالی است که برخی رسانه های داخلی مانند روزنامه جمهوری اسلامی، نگاه امیدوارانه ای به احیای برجام ندارند و در این باره می نویسند: «اگرچه مذاکره کنندگان ایرانی برجام گفتند که در حال بررسی پاسخ آمریکا به سؤالات ایران درباره متن پیشنهادی هستند. اتحادیه اروپا، رسانه‌ها متنی غیررسمی منتشر کرده‌اند که حاوی بخشی از پاسخ طولانی آمریکا به سوالات ایران است و نشان می‌دهد موارد مهمی از خواسته‌های ایران مورد قبول آمریکا قرار نگرفته است. بلومبرگ در گفتگو با این روزنامه از وجود اختلافات بین تهران و واشنگتن در مسیر احیای برجام و در نتیجه فرسودگی مذاکرات خبر داد. از سوی دیگر، جوزپ بورل نیز مانند برخی از نمایندگان مجلس ایران، نظر مثبتی نسبت به احیای برجام دارد.

نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گو با روزنامه کرونن سایتونگ در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت مذاکرات برای از سرگیری برجام و متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافق نهایی گفت: ما به یک توافق حساس رسیده ایم. و لحظه ای تعیین کننده در این مذاکرات است. من خوشبین هستم این آخرین میلی‌متر است.» با این وجود، فضای ابهام و سردرگمی پیرامون دستیابی به توافق درباره آینده برجام همچنان سنگین است. به حقایقی اشاره کنید که شکست مذاکرات را نشان می دهد.

شکست به نام توقف!

کیهان دیروز یکشنبه گفت که مذاکرات را برای همیشه کنار گذاشته است. این روزنامه نوشت: لغو تحریم از طریق مذاکره، تله‌ای است که مسئولان سیاست خارجی آمریکا به آن دامن زده‌اند و دولت سیزدهم با تلاش‌های گسترده و حمایت‌های مردمی می‌تواند جلوی آن را بگیرد و مانند عملکرد قابل قبول خود در این دولت. سال تمام تمرکز و قدرت صرف خنثی سازی تحریم ها شده است. این در حالی است که همین روزنامه روز شنبه نوشت: وضعیت امروز قطعا بهتر از یک سال گذشته است و بر اساس پیش بینی های این مراکز معتبر بین المللی به تدریج وضعیت بهتر خواهد شد. دولت سیزدهم نیز نشان داد که بدون برجام و FATF می توان کارهای بزرگی انجام داد. بنابراین، ما اهل عجله نیستیم. دو ماه دیگر، فقط دو ماه دیگر، اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، اوضاع زمین تا آسمان تغییر می کند».

جالب اینجاست که به تعویق انداختن مذاکرات و به تعویق انداختن توافق به آغاز زمستان پیش رو، ایده آل ترین سناریو برای روس ها است چرا که این درخواست در سفر مقامات کرملین به ایران در تهران نیز منعکس شد و کیهان واکنش نشان داد. عباس عبدی در توئیتی نوشت: کیهان خواهان تاخیر دو ماهه در توافق برجام است و نوشت: این دولت نشان داده است که بدون برجام و FATF کارهای بزرگ انجام می شود. برجام، مذاکرات را برای همیشه خاتمه می داد، نه در عرض دو ماه».

فارغ از واکنش ها باید گفت که این دوگانگی و تناقض کلام علاوه بر ادعای قبلی کیهان مبنی بر دستیابی به توافق محکم و محکم در جریان مذاکرات است که به نظر می رسد با توجیه احتمال توافق و احیای آن مطرح شده است. برجام در دولت رئیس جمهور. اما اولویت این گروه نه توقف مذاکرات دو ماهه و نه دستیابی به توافق با کلمه کلیدی «توافق سخت»، بلکه تلاش برای شکست مذاکرات است.

آخرین سرگردانی ها

پایگاه خبری سیدی البلد در گزارشی از امتیازات جدید دولت بایدن به اسرائیل برای احیای برجام خبر داد. در بخشی از گزارش این رسانه عربی آمده است: واشنگتن در ازای امضای توافق هسته‌ای ایران و بازگشت به برجام امتیازات و بسته غرامت امنیتی به تل‌آویو می‌دهد و تاکید می‌کند که مذاکرات درباره این بسته هنوز رسمی نشده است. اما به محض امضای توافق هسته ای، این امتیازات جبرانی نیز اعلام خواهد شد.” پاسخ مکتوب ایران به متن پیش نویس جوزپ.بول و افزایش امیدها برای توافق در دستور کار تل آویو قرار گرفت و همچنان ادامه دارد.

حمایت او به سفر ایال هولاتان، مشاور امنیت ملی اسرائیل به آمریکا، حضور بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در واشنگتن، اقدامات لاپید برای فشار به بایدن و … برمی گردد. در همین راستا، کانال 11 اسرائیل گزارش داد: پیش از توافق برای احیای برجام، انتظار می‌رود جو بایدن و یایر لاپید در روزهای آینده در تاریخ 20/29 سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار کنند. این دیدار احتمالی با یایر لاپید در واقع آخرین اشتباه نخست وزیر اسرائیل است که تلاش زیادی برای منصرف کردن جو بایدن از توافق با ایران به هر قیمتی دارد. به ویژه با توجه به وضعیت شکننده لاپید و بنت در انتخابات زودهنگام کنست، عدم بازگرداندن برجام بدون شک می تواند به پیروزی این دو در انتخابات کمک کند.

در عین حال، رد درخواست لاپید برای گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور آمریکا توسط جو بایدن به نوعی به دلیل اقدام کاخ سفید برای احیای برجام شناخته شده است. وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در سخنانی هشدار داد: برقراری مجدد برجام به جمهوری اسلامی این امکان را می دهد که برنامه هسته ای خود را در طول مدت توافق تا حدی توسعه دهد که بتواند تا پایان دوره برجام در سال 2031 به سلاح هسته ای دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید