برجام یک گام به عقب است. دلار یک قدم به جلو می رود

برجام یک گام به عقب است.  دلار یک قدم به جلو می رود

روز جدید :ابراهیمی: قیمت دلار روز گذشته رسما وارد کانال 31 هزار تومان شد. این در حالی است که قیمت دلار در ماه گذشته به 27 هزار تومان کاهش یافت. روند قیمت دلار به دلیل اخبار برجام افزایش یافت. بازارهای مالی از جمله دلار، طلا و سکه تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار دارند. این روزها سیگنال هایی از مذاکرات هسته ای و همچنین تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بازارها ارسال شد. این سیگنال ها در روزهای اخیر باعث افزایش ارزش دلار شده است.

دلایل افزایش قیمت دلار

رئیس کانون صرافان به ایسنا گفت: دلیل افزایش قیمت دلار، اخبار برجام و تحولات اقتصادی و سیاسی افزایش سفر در روزهای پایانی تابستان و اربعین است.

وی درباره آینده قیمت دلار گفت: ادامه روند صعودی نرخ دلار در روزهای آینده به عوامل روانی، سیاسی و اقتصادی بستگی دارد و اگر مذاکرات برجام به روال عادی خود بازگردد، قطعا نرخ دلار کاهش خواهد یافت. زیرا اخبار سیاسی بازار ارز و تغییرات آن تاثیر روانی دارد.

وی پیش بینی می کند که قیمت دلار در آستانه مهر کاهش یابد زیرا تقاضا کاهش می یابد.

توافق هسته ای یک قدم به عقب

به نظر می رسد در حال حاضر مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت دلار، ماجرای برجام و اخباری است که از آن در حال پخش است. خبری که امروز چندان خوشایند و امیدوارکننده نبود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ایران با آخرین پاسخ خود به پیشنهاد توافق هسته‌ای «گامی به عقب» برداشته است و به همین دلیل توافق در کوتاه‌مدت بعید است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در وب‌سایت این آژانس منتشر شد، گفت: از 23 فوریه 2021، راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام. [توافق هسته‌ای] این کشور به طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای ادامه برخی فعالیت های هسته ای، از جمله تعهداتش بر اساس پروتکل الحاقی قرار گرفت.

افزایش 340 هزار تومانی قیمت سکه

قیمت طلا دیروز افزایش یافت. سکه از کانال میانه 14 میلیون تومان عبور کرد. قیمت دلار نیز در کانال 31 هزار تومان در حال افزایش بود. سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران تا ظهر دیروز قیمت هر گرم طلای 18 عیار را یک میلیون و 337 هزار و 775 تومان درج کرد. این رقم نسبت به روز کاری قبل حدود 22 هزار تومان افزایش یافته است. طلا روز دوشنبه روند صعودی داشت و به یک میلیون و 322 هزار تومان رسید.

اما قیمت سکه طرح جدید به 14 میلیون و 600 هزار تومان رسید. این نرخ نسبت به روز کاری قبل حدود 345 هزار تومان افزایش یافته است. سکه روز دوشنبه روند صعودی داشت و به کانال 14 میلیون و 400 هزار تومان رسید.

قیمت سکه طرح قدیم هم اکنون در حال افزایش است و به 13 میلیون و 650 هزار تومان رسیده است. این رقم نسبت به روز گذشته حدود 234 هزار تومان افزایش یافته است. سکه بهار آزادی دیروز روندی صعودی داشت و به حدود 13 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

قیمت جهانی هر اونس طلا نیز به 1725 دلار و 67 سنت افزایش یافت

دیدگاهتان را بنویسید