برخی اصولگرایان آرزوی کاهش نقش جمهوریت و حقوق مردم را داشتند

برخی اصولگرایان آرزوی کاهش نقش جمهوریت و حقوق مردم را داشتند

روز جدید یک فعال سیاسی اصلاح طلب درباره اصلاحیه قانون اساسی گفت: برخی اصولگرایان برای کاهش حقوق ملت آرزوی کاهش نقش جمهوری و افزایش نقش شورای نگهبان را داشتند.

محمدتگی فاضل میبدی، فعال سیاسی-اصلاح طلب اصلاح قانون اساسی گفت: مدتی است که برخی از کارشناسان ایرانی به برخی مفاد قانون اساسی کنونی انتقاد کرده و حتی می گویند که در آن تناقضاتی وجود دارد، بنابراین لازم است بررسی شود. قانون اساسی چگونه می توان آن را اصلاح کرد، قابل بحث است.

وی افزود: قانون اساسی برای این موضوع راه حلی را پیشنهاد می کند که در نهایت رهبری باید با آن موافقت کنند. اما سوال اینجاست که در شرایط فعلی اگر بخواهیم قانون اساسی و بندهای آن را تغییر دهیم چقدر به نفع ملت است و چقدر خیر؟ کسانی که بخواهند قانون اساسی را به بحث بگذارند و تغییر دهند از چه منظری وارد خواهند شد؟

فاصل می بادی همچنین تصریح کرد: اگر شورای نگهبان و مجلس خبرگان و گروه فکری حاکم در آن ها بخواهند اصلاحاتی انجام دهند طبق قانون اساسی فعلی بهتر است. زیرا ممکن است همین مقدار حقوقی که در قانون اساسی برای ملت تعریف شده کمتر از آن باشد. یعنی در انتخابات مجلس از مستقل به پارلمانی می رویم که می تواند اتفاق بیفتد. امروز نمی دانم دستکاری در قانون اساسی به نفع ملت است یا نه، زیرا ممکن است قانون اساسی جدید به نفع ملت نباشد و قانون اساسی بدتری باشد که بخواهیم همان قانون اساسی را اجرا کنیم. .

می بادی تاکید کرد که قانون اساسی نیاز به تغییر دارد و برخی از بندهای آن مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، بدون شک. اما اینکه متمم قانون اساسی به نفع حقوق ملت در تفکر فعلی در برخی نهادها باشد، جای تردید است.

این فعال سیاسی در خصوص احیای پست نخست وزیری و بازگشت به نظام پارلمانی گفت: این تصمیم کاملاً یک کار کارشناسی است و من به این اصل اعتقاد دارم. هر چیزی که نقش و حضور مردم را در انتخابات و جمهوریت کاهش دهد به ضرر ملت است. «هیچ نخواهد بود، باز هم نخست وزیری که از سوی مردم انتخاب نشود، توسط رئیس جمهور انتخاب می شود. اگر در اصلاح قانون اساسی رئیس جمهور با نظام پارلمانی جایگزین شود، همه چیز انتخاب می شود و مردم هیچ انتخاب مستقیمی نخواهند داشت، شورای نگهبان و رئیس دولت می خواهند مشخص کنند که تکلیف ملت چیست.

او گفت: «بنابراین فکر می‌کنم آنچه امروز نیاز است این است که بتوانیم بر نقش ملت در انتخابات تأکید کنیم. کاری که امروز انجام می شود به نفع ملت نیست و باید آن را اصلاح کنیم. یعنی نقش نظارتی هیئت امنا نباید از نقش مردم کم کند. اگر قرار باشد در شرایط فعلی پست نخست وزیری احیا شود، این کار درستی نیست. ما باید کاری کنیم که ریاست جمهوری از دست مردم خارج نشود و مردم بتوانند آزادانه در انتخابات شرکت کنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه چرا در دولت قبل زمانی که حسن روحانی رئیس جمهور بود و بر اصلاح قانون اساسی تاکید داشت، این امر مورد استقبال قرار نگرفت و انجام نشد و اکنون اصولگرایان با وجود پیوستن به قانون اساسی به فکر تغییر قانون اساسی هستند، در آرزوی کاهش قانون اساسی هستند، گفت: ملت یعنی کاهش نقش جمهوری و افزایش نقش هیئت امنا.

می بادی افزود: افرادی که خواهان تغییر قانون اساسی هستند باید بدانند که به دلیل شرایط موجود، برخی مسئولیت ها بیشتر محول می شود و ممکن است افرادی باشند که یک جانبه فکر کنند و بیش از تفکر فعلی هیئت امنا بپذیرند. اگر این اتفاق بیفتد به نفع ملت نیست. ممکن است عده ای اصرار داشته باشند که ریاست جمهوری را به دست بگیرند و آن را به مجلس تبدیل کنند که ما نباید خوشحال باشیم. اگر در این انتخابات نیز انتخابات آزاد نباشد، کسانی که می خواهند قانون اساسی را تغییر دهند، همه نمایندگان ملت با هر فکر، جناح، رشته، دانشمند، دانشگاهی و صاحب نظر هستند که برای بحث در مورد قانون اساسی جدید به این مجلس رفته اند. خوب بودن و مورد پسند همه مردم. وگرنه اگر تا تغییر قانون اساسی به همین روند امیدوار باشیم به نفع ملت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید