مردم خوزستان در انقلاب اسلامی نقش پرباری داشتند

وی با بیان اینکه بررسی اقدامات و فعالیت های علما و مردم شهرستان های خوزستان نشان می دهد که تلاش نفس گیر قبل از پیروزی انقلاب در استان خوزستان صورت گرفته است، افزود: در اسناد تاریخی پس از غم انگیز 15 خرداد، واقعه 1942. شاه در حمایت صریح از آیت الله خمینی صادر شد. تاریخ این بیانیه 6 ژوئن 1942 است.

شافعی در خصوص مواضع مرحوم آیت الله سید علی بهبهانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امام از این بزرگوار به سیدالعلماء تعبیر کردند. دست خطی از امام (ره) دیدم که امام خطاب به ایشان نوشتند: امیدوارم بتوانم فرمان شما را اطاعت کنم. بیانات و پیام های متعددی از این مرد بزرگ وجود دارد. یکی از آنها بیانیه مفصل در آغاز فاجعه با اشغال فلسطین و تشکیل دولت جعلی اسرائیل است که در محکومیت این فاجعه و فتوای حرمت هرگونه معامله با سفیهان صهیونیست صادر شد. این بیانیه در زمان حاکمیت رژیمی در ایران بیان شد که خود فاجعه ای برای متحدانش بود.

رئیس دفتر استانی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به نقش شهرهای خوزستان در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی گفت: شوشتر منتشر کرده است اما در هیچ شهری نمی بینید که پاسداشت امام غایب باشد. خوزستان.

وی با اشاره به عشق مردم خوزستان به خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و حمایت مرجعیت گفت: حرکت. با توجه به آنچه من دنبال کردم، خوزستان در برخی رویدادهای خاص و مبارک پیشگام است. در 12 بهمن 57 که امام بازگشتند، اولین جامعه روحانی که با امام دیدار و زیارت کردند، جامعه روحانیت اهواز بود که چهار روز پس از بازگشت امام، در 15 بهمن 57 با امام دیدار کردند.

نویسنده کتاب «در جست و جوی راه» خاطرنشان کرد: تعبیر روحانیت که می گوییم مجموعه استوانه ای است به رهبری مرحوم آیت الله مروجی که قدرت تقلید دارند و از چهره های برجسته هستند. آنها در سرمای زمستان از اهواز سفر می کنند و در تهران با امام دیدار می کنند و در این دیدار با امام سخنرانی می کنند که موجود است.

شفیعی با اشاره به فاجعه چهارشنبه سیاه اهواز گفت: علمای اهواز نیز در 26 دی ماه 57 که شاه در حال خروج از کشور بود بیانیه ای دادند. محتوای بیانیه روحانیت اهواز دعوتی از مردم برای حفظ نظم عمومی، حفظ اموال مردم و جلوگیری از هرگونه مصادره و تفرقه است. این یک اعلامیه حاکمیت است.

وی ادامه داد: مجموعه بیانات روحانیون و علما و مراجع کشور در هفت جلد توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. اگر به فهرست این کتاب نگاهی بیندازید، ده ها سخنان علمای اهواز و استان را می بینید. شاید هیچکدام از این گفته ها کمتر از بیست امضا نباشد که همگی از دانشمندان بزرگ آن زمان است.

رئیس دفتر استانی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه انتخاب این مسجد برای این برنامه کار بسیار هوشمندانه ای بوده است، گفت: نشانه های انقلاب اسلامی و قیام است. جاهایی که قلب ها می چرخند

وی بیان کرد: بر اساس ادعا نیست، بلکه طبق اسناد، قول معروف امام که فرمودند دایره «اسلام» خوزستان منحصر به جنگ و هشت سال پاسداری مقدس نیست و وجود دارد. عقبه دراز سندی در اسناد ساواک دیدم که اسامی تعدادی از علمای اهواز را که از مراجع تقلید ائمه پول و وجوه مذهبی دریافت می کنند و برای امام که مخالف اصلی رژیم پهلوی و در تبعید است می فرستند، درج شده است. و ساواک نظارت می کند که چگونه است. وجوه را برای امام می فرستند.

وی با اشاره به نقش آبادان و هرمشهر در آستانه پیروزی انقلاب گفت: با توجه به اینکه برخی از بزرگان ما از مرزهای جنوبی برای ارتباط با ائمه جماعات در نجف به عراق سفر کردند، طبیعتاً در هرمشهر و آبادان حضور پیدا کردند. و در این شهرها. «آنها داشتند خوش می گذراندند.

شفیعی با تاکید بر اینکه برای ثبت نقش خوزستان در انقلاب اسلامی باید کار زیادی انجام شود، گفت: نقش خوزستان در انقلاب اسلامی محدود به یک نفر نیست، محدود به یک شهر نیست، یک طبقه نیست. نهضت علنی و گسترده است و خدا را شکر مردم خوزستان سفیدپوست هستند. چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با همراهی امام و در دوران پیروزی انقلاب اسلامی با همراهی انقلاب، این حضور را در مقاطع مختلف شاهد بوده ایم و به آن افتخار می کنیم.

شفیعی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مکان های مهم اهواز در دوران انقلاب اسلامی گفت: در شرق اهواز حرکت های اجتماعی معمولا توسط آیت الله بهبهانی دارالعلم حسین اعظم و گاهی عباسیه ولی غرب انجام می شود. اهواز مانند مسجد آذربایجان نزدیکتر است، در شرق اهواز بود و دسترسی به آن آسانتر بود، برخی از راهپیمایی ها از این مسجد شروع می شد. برای تک تک مکان ها باید چیزی گفت. اهواز، شرق و غرب آن، مردم، علما و مساجد سربلند و سفید در خدمت انقلاب اسلامی هستند.

رئیس دفتر استانی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه برای ثبت نقش خوزستان در انقلاب اسلامی کم کاری انجام شده است، گفت: اولویت ما این نیست که بفهمیم چرا کم کاری شده است، اولویت ما این است که این وضعیت ادامه پیدا نکند. پیدا کنید مجموعه های جوان پرشور باید وارد این عرصه شوند.

باید به سراغ بازیگران برویم. اگر خاطرات شفاهی در قفسه سینه ثبت نشود از بین می رود. آنها متعلق به نسل های آینده هستند. تعبیر بسیار بسیار درستی از رهبر انقلاب است که تاکید کردند تاریخ را آنطور که هست بنویسند قبل از اینکه آن طور که می خواهند بنویسند. مطمئنم تحلیل و ثبت این خاطرات آنقدر جذاب و هیجان انگیز است که جوانان دست از تلاش بر نمی دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید