برخی فرق حبس و بازداشت و مجازات را نمی دانند/ جمهوری اسلامی با سران اغتشاشات مهربانانه برخورد می کند

ساعت: 10:23
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1795973

این استاد دانشگاه گفت: برخی تفاوت حبس و حبس را با اعمال مجازات نمی دانند و حمایت بی قید و شرط سران اغتشاشات مانع از توجه آنها به موازین قانونی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دوستت دارم سال ۱۳۸۸ در عرصه سیاسی ایران اسلامی سالی پر فراز و نشیب و ماندگار در تاریخ معاصر است. سالی که شاید بتوان تحلیل های روزمرگی را بهترین مصداق این سخنان فرمانده ضد غارت امیرالمومنین علی (ع) دانست که فرمود: «از تحولات زمان بیاموزید و بهره ببرید. از انذارها.» اما چه خوب، گفت: «وای بر چند درس و چه کم درس».

یکی از مواردی که در پی تحولات سال 1388 رخ داد، حذف دو نامزد از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. به همین دلیل به دنبال بررسی این حادثه از منظر حقوقی هستیم تا فضای غبارآلود عصیان کمی روشن شود و تشخیص حق از باطل برای ما آسان شود.

در همین راستا محمدحسین باجان وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با ایلام بیدار به حصر خانگی رهبران شورشیان در سال ۱۳۸۸ از منظر حقوقی پرداخته است که در ادامه به آن می پردازیم.

حصر سران فتنه 88 را از نظر حقوقی چگونه ارزیابی می کنید؟

این سوال که آیا حبس خانگی قانونی است یا خیر بارها از سوی افراد مختلف در رسانه ها مطرح شده است. آنها معتقدند که بر اساس اصل 32 قانون اساسی هیچ کس را نمی توان دستگیر کرد مگر به موجب قانون و در صورت دستگیری باید ظرف 24 ساعت پرونده مقدماتی به مراجع ذیصلاح قضایی ارسال و در کوتاه ترین زمان ممکن رسیدگی شود. زمان – کوتاه مدت تا حد امکان.

اما این واقعیت که معترضان معمولاً محاصره را فراموش می کنند، منشأ محاصره رهبران شورشی است. این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده است. بر اساس قانون اساسی، شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور به منظور تامین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی منابع مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی تشکیل شد.

قیام 1988 تلاشی ناموفق برای بی ثبات کردن ایران بود

قیام سال 1367 مصداق بارز تهدیدهای داخلی و خارجی نظام اسلامی بود و شهودات بسیاری حاکی از آن است که ادعای تقلب در انتخابات تنها بهانه اغتشاشات و در نهایت نابودی نظام اسلامی است. از امکانات مادی و معنوی کشور بهره ببرید و تمام تلاش خود را بکنید تا کشور را از چنین تهدیدی دور نگه دارید.

بنابراین، چنین تصمیمی از نظر قانونی موجه است، زیرا مصوبه شورای عالی ملی است و متأسفانه کسانی که قانون را نخوانده یا متوجه نشده اند، در مورد آن اظهار نظر نادرست می کنند. ملی تصمیم گرفت که عده ای را برای مدتی بازداشت کنند، به عبارت دیگر، شورا تلاش برای کشاندن این افراد را به نفع کشور ندانست.

این تصمیم توسط نهادی با جایگاه قانونی و به منظور تعیین سیاست های امنیتی کشور اتخاذ شده است. اتفاقی که در سال 1388 گذشت و چند ماه طول کشید تا حماسه نهم دی با همه حوادثی که در کشور رخ داد، از قتل و سوزاندن تا اردو زدن در خیابان ها و توهین به مقدسات دین و عاشورا نبود. مصداق امنیت ملی است؟! این شورا تصمیم گرفت و این تصمیم هم برای اجرا لازم شد… حالا بعضی ها می گویند چرا این آقایان در محاصره هستند؟ اما این یک تصمیم قانونی است که شورای عالی امنیت ملی اتخاذ کرده و هیچ مشکل قانونی برای آن وجود ندارد.

برخی فرق بین حبس و بازداشت و مجازات را نمی دانند

در پاسخ به کسانی که اولاً حصر را غیرقانونی می دانند و ثانیاً حصر سران شورش را مغایر با اصل 32 اصل 37 قانون اساسی می دانند و به دنبال رفع حصر و برگزاری دادگاه علنی برای سران شورش هستند. ، گفته می شود که اصول 32 و 33 قانون اساسی دستگیری، بازداشت و تبعید افراد را ممنوع کرده است، مگر «مگر به ترتیبی که قانون مقرر کرده است» (اصل 32) و «مگر در مواردی که قانون پیش بینی کرده است» (اصل 33). .

سایر اصول مورد استناد این افراد عبارتند از: ماده 34 (حق اقامه دعوی اشخاص)، ماده 35 (حق حضور در برابر وکیل در دادگاه)، ماده 36 (محکومیت دادگاه صالح) و ماده 37 (برائت) اظهارات آنها و این ربطی به مصوبه شورای عالی ملی ندارد… این افراد فرق بین حبس و حبس و تعیین مجازات را نمی دانند و منطق اصل 176 قانون اساسی را در قانون اساسی درک نمی کنند یا نادیده می گیرند. اختيارات شوراي عالي ملي وضعيت سران اغتشاشات آنان را از توجه به موازين قانوني باز داشته است، زيرا با حذف برخي از كلمات اصل 176 وانمود مي كنند كه شوراي عالي ملي تنها وظيفه «نظارت داخلي» را بر عهده دارد. و امنیت خارجی».

در بند 3 هنر. 176 اما می گوید: «استفاده از منابع مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی» و از صراحت این اصل می توان نتیجه گرفت که بازداشت رهبران شورشی در مقام از بین بردن یکی از عوامل بوده است. تهدید به چنین تصمیمی در شورای عالی امنیت ملی بی سابقه است. مایه تاسف است که فرق بازداشت و حبس یا اعدام را نمی داند.

محاصره خانه، به لطف رژیم رهبران شورشی

شورای عالی امنیت ملی دادگاهی نیست که کسی را به حبس یا اعدام محکوم کند. کسانی که بر لزوم تعقیب رهبران شورشی استدلال می کنند، در مورد وظیفه ذاتی دادگاه و اصل علنی بودن دادگاه ها اشتباه می کنند، زیرا اولین وظیفه دادگاه بدوی ایجاد بستر برای صحبت و تذکر دیگران است. 1، با تعریف تبلیغات، انتشار مجموعه را با محدودیت هایی پیش بینی کرده است.

توجه به این نکته ضروری است که در ماده 36 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، حتی صدور حکم قطعی محکومان را مشروط به عدم تهدید به “نظم و امنیت” قرار داده است. بنابراین دادن چنین فرصتی به متهمان در محاکم قضایی که در مرحله دفاع از اتهام است، فاقد وجاهت قانونی است. ثالثاً، اصل علنی بودن دادگاه ها با سه استثنا مواجه است که یکی از آنها «نقض امنیت» در جلسات علنی است.

این استثنا در بند «ب» ماده 352 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 تکرار شده است کسانی که حداکثر قدرت شورای عالی امنیت ملی را تصمیم گیری موقت در مواقع بحرانی می دانند. اولاً تشخیص صلاحیت و اعتبار تصمیمات شورا مانند سایر نهادهای مشابه توسط خود شورای عالی امنیت ملی است و بدبینی هیچ شخص دیگری از اعتبار تصمیمات شورا نمی کاهد. و تهدیدهای خارجی)، لزوم «وضعیت بحرانی» برای ورود شورای عالی امنیت ملی شناسایی نشده است، بنابراین پس از اجرای مصوبه از طریق قوه قضائیه لازم الاجرا خواهد بود.

اظهارات متقاضیان مبنی بر موقتی بودن مصوبات شورای عالی امنیت ملی مغایر با اصل ماندگاری قوانین و لزوم تعیین مهلت مقرر برای صدور قوانین از سوی صادرکننده آن است. همچنین مصوبات شورای تشخیص مصلحت و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی صرفاً با کپی برداری از همان مرجع باطل است.

آخرین کلمه؟

همانطور که اشاره شد قیام 1367 یکی از نمونه های آموزنده تاریخ معاصر ایران اسلامی است که بازخوانی وقایع آن زمینه ساز تحولات آینده خواهد بود. در میان حوادث، موضوع حبس خانگی سران اغتشاشات یکی از بحث برانگیزترین موضوعات سال های اخیر است که باید در این تحلیل به آن پرداخته و در هر حوزه ای مطرح شود. در یک جمله، خانه لطفی توسط رژیم علیه سران اغتشاش مصادره شد که مانع از اعدام آنها به دلیل فساد در صحنه شدند.

با گذشت زمان و دوری از فضای غبارآلود اغتشاشات 88 رخداد آشکار شد و تحلیل وقایع برای راست گرایان آسان شد، اما هستند کسانی که سادگی و سطحی نگری جزئی از چشمانشان است و حتی آفتاب تابان را نمی بینند و نادیده می گیرند. که مسلماً استدلالی نیست، آنها را قانع نمی کند و حتی اگر روزی اظهارات پنهانی سران شورش علنی شود، باز هم انگشت در گوش خود می گذارند و خاطرات خود را تکرار می کنند. قرآن کریم در سوره بقره چه زیبا این افراد را به تصویر کشیده است:

مصلحم کمسل آلزی استوقد نارا اردک نویز ما دین الله بنورهم وترخم فی ظلمت لا یبسرون (17) اسم بکم اممی فهم لا یرجون (18) او کسیب من آلسما ‘فیئرو ظلمت ورد الکتریسیته یجلون الصافرخ یَصَفَرخ. لهوم مشوا فیررو وذا ذلم القموا حتی الله لذهب بسمهم وبسرهم الله بالعظیم (20)

او مانند کسی است که آتشی افروخت و همین که اطرافش را روشن کرد، خداوند نورشان را می گیرد و در تاریکی می گذارد که چیزی نمی بینند.(17) کر و لال و کورند، نمی بینند. برگشت. (18) یا مانند کسانی که در صحرا از باران شدید که در آن تاریکی و رعد و برق است باریدند. (19) صاعقه نزديك است چشمانشان را ببرد، چون نور را ببينند داخل آن مي شوند و چون تاريك شود مي ايستند و اگر خدا بخواهد گوشهايشان را خاموش كنند و چشمانشان را كور كنند، زيرا خداوند تواناست. بیش از همه چیز.)

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید