برنامه ریزی برای کاهش هزینه های جاری و افزایش درآمد مالیاتی


ساعت: 10:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۸
کد خبر: 1816556

هندوزی در یادداشتی که برای فایننشال تایمز ارسال کرد، اظهار داشت:

وزیر اقتصاد در یادداشتی نوشت: در گذشته علیرغم محدودیت های موجود در تجارت با ایران، تلاش کرده ایم فروش نفت را افزایش دهیم و نوسانات ارزی و تورم را کنترل کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، با تمجید از نتایج هفت ماهه دولت جدید، نوشت: در گذشته علیرغم محدودیت های مبادلات تجاری با ایران، تلاش کرده ایم فروش نفت را افزایش دهیم.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است؛

در سال های اخیر، تحریم ها، نوسانات ارزی و تورم بالا در ایران منجر به بدتر شدن عملکرد اقتصادی و رشد منفی شده است.

شوک های مختلف دیگر، مانند اپیدمی کووید و بلایای طبیعی، فشار مالی را افزایش داده است. بنابراین رشد بودجه سریعتر از تورم بود که تقریباً سه برابر بیشتر از سال 2019 بود.

من هنوز نمی دانم نتیجه مذاکرات هسته ای ایران با 1+4 در وین چه خواهد شد. صرف نظر از نتیجه این مذاکرات، باید مراقب بودجه سال آینده خود باشیم تا مدیریت اقتصادی کشور دچار مشکل نشود.

دولت ما ابتدا می خواست اقتصاد را تثبیت کند و سپس مشوق هایی را برای رشد فراگیر در نظر گرفت. در چند ماه گذشته بخشی از هدف اول محقق شده است و این استراتژی با کاهش تورم ماهانه نقطه به نقطه (از 3.8 درصد افزایش به 1.6 درصد) در بودجه سال 2022 که از 21 مارس در سال نوی ایران آغاز می شود، بله. باید ادامه پیدا کند

با توجه به موانع فعلی تحریم ها علیه صادرات نفت خام، استراتژی دولت قبل برای تامین مالی کسری بودجه رو به رشد، وابستگی ما به بازار اوراق قرضه را افزایش داده است. دولت جدید مسئول پرداخت و تسویه این بدهی ها است. همچنین در هفت ماهه دولت جدید با محدودیت های موجود سعی کردیم نفت بیشتری بفروشیم (با 40 درصد افزایش) و درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم.

رشد سریع بودجه ایران نتیجه مستقیم افزایش مخارج جاری دولت با کاهش سرمایه گذاری در بخش های مختلف است. این امر، همراه با بی اعتمادی گسترده به اقتصاد به دلیل همه‌گیری تاج، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را کاهش داده است که منجر به کاهش سرمایه‌گذاری خالص در سال‌های اخیر و کاهش شدید تولید در آینده و رفاه خانوار شده است.

برای مقابله با این امر و در پاسخ به بی عدالتی فزاینده، دولت جدید سعی کرده است سیاست مالی را تغییر دهد. هدف ما ارتقای رشد اقتصادی، ثبات قیمت و رشد فراگیر است. ما همچنین در حال تلاش برای تغییر قانون برای بهبود نظم ملی و کاهش هزینه ها هستیم.

برای این منظور، بودجه سال 2022 ما که قبلاً به تصویب مجلس رسیده است، شامل چندین اصلاحات ساختاری است. نرخ مالیات شرکت ها را 5 درصد کاهش می دهیم و وابستگی خود را به اوراق قرضه کاهش می دهیم.

بودجه جدید ایران برای ترویج رشد عادلانه از جمله افزایش سرمایه گذاری دولت طراحی شده است. بخش دولتی باید نقش فعال تری در سرمایه گذاری در دارایی های غیر پولی (فیزیکی) ایفا کند.

تملک دارایی های سرمایه ای از 24 درصد در سال 2012 به 14 درصد در سال 2021 کاهش یافت، اما در بودجه جدید سهم وام برای تملک دارایی های سرمایه ای 4 درصد افزایش یافت. این یک گام کلیدی در تقویت سرمایه گذاری عمومی است.

ما همچنین می خواهیم رشد هزینه های جاری را کاهش دهیم. این رقم در بودجه سال 2021 حدود 60 درصد است. این مبلغ در حساب جدید به 38 درصد کاهش یافته است.

در نهایت قصد داریم درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم. علیرغم کاهش نرخ مالیات شرکت ها، دولت به جای وابستگی بیشتر به نفت، وابستگی خود را به درآمدهای مالیاتی پایدار افزایش داده است. این امر از طریق اصلاحات پایدار در سیستم مالیاتی و همچنین با افزایش شفافیت مالی برای کاهش فرار مالیاتی و معرفی مالیات بر درآمد انجام می شود.

مدل‌های ما نشان می‌دهند که بودجه جدید ایران به نتایج مثبت میان‌مدت بر روی متغیرهایی مانند تولید، سرمایه‌گذاری، اشتغال و تورم منجر خواهد شد. انتظار می رود رویکرد اتخاذ شده در بودجه 2021 تورم را در سه سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش دهد. علاوه بر این، کل سرمایه گذاری و تولید بدون نفت سریعتر رشد خواهد کرد.

نیازی به گفتن نیست که دولت مصمم است عرضه پول و پایه پولی را تحت کنترل شدید خود نگه دارد. این امر مستلزم اصلاحات قابل توجهی در بخش بانکی و همچنین در حوزه های خارج از بودجه دولتی (مانند صندوق های بازنشستگی، صندوق رفاه ملی و غیره) است. مذاکرات کنونی در وین به طور بالقوه می تواند به نتایج مثبت اقتصادی برای ایران، به ویژه در بخش های بانکی و ارزی منجر شود. ما برای هر سناریویی – بدبینانه یا چیزی شبیه به آن – آماده ایم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید