برنامه های ارتقای کیفیت تدریس دروس فارسی، طبیعی و ریاضی تصویب شد.


ساعت: 09:52
تاریخ انتشار: 14/07/1400
کد خبر: 1811332

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: راهکارها و برنامه های ارتقای کیفیت تدریس دروس فارسی، طبیعی و ریاضی بر اساس تحلیل نتایج مطالعات بین المللی سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نهمین جلسه شورا و بر اساس سند تحول بنیادین (تصمیم 4.19) و اجرای ماده واحده مصوب هفتصد و هشتاد و پنجمین جلسه با عنوان طرح و مشارکت در پژوهش ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی «ارزیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و به کارگیری نتایج آن»، استراتژی و رئوس برنامه‌های ارتقای کیفیت آموزش زبان فارسی، علوم و ریاضیات در چارچوب برنامه درسی ملی و اهداف دوره‌ها. به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می رسد.

وی افزود: این مصوبه شامل سه راهکار برای توانمندسازی معلمان، تعیین استانداردهای ملی و بین المللی برای بهبود ارائه دروس زبان فارسی، ریاضی و سنجش و نظارت مستمر آنها و گسترش عدالت آموزشی است.

امانی با اشاره به راهبرد توانمندسازی معلمان با هدف ارتقای ظرفیت آنان در ارائه دروس فارسی، طبیعی و ریاضی و سنجش دانش درسی معلمان به ویژه در دروس مرتبط، گفت: معلمان یکی از ارکان این راهبرد برای دستیابی به اهداف برنامه های درسی مربوطه

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ایجاد شبکه معلمان و تقویت گروه های آموزشی در سطوح منطقه ای، استانی و کشوری برای ارتقای کیفی دوره های مربوطه و به روز رسانی و اجرای برنامه های آموزشی با کیفیت تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) مطابق با ظرفیت مورد نیاز برای ارائه دروس زبان فارسی، علوم و ریاضیات از دیگر مطالب این راهبرد است.

وی با اشاره به راهبرد استناد به استانداردهای ملی و بین المللی برای بهبود عملکرد زبان فارسی، ریاضی و سنجش و پایش مستمر آن، ادامه داد: نظارت و ارزیابی مستمر عملکرد معلمان بر اساس شاخص های مرتبط با ارتقای کیفیت از جمله عملکرد تحصیلی دانشگاهیان. دانش‌آموزان، استفاده از حداکثر زمان و زمان برای تدریس، تدریس تیمی در کلاس، نظارت بر کلاس‌های سایر معلمان و مشارکت در حرفه‌های یادگیری بر اساس همکاری آنها از جمله محورهای این امر است.

امانی گفت: اجرای دقیق زمان آموزشی مصوب با محوریت دوره های مذکور در جهت افزایش بهره وری، تدوین استانداردهای ملی سواد ریاضی، علوم، خواندن و فهم دوره ابتدایی و متوسطه بر اساس اهداف دوره ها از دیگر محورهای مهم این دوره است. این استراتژی

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به راهکار افزایش عدالت آموزشی گفت: این راهبرد دارای 5 نکته است که اولویت تخصیص منابع به مناطق کم برخوردار، مدارس و دانش آموزان برای حمایت از آموزش های ابتدایی و خدمات غذایی است. غذای رایگان دانش آموزان مدارس و مناطق کم برخوردار)، جمع بندی دوره های پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و دوزبانه، تدوین سازوکارهای ویژه برای بهبود عملکرد مدارس از جمله افزایش انگیزه مدیران موفق در این مدارس و اولویت بندی توزیع اثربخش. و معلمان با کیفیت برای کلاس ها و دانش آموزان کلاس پایین. پیشرفت، شناسایی دانش آموزان توسعه نیافته و تدوین و اجرای برنامه آموزشی اصلاحی و جبرانی (مانند فعالیت های فوق برنامه و کوچک) و تقویت روند ارائه دروس در حوزه های دوزبانه به زبان فارسی از مهمترین ارکان این راهبرد است.

وی با اشاره به آثار اجرایی این مصوبه افزود: هر یک از برنامه های مذکور در قالب طرح هایی با اولویت استان ها، مناطق و مدارس که کمتر از میانگین کشوری توسط سازمان ها و دستگاه های ذیربط با همکاری سازمان ها و استان ها انجام شده است. موسسه آموزش و پرورش و با اولویت ویژه در برنامه سالانه وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف سازمانی طراحی و اجرا می شود.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش می تواند در صورت نیاز از ظرفیت بخش های مردم نهاد، سازمان های مردم نهاد، خیریه ها برای ساخت و حمایت از مدارس، مراکز تحقیق و توسعه و سایر عوامل کمک کننده و موثر در اجرای برنامه ها استفاده کند.

امانی افزود: وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش سالانه نظارت بر اجرای طرح ها را به شورای آموزش عالی ارائه کند و از ظرفیت مراکز پژوهشی برای طراحی و اجرای پژوهش ملی برای سنجش پیشرفت تحصیلی استفاده کند.

دبیرکل شورای آموزش عالی افزود: تجدید و به روز رسانی راهبردها و برنامه ها با توجه به نتایج تحقیقات و تحقیقات تکمیلی و جدید به طور مستمر توسط مؤسسه آموزش و پرورش انجام و به تصویب شورای عالی خواهد رسید. تحصیلات.”

وی گفت: اعتبارات و وام های لازم برای اجرای مصوبه از محل وام های وزارت آموزش و پرورش تامین و بازپرداخت می شود.

بر اساس این گزارش، این مصوبه پس از تایید رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ارائه می شود.

انتهای پیام/
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید