برکت یا لعنت سیل اخیر در کشور؟


ساعت: 11:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887282

اگرچه این کشور هر ساله شاهد سیل های متعددی است، اما برخی سیلاب ها برای همیشه در حافظه تاریخی کشور باقی خواهند ماند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تهران پرس ، چندین سال است که سیلاب ها یکی پس از دیگری و به گفته کارشناسان بسیار زودتر از دوره های عود طبیعی اتفاق می افتد. بزرگ‌ترین سیل‌های تاریخ جهان در هزاره اخیر، اگرچه گستره وسیعی دارند و کشورهای بسیاری از شمال اروپا تا شرق چین را در بر می‌گیرند، اما نکته اینجاست که در صد سال اخیر بیشترین سیل‌های ویرانگر جهان رخ داده است. در جهان سوم یا کشورهای در حال توسعه به ویژه در آسیا. این اتفاق افتاد و هزاران نفر جان باختند.

وجه مشترک همه این کشورها عدم توسعه و تخریب گسترده زمین و پوشش گیاهی است که یکی از عوامل بروز سیل است. در ایران همانطور که شواهد موجود و آمار ارائه شده نشان می دهد، سیل در دهه های اخیر افزایش یافته است.

اگرچه سیل در زمره بلایای طبیعی طبقه‌بندی می‌شود، اما بیشتر سیل‌هایی که در ایران رخ داده است، ناشی از دخالت نادرست انسان است تا عوامل طبیعی، که سیل 88 قم تنها یک نمونه کوچک از آن است، چرا که بستر خشک رودخانه قمرود باعث شده است. از زمان بازسازی پارکینگ بازسازی شد و سرانجام پس از چندین سال کاهش بارندگی، کمی بیشتر از حد انتظار مسئولان بارید و به جای بستر شنی به رودخانه سرازیر شد و صدها نفر را زد و ماشین های پارک شده را گرفت و همه را گرفت. با آن.

تخریب جنگل ها و مراتع، چرای بی رویه دام ها در حاشیه سدها و سدسازی بیشتر رودخانه های کشور با دیواره های سیمانی از دیگر دلایل افزایش سیلاب در کشور است. بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، از 421 حادثه سیل که از سال 1330 تا 1380 رخ داده است، نزدیک به 74 درصد آن تنها مربوط به سال های 1360 تا 1380 بوده است که به این معنی است که بین 60 تا 80 سال میزان سیلاب افزایش یافته است. 20 برابری در حالی که تغییر چندانی در بارندگی در منطقه به جز چند مورد استثنایی ایجاد نشده است.

بر اساس داده‌های پایگاه داده خسارات سیلاب معاونت آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، در چند دهه گذشته متوسط ​​خسارت سیلاب سالانه بالغ بر 10000 میلیارد ریال بوده و از سال 1330 تا 1383، 11739 نفر کشته شدند و بقایای آنها ناپدید شد و 2381 نفر بیشتر شدند.

دو میلیون و 300 هزار هکتار از مزارع کشور خسارت دید و یک میلیون و 580 هزار راس دام تلف شد. اما خسارت وارد شده به کشور از امسال به بعد پس از 12 سال هنوز مستند نشده است.

در سایر استان های کشور به ویژه در استان تهران و در رأس آن شهر تهران می توان به سیل میدان تجریش در سال 66 اشاره کرد که دومین سیل ویرانگر کشور از نظر سیل نامیده شد. تلفات انسانی یا در سایر استان های کشور سیل ویرانگر استان گلستان در 29 اسفند 1380 که منجر به کشته و ناپدید شدن بیش از 500 نفر شد، همچنان عنوان سیل های کشور را حفظ کرده است. وسعت مخرب این سیل که به گفته کارشناسان تماماً ناشی از تخریب جنگل ها و مراتع بالادست حوضه رودخانه گرگان بوده است، حدود 5000 کیلومتر را در برگرفت و طبق اعلام سازمان ملل در مرداد 1380، سیل گلستان در رتبه بندی قرار گرفت. به عنوان سیل شماره یک آن سال در جهان

اگرچه این کشور سالانه شاهد وقوع سیلاب های زیادی است، اما برخی سیلاب ها برای همیشه در حافظه تاریخی کشور باقی خواهند ماند.

پس از بارش شدید باران که از 9 دی ماه 1393 در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان در ایران آغاز شد، طغیان رودخانه های فصلی و مسدود شدن 15 راه اصلی و فرعی این استان، حدود 3000 خانه در مناطق ایرانشهر، سرباز ، نیکشهر، کنارک و … مجروح شدند. همچنین 3 روستا به دلیل مجاورت با رودخانه به طور کامل تخلیه شد.

در سال‌های گذشته در سیزدهم مهرماه ۱۳۹۷ بارندگی‌های شدید دوباره آغاز شد، این بار سیل بزرگی در شهرهای استان‌های خراسان شمالی، مازندران، گلستان و گیلان رخ داد. بارش شدید باران باعث جاری شدن سیل شد که منجر به کشته شدن دست کم 9 نفر شد. بارش شدید باران و سیلابی شدن معابر و طغیان رودخانه ها در سومین روز در گیلان ادامه داشت. پنج ماه بعد، در اواخر اسفند 1396 و بهار 1396، مجدداً شهرهای گنبدکاوس، گمیشان، بندرترکمان و آق قلا که در مسیر رودخانه قره سو و جاده گرگان قرار داشتند. خسارات زیادی متحمل شدند. همچنین شهرهای شرق مازندران و شیراز نیز متحمل خسارات مالی شدیدی شدند و در مجموع 39 نفر کشته شدند.

5d3ff71d f8c3 4fb4 bc0a 6d3c88808f5e خبر خاکستری

مروری بر تاریخچه سیل های بزرگ در کشور، متاسفانه در صبح روز پنج شنبه 15 مرداد 1401، سیل و رانش زمین منطقه تهران «امامزاده داوود (ع)» را فرا گرفت و گل و لای زیادی به داخل امامزاده نفوذ کرد. و خودروها مسدود شدند. این حادثه حوالی ساعت 1:30 بامداد رخ داد و بلافاصله اکیپ های عملیاتی لازم به منطقه اعزام شدند که در این میان گروه های جهادی بسیجی، بسیجیان و سپاهیان حضرت محمد رسول الله (ص) تهران در نظافت و خدمت رسانی به منطقه حضور داشتند. این منطقه از ساعات اولیه چشمگیر است. هر چند فوت و مفقود شدن تعدادی از هموطنان و یا وارد شدن خسارت مالی به بازار و مغازه های برخی اقشار موجب ناراحتی و ناراحتی همه مردم در سراسر کشور به ویژه خانواده های آسیب دیده شد، اما حضور به موقع امدادگران احساس این افراد را بیشتر کرد. تشویق و حمایت شد .

در این قسمت از تاریخ سیل های کشور و شهر تهران، سیل و رانش زمین در منطقه امامزاده داوود (ع) اما از ادامه خدمت شکل و رنگ دیگری به خود گرفت. بسیجیان و گروه های جهادی سپاه تهران بزرگ برای تسریع در عملیات لایروبی و پاکسازی در سومین روز از وقوع سیل در امامزاده داوود (ع) تهران به واکنش و توجه ویژه کاربران فضای مجازی به دلیل حضور به موقع مردم نیروها، جهادگران، فرماندهان بسیج و مسئولان کشوری و شهرستانی پس از وقوع سیل در منطقه امامزاده داوود (علیه السلام).

23282f19 c762 46c6 a206 97e74d69e706 خبر خاکستری

مقایسه دولت فعلی و قبل در مواجهه با بحران های طبیعی و حضور به موقع مسئولان دولتی و فرماندهان عالی رتبه سپاه تهران بزرگ در صحنه حادثه و عکس هایی از لباس گل آلود بسیجیان، گروه های جهادی و … سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) در تهران خدمات رسانی به مردم سیل زده منطقه کن تهران مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

محمد محبر معاون اول رئیس جمهور در حاشیه بازدید از محله سیل زده امامزاده داود (ع) در گفت و گوی اختصاصی با تهران پرس گفت: از اولین لحظات وقوع سیل در محله امامزاده داود (ع) منطقه کن. در تهران تمامی امکانات شهر تهران برای کمک به مردم این منطقه بسیج شده است. امکانات شهرداری، بسیج و همچنین گروه های جهادی بسیج تهران بزرگ برای کمک به مردم سیل زده آماده است.

b2888fec 1edd 45bd b199 ef42bb2a5241 خبر خاکستری

معاون اول رئیس جمهور همچنین گفت: امکانات دولتی برای پاکسازی سریع محله امامزاده داوود(ع) و همچنین یافتن مفقودین این حادثه بسیج شده است. امیدواریم کار با سرعت بیشتری انجام شود و برنامه ریزی منسجمی برای جلوگیری از سیل در محله هایی مانند امامزاده داوود (ع) به ویژه در مقوله ساخت و ساز انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید