برگردید به دولت احمدی نژاد نفت فروش از افراد!

برگردید به دولت احمدی نژاد نفت فروش از افراد!

الهام روحانی: شورای دولت روز چهارشنبه (۲۰ آبان) دستورالعمل اجرایی مربوط به فروش نفت توسط افراد را تصویب کرد و این مصوبه ۲۷ آبان ماه از سوی معاون اول رئیس جمهور به دستگاه ها ابلاغ شد. در این قانون آمده است: «در صورت درخواست دستگاه های اجرایی با اعتباری از محل هزینه های عمومی دولت، صندوق های بازنشستگی کشوری، ارتش و صندوق تأمین اجتماعی، دولت حق خام فروشی را خواهد داشت. نفت و میعانات گازی صادراتی به افراد وارد شده از طریق شرکت ملی نفت ایران توسط دستگاه های اجرایی پس از تایید وزارت نفت و بر اساس قیمت صادراتی شرکت ملی نفت ایران. برخی کارشناسان بر این باورند که نتیجه این مصوبه می تواند همان اتفاقی باشد که در دولت احمدی نژاد رخ داد و پرونده بابک زنجانی دوباره مطرح شود. محمود حقانی، کارشناس نفت و انرژی و مدیرکل سابق امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت در این خصوص گفت: اگر مدیریت اقتصاد و سیستم بانکی شفاف نباشد و FATF تصویب نشود. و برجام تکمیل نشده است، سودجویان می توانند از مصوبات دولت استفاده کنند.” سود و منافع ملی در خطر است.” در زیر گزیده ای از نظرات او را به نقل از ایلانا می خوانید.

محمود حقانی ضمن ارزیابی فروش نفت توسط افراد به ایلنا گفت: در همین راستا اعلام شد که افراد مورد تایید وزارت نفت مجاز به فروش نفت خواهند بود اما مشخص نشده است که بر اساس چه معیاری اینها را تایید می کند. اشخاص و این قانون مشخص نیست.» آیا این افراد حقیقی هستند یا حقوقی؟

قانون فروش توسط افراد مشخص نیست

وی افزود: قسمت «یک» بند «ز» تبصره «19» تنها ماده قانون بودجه 1401، فروش نفت توسط افراد تحت حمایت دستگاه های اجرایی است، اما این روش در دولت احمدی نژاد اجرا شد. اگرچه قانونی وجود نداشت، یعنی پلیس یا وزارتخانه ای برای تأمین هزینه هایی که کسری بودجه داشتند، می توانستند محموله ای را از جزیره هارک دریافت و بفروشند و مشکل بودجه آنها را حل کنند. این اقدام در مورد نیروی انتظامی صورت گرفت که در زمان تشکیل دولت یازدهم از محموله هایی که به این شکل به فروش می رسد پرسیدند که چگونه فروخته می شود و این پول ها کجا می رود تا به دست مافیای بابک زنجانی می رسد. و اکنون اما این قانون مشخص نیست چه کسی اجرای آن را کنترل می کند.

تأثیر سودجویان در اقتصاد و تجارت

این کارشناس انرژی بابیان اینکه این قانون ضعیف به معنای دقت بیشتر قانونگذار در تدوین قانون و شفاف نبودن آن است، تصریح کرد: از دولت نهم به بعد در کشور ما به بهانه تحریم ها و لزوم شفاف سازی این قانون شفاف نیست. دور زدن تحریم‌های کلان اقتصادی و تحریم‌های اقتصاد فعال اینها به عنوان مافیای مواد مخدر، مافیای لوازم یدکی و مافیای مواد غذایی شناخته می‌شوند و کنترل اکثر صادرات غیرنفتی کشور را در دست دارند. حالا به بهانه این قانون صادرات نفت را هم می گیرند و وارد بازاری می شوند که فقط یک مشتری به نام چین داریم، کسانی که به بهانه دور زدن تحریم، تحویل نفت خام را قبول می کنند و به بهانه مخفیانه می فروشند. که نام آنها نباید فاش شود و هر کدام از نظر قیمت با دیگری رقابت می کنند، در حالی که شرکت نفت نیز برای دور زدن تحریم ها تلاش می کند نفت را ارزانتر از روسیه در بازار شرق بفروشد، بنابراین اکنون این نگرانی وجود دارد که نفت خام این شرکت برای فروش روغن ناپدید نمی شود و در دستان او باقی می ماند. وی گفت: اکنون پیشنهاد من این است که اگر قرار است این قانون اجرا شود و وزارت نفت به افرادی که حق فروش نفت خام در بازار را دارند اجازه دهد، بهتر است حداقل نفت در اختیار بیمارستان ها قرار گیرد. صنعت نفت، برای اینکه بتوانیم مشکلات مالی را حل کنیم و بیمارستان ها را بهتر مدیریت کنیم.

تجربه سایر کشورها در فروش نفت

خاقانی با تاکید بر اینکه باید مشخص شود که چرا در این قانون به منافع ملی توجه کافی نمی شود، درباره تجربه فروش نفت توسط مردم کشورهای دیگر گفت: در صنعت نفت چه قبل و چه بعد از انقلاب این روش بازاریابی و فروش نفت سابقه ای ندارد و قانونی نبود در کشورهای دیگر مثلاً در عراق شرکت های چندملیتی مانند لوک اویل و شرکت های چینی و اروپایی مانند توتال، بریتیش پترولیوم و شوورن برای سرمایه گذاری و مشارکت در تولید یا حتی دولت قرارداد دارند. ونزوئلا مذاکرات با ایالات متحده را محرمانه نگه می دارد. شرکت های چندملیتی در تمامی کشورهای عضو اوپک مانند امارات و عربستان سعودی حضور دارند و با شرکت دولتی آن کشورها قرارداد روشنی دارند. به عنوان مثال، شرکت های دیگری نیز در آرامکو سهام دارند، اما خود شرکت تمام نفت تولیدی را می فروشد و این وظیفه را به افراد در عربستان سعودی واگذار نمی کند. این قانون برای اولین بار است که تنها در ایران تصویب می شود و نتیجه کاری که احمدی نژاد انجام داد ورود افراد سودجو به عرصه صنعت نفت بود.

صادرات غیر شفاف

وی ادامه داد: الان همین مافیا دنبال صنعت نفت هستند، اقتصاد خرد و کلان را اداره می کنند و صادرات غیرنفتی را کنترل می کنند و نمی خواهند معامله تمام شود. همیشه اعلام می شود که نفت فروخته می شود و پول آن به کشور باز می گردد. این کارشناس انرژی تاکید کرد: تا زمانی که مدیریت اقتصاد و نظام بانکی شفاف نباشد تا زمانی که FATF تصویب نشود وضعیت به این شکل خواهد بود. سودجویان از هر حرکت اقتصادی دولت به نفع خود سود می برند و این منافع ملی است که آسیب می بیند.

دیدگاهتان را بنویسید