برگزاری بزرگ ترین مانور امداد و نجات دریایی در آب های بندرعباس / مشارکت 120 نیروی عملیاتی و 21 فروند کشتی از ارگان های مختلف


ساعت: 14:28
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813423

امروز یکشنبه 15 اسفندماه مانور گسترده جستجو و نجات دریایی بین بندر شهید هاکانی و جزیره هرمز (دو مایلی موج شکن بندر شهید هاکانی) با حضور مسئولان دریایی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به سمت نفل از هرمز؛ مانور گسترده جستجو و نجات در آب های هرمزگان با حضور حسین عباس نژاد معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، امیر دریادار آریا شفقت رودسری فرمانده قرارگاه عالی نظامی آجا در استان هرمزگان برگزار شد. و جمعی از مدیران بنادر شد.

با افزایش سفرهای دریایی و نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی مانور جستجو و نجات با 120 نیروی شرکت کننده و 21 فروند کشتی در حوزه عملیات امداد و نجات بین بندر شهید هاکانی و جزیره هرمز با موفقیت به پایان رسید.

حسین عباس‌نژاد سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بندر و دریانوردی در حاشیه این مانور در جمع خبرنگاران گفت: گردشگری دریایی در سطح وسیع و با ویژگی‌ها و شرایط خاص انجام می‌شود.

عباس‌نژاد در تشریح سناریوی این مانور گفت: طبق سناریو، این مانور بزرگ که با درخواست کمک فوری از یک فروند قایق مسافربری که دچار سیل شده و از بندر شهید هاکانی عازم جزیره هرمز بود، آغاز شد.

وی با اشاره به اورژانس همزمان دو شناور صیادی دیگر و یک مسافر مرکزی (MRCC) گفت: عملیات جستجو و نجات در دریا، ابتدا بر روی شناور غرق شده با اعزام قایق نجات 19 در فاصله پنج مایلی کشتی ها و بالگردهای بندر حقانی انجام شد. و مرکز MRCC بندرعباس پس از بررسی علت حادثه، برج مراقبت بندر شهید حقانی را به عنوان هماهنگ کننده عملیات انتخاب و 15 امدادگر از بندر شهید ذاکری، یک فروند قایق RIB از بندر هرمز، یک فروند بالگرد هوایی و دریایی و نیز اعزام کرد. تیم های امداد و نجات عملیات و پس از سه ساعت تلاش نفس گیر عملیات امداد و نجات با موفقیت به پایان رسید.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در بخشی دیگر به افزایش سفرهای دریایی در نوروز امسال اشاره کرد و افزود: از قایق های ایمن و مجهز استفاده کنید و نوروزی فراموش نشدنی را تجربه کنید.

عباسندج بر استفاده از تجهیزات ایمن و جستجو و نجات در اسکله های گردشگری به ویژه در اجرای طرح تسهیل سفرهای دریایی تاکید کرد و گفت: سفر و تردد دریایی با کنترل های خاص و تحت شرایط خاص و همیشه در بنادر دریافت می شود. و بلافاصله اطلاعات هواشناسی را تجزیه و تحلیل کنید.

وی گفت: در صورتی که بندر به دلیل شرایط نامساعد جوی مورد تهدید گردشگران قرار گیرد، بندر و اسکله تا سفر ایمن و بدون حادثه تعطیل خواهد بود.

مدیرکل بنادر و دریای هرمزگان نیز گفت: استان هرمزگان با داشتن بزرگترین مرز دریایی نیمی از تجارت دریایی را بر عهده دارد و همچنین بیش از 90 درصد سفرهای دریایی و گردشگری در استان هرمزگان انجام می شود. .

علیرضا محمدی کرجی ران در حاشیه این مانور اظهار داشت: این مانور بر اساس طرح جستجو و نجات دریایی استان و به منظور حفظ آمادگی و ارزیابی توان فنی و عملیاتی تیم ها و شناورهای استانی مطابق با طرح تسهیل دریا انجام می شود. سفرها باشد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش سفرهای دریایی در ایام نوروز و بهره مندی هموطنان از جاذبه های گردشگری جزایر استان، این مانور در آب های بندر حقانی انجام شد.

وی این مانور را پاسخی موثر و کارآمد در اسرع وقت و ارزیابی توان عملیاتی تیم ها و ناوهای دریایی می داند.

محمدی کرجی ران استفاده از پهپاد و بالگرد و همچنین استفاده از توان و تجربه امدادگران امداد و نجات از جمله بسیجیان دریابانی در حین عملیات را از ویژگی های ویژه این مانور بزرگ جستجو و نجات دریایی در آب های بندرعباس دانست و گفت: : مسئولیت های مدیریت بندر ما همچنین طبق کنوانسیون های بین المللی موظف به بهبود جستجو و نجات دریایی و ایمنی دریایی هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با ارزیابی آمادگی نیروی دریایی و هوایی، ارتقای توانمندی و مهارت پرسنل عملیاتی و ستادی، شناسایی فرآیند موثر و کارآمد امداد و نجات دسته جمعی افراد مضطر در دریا و گسترش وی فرهنگ مطالبه گری و امداد و نجات و ایمنی دریایی در بین مردم را بخشی از اهداف تعیین شده در اجرای این مانور اعلام کرد.

به گفته محمدی کرجی ران، 21 فروند کشتی به همراه دو فروند بالگرد و یک فروند پهپاد با همکاری و مشارکت موثر ناوگان سپاه، ارتش، مرزبانی، اورژانس، آتش نشانی و سایر نیروهای دریایی در این مانور حضور دارند.

به گفته مدیرکل بنادر و دریای هرمزگان، در صورت اجرای طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروزی، 38 فروند کشتی شامل 16 کشتی خدماتی، 22 تیم امداد و نجات قایقرانی با یک تیم 2 نفره. مردمی، 15 تیم غواصی در تمامی بنادر استان توسط آمبولانس، آتش نشانی و هلال احمر و 12 تیم بازرسی در بنادر استان مستقر می شوند.

استان هرمزگان با جاذبه های دریایی در 14 جزیره خلیج فارس، پایتخت گردشگری دریایی ایران است و طرح ویژه تسهیل سفرهای دریایی در نوروز هر سال از 25 اسفند تا 15 فروردین آغاز می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید