بریکس بزرگترین جامعه اقتصادی جهان می شود/ ایران برای مقابله با تحریم ها به جامعه اقتصادی نوظهور می پیوندد


ساعت: 14:23
تاریخ انتشار: 1401/04/04
کد خبر: 1878410

حسین اکبری فرد گفت: کشورهای بریکس از قدرت های نوظهور جهانی هستند که سهم زیادی در تولید جهانی دارند و رویکرد ایران به این نیروها می تواند یک ظرفیت خوب تجاری و یک ظرفیت جدید اقتصادی با این قدرت های اقتصادی نوظهور در جهان باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر حسین اکبری فرد، مدرس و رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان درباره دعوت چین از رئیس جمهور ایران برای سخنرانی در اجلاس بریکس به راه آرمان گفت: کشورهای در حال توسعه و قدرت های نوظهور آنها آگاه هستند که نمی توانند این کار را انجام دهند. به تنهایی «در معادلات جهانی مؤثر باشید؛ بنابراین، شکل‌گیری مکانیسم‌هایی مانند برجام نشان‌دهنده تمایل این کشورها برای حرکت جمعی علیه انحصار اتحادیه اروپا، آمریکا و شرکای استراتژیک آنها در اقتصاد و سیاست بین‌المللی است.



وی ادامه داد: سازمان هایی مانند اکو، اپک، آسه آن، گروه 15 و غیره. نمونه های عینی از تلاش هایی هستند که پس از جنگ جهانی دوم برای توسعه اقتصادی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. این در حالی است که هژمونی آمریکا و اتحادیه اروپا در عرصه اقتصاد و سیاست بین الملل باعث شده کمتر چنین فعالیت هایی صورت گیرد، به طوری که بلوک های پیشرو اقتصادی جهان به اتحادیه اروپا، گروه 8 و امثال آن محدود می شوند.


مدرس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه باهنر کرمان تاکید کرد: جهان اکنون شاهد تشکیل یک بلوک نسبتا قوی در حوزه اقتصاد بین الملل است که الزامات آن نه تنها از نظر اقتصادی بلکه در عرصه اقتصاد بین الملل نیز باقی خواهد ماند. سیاست.


رئیس دانشگاه باهنر کرمان اذعان داشت: در این عصر به هم پیوستگی اقتصادها و شبکه‌های دولت‌ها در برابر انحصار اتحادیه اروپا، آمریکا و شرکای راهبردی آن‌ها در اقتصاد و سیاست بین‌الملل علاوه بر آثار مثبتی که دارد. و پیامدهای آن برای اعضای بریکس، «کشورهای در حال توسعه قادر خواهند بود از رقابت این کشورها برای افزایش قدرت چانه زنی خود برای تسریع روند پیشرفت و توسعه فراگیر استفاده کنند.



بریکس منعکس کننده تحولات نظام بین المللی است


دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان تاکید کرد: در این میان شکل گیری و رشد جهانی شدن و شدت علاقه کشورها به مشارکت در این فرآیندها نشان از تغییر در روابط و معادلات در عرصه جهانی دارد که ظهور قدرت های نوظهور یکی از این مهم است. ویژگی های مهم آن دلیل بریکس توسعه نظام بین الملل را منعکس می کند و تأثیر تعیین کننده ای بر ماهیت آن خواهد داشت.


سرپرست دانشگاه باهنر کرمان اذعان داشت: گروه بریکس و اساس وجود این نهاد فراملی که اصول، جایگاه و جایگاه هر یک از اعضای بریکس را می سنجد، تحلیل و میزان همگرایی یا واگرایی بین آنها را می سنجد.


وی توضیح داد: جایگاه ایران چه به دنبال تغییر در نظام بین المللی کنونی باشد و چه موقعیت جغرافیایی خاص و بهره مندی از ذخایر عظیم انرژی (نفت و گاز طبیعی)، میزان همکاری و یا عضویت در گروه بریکس مورد ارزیابی قرار می گیرد. طول می کشد.


اکبری فرد در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اختلافات سیاسی و اقتصادی بین اعضای بریکس می توانند منبع تغییر در نظام بین الملل کنونی پیدا کنند، گفت: برجام یک سازمان فراملی است که با توجه به ماهیت، اهداف و برنامه های چالش برانگیز خود به دنبال تغییر است. ساختار کنونی نظام بین الملل و توجه ویژه به جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که به دنبال تغییر وضعیت موجود در نظام بین الملل است.


«بریکس» عنوان گروهی از کشورهایی است که رشد اقتصادی آنها بسیار بالاست و در سال های اخیر با شتاب بیشتری روند رونق اقتصادی و صنعتی شدن را دنبال می کنند.


وی افزود: در واقع برجام واژه ای پیچیده از حروف نام کشورهای تشکیل دهنده آن یعنی برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی است که یک دهه پیش به عنوان یک قدرت بالقوه جهانی شکل گرفت.

پیش بینی ها حاکی از آن است که بریکس به بزرگترین جامعه در اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد


سرپرست دانشگاه باهنر کرمان ادامه داد: ویژگی اصلی این گروه این است که همه اعضای آن به عنوان اقتصادهای نوظهور تعریف می شوند و از نظر اقتصادی نسبت ارزش کل ارزش کل پنج کشور کل تولید جهان از 9 درصد است. در سال 2001 به 17 درصد در سال 2010 ارتقاء یافت و پیش بینی می شود ارزش کل محصولات این پنج کشور در 10 سال آینده به بیش از 30 درصد ارزش کل جهان برسد و بدین ترتیب به بزرگترین جامعه اقتصادی جهان تبدیل شود.


اکبری فرد تاکید کرد که این گروه ابتدا با نام Brick ظاهر شد که حرف اول نام برزیل، روسیه، هند و چین است. این اصطلاح در سال 2001 توسط جیم اونیل، کارشناس شرکت سرمایه گذاری گلدمن ساکس در ایالات متحده ابداع شد و در سال 2005 منتشر شد. با این حال، زمانی که آفریقای جنوبی در سال 2011 به این گروه ملحق شد، این عنوان به BRICS تغییر نام داد. شکل جهانی تر

گروه 5 یک باشگاه اقتصادی با گرایش های سیاسی به سمت غرب در نظر گرفته می شود

سرپرست دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: گروه بریکس که به گروه 5 نیز معروف است، یک باشگاه اقتصادی با گرایش های سیاسی محسوب می شود که با تقویت سعی در تشکیل یک بلوک قوی در مقابل بلوک های غرب دارد.


اکبری فرد ادامه داد: لازم به ذکر است که کشورهای بریکس نیز اعضای گروه 20 هستند که سازوکار اصلی هماهنگی تلاش های بین المللی برای ایجاد نظام جدید حکمرانی اقتصاد جهانی است.


وی تاکید کرد: روند توسعه اقتصادی و صنعتی در این کشورها (گروه 5) نشان می دهد که اساس حرکت و مبنای فکری شکل گیری این گروه به عنوان سازمانی نوظهور برای ترسیم دنیای چندقطبی آینده و به چالش کشیدن نظم کنونی است. سیستم بین المللی


رئیس دانشگاه باهنر کرمان اذعان داشت: از نظر سیاسی و اجتماعی باید در نظر داشت که دو غول بزرگ دنیا یعنی چین و هند اعضای بریکس هستند و جمعیت روسیه، برزیل را شامل می شود. و آفریقای جنوبی یکی از اعضای شورای امنیت گروه بریکس و سه مدعی برای پست های دائمی یعنی هند، برزیل و آفریقای جنوبی نقش و نفوذ بریکس را در جامعه بین المللی نشان می دهد.




یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان تاکید کرد: کشورهای بریکس از قدرت های نوظهور جهانی هستند که سهم زیادی در تولید جهانی دارند.
تریلیون ها دلار از تولید ناخالص داخلی جهان به عنوان یک گروه قدرتمند جهانی و رویکرد ایران به این قدرت ها می تواند یک ظرفیت تجاری خوب و یک ظرفیت اقتصادی جدید با این قدرت های اقتصادی نوظهور در جهان باشد، زیرا هدف اصلی آنها حفظ ثبات صلح جهانی است. و توازن قوا وجود دارد.


وی ادامه داد: آمریکا و کشورهای اروپایی از ابزارهای اقتصادی و انواع تحریم ها علیه کشورهایی استفاده می کنند که به دنبال منافع ملی خود هستند یا اقتصاد نوظهوری دارند و قصد دارند اقتصاد و سرمایه خود را بر اساس توان داخلی خود شکل دهند. اهداف بریکس بهترین مکان برای قرارگیری ایران در اقتصادشان است، زیرا کشوری است که تحت هجمه شدید تحریم‌های اقتصادی قرار دارد و این شرایط می‌تواند شرایط خوبی را برای آینده اقتصادی ما بازی کند.

هدف اصلی کشورهای بریکس مقابله با تحریم های کشورهای اروپایی و آمریکایی است

اکبری فرد گفت: کشورهای بریکس کشورهایی هستند که هم منافع ملی خود و هم منافع ملی منطقه ای را در دستور کار خود قرار داده اند، زیرا هدف اصلی آنها مقابله با هجمه هایی است که کشورهای اروپایی و آمریکایی به اقتصاد سایر کشورها وارد می کنند.

رئیس دانشگاه باهنر کرمان با بیان اینکه امیدواریم این فرصت ما را به این نوع اقتصاد نزدیک کند، گفت: کشورهای بریکس هم از نظر اقتصادی و هم از نظر تاریخی ظرفیت بسیار بالایی دارند بنابراین برای کشورهایی مانند ایران فرصت فراهم می کند. بتوانند ضمن ایجاد روابط سازنده با اقتصادهای نوظهور جهان، اقتصاد خود را رشد و توسعه دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید