موضع ایران در مورد اقتصادهای نوظهور کشورهای بریکس؛ نویدبخش آینده اقتصادی مطلوب کشور


ساعت: 08:05
تاریخ انتشار: 1401/04/04
کد خبر: 1878282

حمیدرضا ترگی گفت: موضع ایران در قبال اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه کشورهای بریکس و شانگهای نویدبخش آینده مطلوبی برای اقتصاد و رشد اقتصادی ایران در 20 سال آینده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا ترگی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: دعوت گروه بریکس از ایران برای پیوستن به این معاهده اقتصادی در شرایطی صورت گرفت که ایران تنها کشور دعوت شده به این پیمان در غرب آسیا است و دارای نقاط مشترک بین کشورهای اسلامی است. جمهوری: ایران و این کشورها در حال صحبت از تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی تاثیرگذار در عرصه بین المللی و چندجانبه گرایی در جهان هستند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه یک قدرت منطقه‌ای در جنوب غرب آسیا است و به دلیل برخورداری از منابع انرژی، نفت، گاز، صنعتی و پتروشیمی و همچنین خطوط حمل‌ونقل بین‌المللی به شرق و جنوب شرق از جایگاه مهمی برخوردار است. آسیا و اروپا که توسط ایران تأسیس شده است، ایران به طور گسترده توسط اقتصادهای بزرگ جهان دیده می شود.

ترگی گفت: با توجه به این شرایط حضور فعال ایران در مجامع و تشکل های اقتصادی و تجاری منطقه ای و جهانی برای ما یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و در کشور ما همواره تلاش برای حضور در این مجامع بین المللی در مقاطع مختلف وجود دارد. دولت آقای رئیسی، این تلاش ها موفقیت آمیز بوده است، لذا این دولت سیاست هایی را اتخاذ کرده است که می تواند با رویکردهای جدید و مناسب، حضور فعال و گسترده ای در این سازمان ها داشته باشد.

وی با اشاره به عضویت ایران در اکو و گروه اقتصادی شانگهای در گذشته، گفت: امروز ایران بخشی از گروه اقتصادی بریکس است.

این کارشناس بین الملل گفت: طبیعتاً با توجه به اینکه این سازمان ها به دنبال به حداکثر رساندن قدرت های برتر دنیا هستند و می خواهند به کشورهای کمتر توسعه یافته و ضعیف کمک کنند، به نظر می رسد کشورهای در حال توسعه مانند ایران آماده ورود هستند. موثرترین راه برای گشایش تدریجی اقتصاد ملی این کشورها و ادغام آنها در اقتصاد جهانی است.

ترقی افزود: همچنین به دلیل اینکه ایران نمی‌خواهد آثار و پیامدهای اقتصاد جهانی را در اقتصاد خود بپذیرد و خاستگاه تمدنی چند هزار ساله دارد و محل تلاقی شرق و غرب و اتصال سه قاره است. شرایطی که ایران به این پیمان می‌پیوندد، از انزوای اقتصادی ایران جلوگیری می‌کند و طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های غربی را خنثی می‌کند و همچنین می‌تواند به کاهش اثرات تسلط دلار بر اقتصاد منطقه کمک کند.

وی افزود: به نظر می رسد پیوستن ایران به این گروه نقش بسیار موثری در چندجانبه گرایی و تقویت آن ایفا کند، بنابراین ایران پتانسیل قابل توجهی برای عضویت در گروه بریکس دارد و علاوه بر نفوذ ژئوپلیتیک قابل توجهی که با وجود تحریم ها دارد، علیه ایران است. داشتن یک اقتصاد رو به رشد و رو به رشد که نشان می دهد چقدر مصمم است در آینده به یک اقتصاد پیشرو تبدیل شود.

این کارشناس بین الملل خاطرنشان کرد: اگرچه ایران تاکنون نتوانسته به هیچ یک از این سازمان ها بپیوندد، اما چالش ها و موانع عضویت خود را برطرف می کند.

ترکی گفت: موقعیت ایران در کنار اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه کشورهای بریکس و شانگهای نویدبخش آینده ای مطلوب برای اقتصاد ایران و رشد اقتصادی مطلوب در 20 سال آینده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید