بساز، بفروش، بساز و بهادر را استخدام کن!

بساز، بفروش، بساز و بهادر را استخدام کن!

روز جدید : تخلفات ساختمانی برای احتکار ساخت و ساز! هرچند چیز جدیدی نیست، اما استفاده از روش های نوین برای افزایش سود یکی از مشکلات این روزهای مدیران شهری است. یکی از این روش ها استخدام اراذل و اوباش برای ساخت و فروش است!

ماجرا به سود کلان ساخت و ساز و پشت صحنه احتکار ساخت و ساز برمی گردد! سود کلان امروز در ساخت و ساز به حدی است که برخی از سازندگان غیرمجاز کلاهبرداران را استخدام می کنند! همان هایی که در حین ساخت و ساز به کسی اجازه دیدن ساختمان غیرقانونی آنها را نمی دهند یا حتی به آن نزدیک می شوند و با ساختمان های اضافی سود میلیاردی می برند. آمار دقیقی از درآمد راهزنان و اوباش که با پلیس شهر مبارزه می کنند وجود ندارد، اما در زیر پوست شهر اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است که گویی بسیاری از مناطق نیز از درآمد زیادی برخوردارند. جالب است بدانید زنانی نیز در این امر دخیل هستند که از آنها برای مقابله با مقامات شهری و تخریب ساختمان هایی که تخلف دارند و نیاز به تخریب دارند استفاده می کنند.

تعجب دادستان کل کشور از حضور راهزنان در کارگاه های ساختمانی

دادستان کل کشور پس از استماع گزارش عضو شورای شهر تهران مبنی بر حضور اراذل و اوباش در ساخت و سازهای غیرمجاز، اظهار داشت: استفاده از اراذل و اوباش در ساخت و ساز بسیار عجیب است، حتما این خبر را از طریق دفتر دادستانی

سروری: هیچکس در جمهوری اسلامی نباید با آزار و اذیت به اهداف خود برسد

با این حال پرویز سروری، رئیس شورای عالی استان می گوید که گزارش های زیادی در این زمینه از سراسر کشور دریافت نکرده است، اما شهرداری باید با این پدیده زشت برخورد قاطع کند. وی در خصوص چالش های پیش روی شهرداری برای مقابله با این وضعیت می گوید: شهرداری نمی تواند وارد عمل شود، باید با نیروی انتظامی هماهنگ شود. در جمهوری اسلامی هیچکس نباید احساس کند که با آزار و اذیت و رفتارهای نامتعارف می تواند به اهداف خود برسد. «کسی که تجاوز می کند باید مجازات شود نه تشویق». وی درباره فراوانی این چالش در کشور توضیح می دهد: ما ارزیابی علمی در این زمینه نداریم. ما فقط گزارش دریافت می کنیم. ما روی این موضوع حساس هستیم. اگر سیگنالی از کشور باشد پیگیری می کنیم. نمی گویم اینطور نیست، اما اگر در کشور باشد، پیگیری می کنیم. این مشکل می تواند زمینه ای باشد و با این پدیده باید با هماهنگی فراژ و شهرداران شهرهای بزرگ به توافق برسیم که اگر این مشکل وجود دارد باید با قدرت حل شود و واکنش جدی و فوری صورت گیرد.

شربیانی: حضور جدی راهزنان در مناطق 18 و 19 و بخشی از منطقه 4 شهرداری

جعفر شربیانی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران و دبیر سابق شورایاران منطقه جنوب تهران، این موضوع را یک معضل جدی در شهر می داند و می گوید: از این ظرفیت غیرقانونی برای مصون ماندن از تخلفات خود استفاده می کنند. در حوزه ساخت و ساز متعهد شود اما شهرداری موظف است با تمام توان با این موضوع برخورد کند.

وی در خصوص اینکه این مشکل در کدام مناطق شهری بیشتر به چشم می خورد، می گوید: این مشکل در مناطق 18 و 19 و بخشی از منطقه 4 مشهود است و شهرداری باید با آن برخورد کند. شهرداری باید با هماهنگی پلیس اقدام کند. «به طور کلی ساخت و سازهای غیرمجاز باید جدی گرفته شود.

شربیانی کار راهزنان و کله پاچه ها را بسیار جدی می داند و می گوید: اقدامات آنها بسیار جدی است، تا زمانی که حمایت قضایی و قانونی مسئولان شهرداری در حوزه معماری و شهرسازی حداکثری نشود این اتفاق می افتد. به حدی که بخواهیم رئیس قوه قضائیه مسئول اجرای تصمیمات در حوزه معماری و شهرسازی باشد. در حال حاضر نمی توانیم روی تغییر رویه حساب کنیم. به نحوی باید حمایت بیشتری صورت گیرد.”

عباسی: زورآباد از قدیم الایام وجود داشته است

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این باره نظر دیگری دارد: «شهرداری باید به تعهدات خود عمل کند و مردم خود را ساماندهی کند. هر جا افراد بی قانون باشند رفتار غیرعادی خواهند داشت، اگر این افراد احساس کنند خلاء وجود دارد برای خود فرصت ایجاد می کنند. مدیریت شهری باید در مقابل افراد جاه طلب قوی باشد و انتظار همکاری از نیروی انتظامی و دستگاه قضایی وجود دارد اما این نافی مسئولیت شهرداری نیست و باید جدی گرفته شود.

عباسی با یادآوری اینکه این موارد مربوط به گذشته است و تازگی ندارد، اما از گذشته که محله های زورآباد برجسته بودند، حاشیه ها را اشغال کرده و ساخت و سازهای غیرمجاز انجام می دادند، یادآور می شود: در دوره هایی حضور این افراد را پذیرفتند و با عمران و آبادانی شهرها و قانونی شدن کشور این پدیده جای خودش را گرفت او آن را از دست داد و حالا اگر تخلفی صورت بگیرد خودش را نشان می دهد اما مشکل این است که اگر تخلف باشد و ساختمان ساخته شده باشد و مردم در آنجا اسکان داده شدند، با مشکلات اجتماعی تداخل دارد و دیگر امکان ورود و تخلیه این ساختمان ها وجود ندارد. قبل از خرید و فروش شهرداری باید رسیدگی کند.

اقراریان: اراذل و اوباش متجاوزان را اسکورت می کنند

مهدی اهاریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران حضور اراذل و اوباش در ساخت و سازهای غیرمجاز در دو منطقه شهری را بیش از سایرین می داند: «این موضوع باید در دو حوزه رصد شود. یکی در منطقه 3 منطقه 19 است که در حال ساخت است و برخی مجوز ندارند و برخی 4 طبقه ساخته اند و دیدیم که بیشتر بارگیری کرده اند. منطقه دیگری که این اتفاق می افتد منطقه گلابدره است. در مناطق دیگر هم وجود دارد، اما من این دو حوزه را مشاهده کرده ام».

وی به ریشه های این مشکل اشاره می کند: راهزنان شناخته شده ای که سابقه درگیری دارند برای تهدید و ممانعت از ماموران شهرداری پول می گیرند. ما با مشکلی تحت عنوان دادگستری مواجه هستیم که استفاده از ظرفیت قانونی را می طلبد. برخی مرتکب خودزنی می‌شوند و حتی خانواده‌ها را در این ساختمان‌ها اسکان می‌دهند تا اصرار بر نقض کنند. متأسفانه شاهد استفاده از برخی زنان برای ایجاد درگیری هستیم. به گونه ای که این زنان مانع ورود و حضور پرسنل شهرداری می شوند. شهرداری که نیروهای زن را برای رسیدگی به این تخلفات اعزام نمی کند. اگر درگیری فیزیکی وجود داشته باشد، مقابله با آن غیرممکن است. سنگ پرتاب می کنند. اخیرا کلیپی از یکی از مناطقی که به دلیل ساخت و ساز غیرمجاز برداشت مصالح ممنوع است را دیدم. چندین دوچرخه‌سوار متخلفان را اسکورت می‌کنند، ابتدا سعی می‌کنند پول بدهند و اگر نتیجه نداد، آنها را با چاقو و قمه تهدید می‌کنند. ما برای وانت و دستفروشان خیابانی همین را داریم. تعدادی از اراذل و اوباش در مکان هایی مستقر شده اند که نمی توانند عوامل شهرداری را جذب کنند و با این کار هزینه برخورد با آنها را افزایش می دهند. آخرین مورد ضرب و شتم ماموران شهرداری توسط واحد دانشگاه تهران بود. مراکز پلیس باید از کسانی که با مشکل مواجه هستند برای اعزام نیرو حمایت کنند. راه حل این است که پلیس شهر حلقه مفقوده این مشکلات است. تهران به قانون جامع مدیریت سرمایه نیاز دارد و پلیس شهر نیروی انتظامی باشد.

وی با مخالفت با استفاده از نگهبان شهرداری به عنوان پلیس شهری (پس از رفع ایرادات قانونی) می گوید: نگهبانی که در حال حاضر داریم را نمی توان به پلیس شهری تبدیل کرد زیرا با استانداردهای پلیس فاصله زیادی دارد. باید داشته باشد . “. پلیس شهر باید با مشارکت نیروی انتظامی تشکیل شود و تعدادی از وظایف مدیریت شهری بر عهده پلیس باشد. پلیس ابزار لازم را دارد. هزینه درگیری با پلیس زیاد است و او ابزارهای لازم برای مقابله با آن را دارد. متأسفانه در حوزه بی انضباطی مانند دستفروشان، وانت، مترو، کودکان کار و… شهر از بین رفته است و در بازار آشفته ای هستیم که اگر همه به فکر حل مشکلات نباشند، قابل برگشت نیست. .

اقراریان در این زمینه به نکته ای اشاره می کند که در خور توجه است: کم کم بی انضباطی به فرهنگ تبدیل می شود و شبکه ای برای مبارزه با ابزارهای مختلف به دلیل منافع اقتصادی سازماندهی و ایجاد می شود.

سیرمی: ساخت و ساز غیرمجاز باید جرم انگاری شود

حمیدرضا صارمی معاون شهردار تهران به این سوال واکنش نشان داد. وی معتقد است باید ریشه های این مشکل را برطرف کرد تا حواشی موجود برطرف شود. صارمی ابتدا فکر کرد: «ساخت و ساز غیرمجاز در ایران تخلف است و جرم محسوب نمی شود. یعنی ساخت و ساز غیرمجاز جرم انگاری نمی شود. زمانی که افراد این تخلفات را انجام می دهند، مجازاتی برای آنها وجود ندارد و فقط ساختمان تخریب می شود. «در بسیاری از کشورها ساخت و ساز غیرقانونی جرم محسوب می شود.

این موضوع چندین بار در مجلس مطرح شده و نتوانسته اند آن را جرم انگاری کنند. از طرفی قیمت مسکن بسیار بالاست. مردم نیاز به سرپناه دارند. فشار اقتصادی، بی خانمانی، نیاز به کار در شهرهای بزرگ و انباشت ثروت در کلان شهرها ما را در دهه های اخیر با مشکل مسکن غیررسمی مواجه کرده است. مثل یک بیماری است که کم کم تبدیل به یک مشکل لاعلاج می شود. ساخت و ساز غیرمجاز به جایی رسیده است که مردم کار خود را انجام داده اند. آنها مسائل و ابزار قانونی را می شناسند و با استفاده از زور وارد بازار ساخت و ساز غیرقانونی می شوند. این پدیده در تهران چندان شدید نیست و در حومه تهران وجود دارد. این پدیده شوم وجود دارد و مردم به طور حرفه ای با مقامات قضایی، پلیس و شهرداری برخورد می کنند. زمانی که شهردار کرمانشاه بودم گاهی اوقات یک ساعت درگیری مسلحانه داشتیم. می توانم بگویم حدود یک ساعت شبیه صحنه جنگ خارجی بود، مردم به طرف هم تیراندازی می کردند. مثل این است که ما باید به سمت آسیب شناسی حرکت کنیم نه اینکه با شهروندان جنگ مستمر داشته باشیم. شرایط خانه دار شدن سخت است. تمرکز مداوم بر اثر به جای علت، منجر به درمان نمی شود. باید به دنبال ریشه یابی باشیم که چرا با وجود داشتن سه طرح جامع، حدود 10 درصد از آن ها اجرایی نمی شود.

چالش هایی که ما با صاحب خانه شدن مردم داریم کجاست؟ قوانین، مقررات یا زمین؟ این شأن جمهوری اسلامی نیست که مانند کشورهای توسعه نیافته سکونتگاه های غیررسمی داشته باشد. اکنون که دادستان کل کشور خطاب به ایشان فرموده است، مراتب قدردانی خود را اعلام می کنم. باید به آسیب شناسی توجه شود.

وی در خصوص وضعیت تهران می گوید: «این پدیده را در شهر تهران داریم و غیررسمی است و مردم در این زمینه حرفه ای شده اند و کار می کنند. این یک فاجعه نیست، این است که شما نمی توانید برای مردم خانه بسازید. به طور فاجعه آمیزی، شاخص خرید مسکن برای دهک های اول تا ششم تقریبا غیرممکن شده است.
راه حل چیست

شهرداری تهران هرگز نمی تواند به عنوان ضابط قضایی برای ورود به ساختمان های خطرناک و رفع تخلفات ساختمانی عمل کند و کسبه از خلاءهای قانونی برای کسب سود بیشتر استفاده می کنند. ایجاد نیروی انتظامی شهرستان برای برخورد با متخلفان، جیب بران، دستفروشان، محاصره و سارقان تجهیزات شهری و هزار مشکل دیگر در پایتخت احساس می شود. از سوی دیگر، جدی گرفتن مجرمان می تواند یک راه حل موقت باشد. هماهنگی دستگاه های مختلف راهی موقتی برای غلبه بر این چالش است.

دیدگاهتان را بنویسید