بسیاری از عواقب حوادث و بلایا ناشی از درک نادرست از خطر است

زمان: 15:23
منتشر شده در: 1400/07/21
کد خبر: 1775892

مدیرکل جمعیت هلال احمر استان زنجان با اشاره به اجلاس سندای در ژاپن برای کاهش آثار بلایای طبیعی در سال 2015 در ژاپن گفت: و کمی بی احتیاطی می تواند به یک فاجعه جبران ناپذیر تبدیل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول هایی از موج بیانی ؛ سید قاسم موسوی امروز در نشست خبری هفته جهانی کاهش بلایا گفت: امروز رویدادهای مختلف ملی و بین المللی داریم ، از جمله 13 اکتبر (13 اکتبر) ، 28 دسامبر و 26 ژانویه برای کاهش بلایای طبیعی ، که تمرکز اصلی بر بلایای طبیعی است. بلایا “

وی گفت: “هنگامی که ما حوادث و بلایا را نام می بریم ، همه انواع بلایا را شامل می شوند ، از بیماری کووید گرفته تا زلزله ، سیل ، طوفان ، رعد و برق و خشکسالی.” این طبیعی است ، اما با توجه به شرایط جامعه ما همه بلایا را در نظر گرفته ایم و باید برای همه حوادث و بلایا برنامه داشته باشیم.

موسوی افزود: همه سازمان ها اعم از خصوصی ، دولتی ، عمومی و خیریه باید برنامه ای برای کاهش آثار بلایای طبیعی داشته باشند و برای این منظور چک لیست هایی تهیه شده است که جمعیت هلال احمر چندین سال پیش روی آن کار کرده بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با اشاره به سایت خادم گفت: خادم یکی از مدرن ترین سایت های کشور است و هرساله امکانات سایت اضافه می شود.

وی گفت: از سال 1990 ، جهان به این نتیجه رسیده است که 13 اکتبر مصادف با 12 اکتبر روز جهانی کاهش بلایا اعلام می شود و برنامه ملی هر 10 سال یکبار تعیین می شود.

موسوی با اشاره به آخرین جلسه کاهش اثرات بلایای طبیعی در سال 2015 در ژاپن ، گفت: همه دولتها موظفند به چارچوب سندای برسند.

وی افزود: چارچوب سندای دستور کار همه کشورها و سیاست های آنها را تعیین می کند و همچنین 7 هدف را انتخاب کرده و 4 اولویت دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: مهمترین اولویت به دست آمده در جمع بندی سندای ژاپن ، درک خطر است ، زیرا همه تلفات جانی و مادی در حوادث به دلیل کمی بی توجهی به احساس خطر باز می گردد. تبدیل به یک فاجعه جبران ناپذیر شود “

وی گفت: بر این اساس ، دولتها موظفند آگاهی خود را از خطر در جامعه خود افزایش دهند. دادن.

موسوی با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سال جاری 9 هزار و 767 نفر تحت انواع آموزش های عمومی و تخصصی قرار گرفتند ، خاطرنشان کرد: در این مدت 337 مورد در استان گزارش شده به هلال احمر داشتیم که شامل 276 تصادف جاده ای ، 14 تصادف کوه است. ، 11 سیل و سیل و 7 غرق شدن در سدها ، همه به دلیل بی احتیاطی و عدم درک خطر از دست دادن جوانان و نوجوانان.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه چارچوب سندای ژاپن نقشه راه کشورها برای دستیابی به نقطه و هدف مورد نظر است ، گفت: ایران می تواند در برابر بلایای طبیعی مانند ژاپن و حتی بهتر و پیشرفته تر باشد.

وی گفت: “دلیل پیشرفت ژاپن در کاهش آثار بلایای طبیعی این است که آنها خطری از سوی سران دولت ها برای قشرهای پایین جامعه درک کرده اند.” عادی سازی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی هنوز امکان ورود به نوک تاج وجود دارد.

موسوی با بیان اینکه آموزش در هلال احمر محدود به یک روز یا هفته نیست و در طول سال ادامه دارد ، خاطرنشان کرد: برنامه های آموزشی فشرده در همه شهرها برگزار می شود و وب سایت خادم نیز برنامه ویژه ای برای آن روز دارد زیرا نیروهای خود را برای کمک آماده می کند. به چندین مانور برای سرپناه وجود دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه همکاری های بین بخشی برای کاهش آثار بلایای طبیعی بسیار مهم است ، گفت: سندا گفت دولت به تنهایی نمی تواند به 7 هدف برسد ، بنابراین همه سازمان ها باید در دستیابی به اهداف کمک کنند. اهداف اجلاس سندای کشور ما همچنین هلال احمر به عنوان بخشی از مدیریت بحران است.

او گفت قوانین مختلفی برای دستگاه های مختلف اعلام شده است ، به عنوان مثال ؛ به دلیل کمبود آب در تابستان امسال ، نه تنها شرکت های تامین آب و برق ، بلکه همه دستگاه ها نیز شامل می شوند.

موسوی بر اهمیت اجرای مقررات 2800 در ساخت و ساز تأکید می کند: این قانون که پس از زلزله 1969 در زنجان و گیلان تهیه شده است ، متأسفانه ناقص است و نسخه جدید آن پس از زلزله سرپلذهاب تهیه شده است.

وی با بیان اینکه همه کاستی ها در ساختمان سازی به دلیل عدم درک خطر است ، افزود: این باید یکی از الزامات سازمان نظام مهندسی عمران باشد.

موسوی با بیان اینکه باید از رویدادها درس بگیریم ، گفت: درک خطر به فرهنگ سازی در جامعه برمی گردد. مثلا؛ سالانه 16 تا 20 هزار نفر در تصادفات جاده ای در کشور جان خود را از دست می دهند ، در حالی که این درصد در کشورهایی با جمعیت و اندازه مشابه ایران یک سوم است ، بنابراین درک خطر باید در کنار مسائل فرهنگی باشد و پرورش داده شود.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید