بسیج، بازوی اجرایی امر به معروف و نهی از منکر

بسیج، بازوی اجرایی امر به معروف و نهی از منکر

روز جدید : روز گذشته خبرهایی مبنی بر امضای تفاهم نامه سه جانبه بین قوه قضائیه، سازمان بسیج و ستاد امر به معروف به دست آمد. در اجرای بخشنامه اجرایی قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر، هم افزایی، مشارکت و تعامل بیشتر در تحقق اهداف امر به معروف و نهی از منکر به امضای آیات … صدیقی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور سردار غلامرضا سلیمانی فرمانده بسیج مصطفین و دکتر اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه وارد شدند. برگزاری دوره های آموزشی ویژه برای افسران نیروی انتظامی، نیازسنجی و تهیه مواد آموزشی لازم، دوره های همسویی آموزشی، شناسایی و سازماندهی آموزش افسران، صدور گواهینامه های آموزشی، انجام ارزیابی های آموزشی، سازماندهی و اعزام معلمان، صدور کارت های ویژه برای ضابطان قانون. امر به معروف و نهی از منکر و تشکیل بانک اطلاعات یکی از محورهای این تفاهم نامه سه جانبه است که بر اساس قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر در تفاهم نامه آمده است.

متولیان امر چه گفتند؟

سازمان بسیج مستضعفین در مراسم امضای رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با نگاهی به بازوی اجرایی امر به معروف و نهی از منکر گفت: این تفاهم نامه در راستای انجام کار جمعی منعقد شد زیرا جمعی کار آسیب کمی دارد و نتیجه بهتر انجام می شود. آیات … صدیقی آموزش امر به معروف و نهی از منکر را احیای این دو فریضه الهی نیمی از شریعت می داند و بیان می کند: امروز دشمن از امر به معروف و نهی از منکر هراس دارد، لذا رسانه های بیگانه بر امر به معروف کار می کنند. مورد حمله قرار می گیرند. سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز از آمادگی این سازمان برای اجرای هرچه بهتر این تفاهم نامه خبر داد و یادآور شد: ما به این تفاهم نامه نگاه مثبت داریم و از همه فرصت های بسیج برای اجرای آن استفاده خواهیم کرد و این امر مایه مباهات بسیجیان است مجری امر به معروف و نهی از منکر. در زمینه پیشگیری، هدف ما کاهش تعداد پرونده های وارده به دستگاه قضایی است و به همین منظور طرح «هر مسجدی یک وکیل دارد» را نیز به قوه قضائیه پیشنهاد کرده ایم. سردار سلیمانی یکی از وظایف مهم بسیج را ساماندهی حرکت های مردمی می داند و خاطرنشان می کند: نهضت یاری مومنان با محوریت بسیج راه اندازی شد که الحمدلله با استقبال مردم مواجه شد و هم اکنون این کار ادامه دارد. یک راه محبوب اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز از آمادگی قوه قضائیه برای حمایت از ضابطان خبر داد. جهانگیر با بیان اینکه باید به سمت اجرای مفاد تفاهم نامه حرکت کنیم، ابراز داشت: قوه قضاییه از ظرفیت خود برای کمک به اهداف ستاد فرماندهی که اهداف نظام است استفاده خواهد کرد.

چرا راه حل جدید ضروری بود؟

به نظر نمی رسد اتفاقات اخیر تاثیری در امضای این تفاهم نامه داشته باشد. پس از این واقعه بود که بسیاری از کارشناسان بر لزوم آموزش فرماندهان به شیوه های خوب و بد تاکید کردند و معتقد بودند که نیروی آموزش دیده باعث استقبال بهتر مردم می شود. 25 تیرماه سال جاری، محسن پیرهادی، نماینده اصولگرای مردم تهران در نامه ای سرگشاده به سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به نحوه برخورد با … اجرای طرح عفاف و حجاب برای رسیدگی به مواردی که حقوق زنان هر چند محدود و اندک تضییع شده است. در این نامه آمده است: همانطور که می دانید رهبر معظم انقلاب در سفر به خراسان شمالی در سال 91 فرمودند: برخی از کسانی که امروز به استقبال آمدند زنانی بودند که معمولاً به آنها می گویند خانم بهجاب، چه کنیم. الان انجام بده آیا مصلحت است؟ درسته نه دل مال این جبهه هست عیب داره. آیا من عیب ندارم؟ عیوب او ظاهر است و فرودست باطنی است و نمی بیند. ما عیب داریم و او هم عیب دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید، البته مردم از منکر نهی می کنند، اما با سخنان پسندیده نهی از منکر می کنند، نه با ایجاد نفرت. جامعه بر اهمیت سبک و روش اجرای قانون عفاف و حجاب تاکید می کند و این وظیفه را بر همگان بویژه نیروی انتظامی محترم به عنوان مسئول اجرایی آن آشکار می سازد و در بخشی دیگر از این نامه این گلایه آمده است: «متاسفانه همانطور که در مواردی برخی از خانواده ها و تعدادی از زنان شکایت داشتند، برخورد ناهنجار و خوش طعم برخی از ماموران با زنان، هدایت آنها به سمت وانت های گشت، استفاده از ادبیات نامناسب، برخورد تحقیرآمیز و نامناسب با برخی از افسران زن در بازداشتگاه و گاه برخورد با زنان. زندانیان زن از جمله ضرب و شتم از جمله موارد ذکر شده است که این گونه موارد نه تقصیر زنان ایران اسلامی است و نه مسئولین. بانیان طرح حجاب و عفاف که گواه چرایی و چگونگی اجرای آن است. رفتار آموزش ندیده فرماندهان، چه خوب و چه بد، حتی اعتراض چهره های معروفی چون آیات را برانگیخت… سیدحسن خمینی در صفحه اینستاگرام خود عکسی از نحوه برخورد خودروی گشت ارشاد با یک مادر منتشر کرد و نوشت: این کار ارشاد نیست، عاقلانه نیست.» قبل از همه این موارد و در سال 89 که هنوز از آخرین تحولات خبری نبود، آیت… هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در خبرگان رهبری، موفقیت برنامه های گشت ارشاد را منوط به درستی دانست. آموزش کارگزاران و ضابطان دادگستری و گفت: همزمان با تدریس باید نظارت و رعایت و مراقبت کامل نیز داشته باشند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید