بلوف یا تهدید؟ | روز جدید

بلوف یا تهدید؟  |  روز جدید

روز جدید رئیس جمهور روسیه در اولین سخنرانی عمومی خود پس از حمله نظامی این کشور به اوکراین و در شرایطی که پیشروی های اوکراین روسیه را در موقعیت دشواری قرار داده است، اوکراین و کشورهای حامی کیف را به استفاده از سلاح هسته ای توسط مسکو تهدید کرد.

رئیس جمهور روسیه در اولین سخنرانی عمومی خود پس از حمله نیروهای این کشور به اوکراین و در شرایطی که پیشروی های اوکراین روسیه را در موقعیت دشواری قرار داد، اوکراین و کشورهای حامی کیف را به استفاده از سلاح هسته ای توسط مسکو تهدید کرد. ولادیمیر پوتین با تاکید بر لزوم دستیابی سریعتر به اهداف روسیه در جنگ اوکراین، همزمان با رونمایی از کمپینی برای فراخواندن افراد دارای تجربه نظامی به جبهه، کشورهای غربی را که از اوکراین با استفاده از سلاح های هسته ای حمایت می کنند، تهدید کرد و به مردم گفت: طرفی که اهداف روسیه در اوکراین تغییر نکرده است و انتخاب رویکرد نظامی برای آن کشور “ضروری” بوده است. زیرا به گفته وی، غرب با ارائه تسلیحات مدرن به اوکراین “همه خطوط قرمز” را پشت سر گذاشته است. پوتین آمریکا و اروپا را به مشارکت در پروژه “باج گیری هسته ای” روسیه متهم کرد و هشدار داد که روسیه “سلاح های زیادی دارد”. در پراوی با بیان اینکه برخی از آنها حتی از تسلیحات کشورهای ناتو پیشرفته‌تر هستند، همچنین حمایت مجدد خود را از برگزاری همه‌پرسی برای پیوستن به روسیه در اراضی اشغالی شرق اوکراین اعلام کرد. رئیس‌جمهور روسیه در پی این سخنرانی تاکید کرد: روسیه در صورت تهدید تمامیت ارضی اش از تمام تجهیزات و تسلیحات خود استفاده خواهد کرد و خطاب به کشورهای حامی اوکراین گفت: «این یک بلوف نیست.» پس از این سخنرانی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه از فراخوان 300 هزار نفر خبر داد. افرادی که تجربه نظامی کمی داشتند و به مردم روسیه قول دادند که دانشجویان به جبهه دعوت نشوند.بر اساس برآوردهای تحلیلگران و کارشناسان نظامی، تعداد نیروهای روسیه از جمله جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در حال حاضر هیچ است. بیش از 200000 نفر است و اگر بسیج 300000 سرباز دیگر موفقیت آمیز باشد، روسیه را در خط مقدم نبرد در خاک اوکراین تقویت خواهد کرد. اما آموزش نظامی، تامین تسلیحات، تدارکات و سازماندهی این تعداد نیرو با مشکلاتی همراه خواهد بود. در همان زمان، گزارش‌های آژانس‌های اطلاعاتی غربی از بی‌انگیزه‌ای بالا در میان نیروهای روسی به دنبال پیشروی نیروهای اوکراینی خبر دادند، زیرا دومای دولتی روسیه نیز روز سه‌شنبه موافقت کرد تا مجازات سربازانی را که ترک جنگ کرده‌اند و از جنگ فرار کرده‌اند، افزایش دهد. با این حال، سخنرانی دیروز ولادیمیر پوتین شوک جدیدی به بازارهای مالی وارد کرد. به این ترتیب قیمت هر بشکه نفت برنت با دو دلار و 38 سنت افزایش به 93 دلار رسید که بالاترین قیمت در دو هفته اخیر است. علاوه بر این، قیمت گاز هلندی، معیار اروپایی، برای تحویل در ماه آینده با افزایش پنج درصدی به 204 یورو در هر مگاوات ساعت رسید. همزمان، برابری دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی جهان به بالاترین سطح خود در دو دهه اخیر رسید و واحد پول اروپا در برابر دلار آمریکا 47 درصد کاهش یافت. قیمت هر اونس طلا روز چهارشنبه 10 دلار و 70 سنت افزایش یافت و از 1675 دلار گذشت. شاخص سهام آلمان در روز چهارشنبه 3.8 واحد و شاخص بورس ژاپن (نیکی) 375 واحد کاهش یافت.

تکرار مدل کریمه

چهار منطقه تحت کنترل روسیه در اوکراین اعلام کرده اند که در اواخر این هفته یک همه پرسی زودهنگام برای پیوستن رسمی به روسیه برگزار خواهند کرد. اقدامی که مقدمه ای برای درخواست مسکو برای الحاق تعدادی از مناطق اشغالی تلقی می شود. جدایی طلبان روسی در دونتسک، لوهانسک و مناطق اشغالی خرسون و زاپوریژیا در اقدامی که به نظر می‌رسد چالشی سیاسی برای هماهنگی علیه غرب است، رأی به جدایی رسمی از اوکراین و تحت کنترل مسکو را اعلام کردند. اما این رای پس از آن صورت گرفت که روسیه بیشتر مناطقی را که در آغاز جنگ تصرف کرده بود از دست داد و اوکراین و ایالات متحده آن را “جعلی” خواندند و آن را رد کردند. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: «روس‌ها می‌توانند هر کاری که بخواهند انجام دهند. هیچ چیز تغییر نخواهد کرد.” او در توئیتی اضافه کرد: “اوکراین حق دارد سرزمین های خود را آزاد کند و به این کار ادامه خواهد داد. روسیه می تواند هر چه می خواهد بگوید.” روسیه متجاوزی بوده و هست که به طور غیرقانونی بخش‌هایی از اوکراین را اشغال کرده است. اوکراین حق دارد سرزمین‌های خود را آزاد کند و بدون توجه به آنچه روسیه می‌گوید به این کار ادامه خواهد داد. ولادیمیر پوتین تحت فشار است تا مرزهای روسیه را حتی بیشتر به داخل اوکراین گسترش دهد.

مناطق تحت کنترل جدایی طلبان 15 درصد از خاک اوکراین و به اندازه مجارستان یا پرتغال است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز گفت که واشنگتن “به شدت” با هر رفراندوم مخالف است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و هیتاناس ناوسدا، رئیس‌جمهور لیتوانی، رأی‌گیری برنامه‌ریزی‌شده را «مضحک» توصیف کردند. جدایی طلبان در دونتسک واقع در شرق اوکراین اعلام کردند که بین 23 تا 27 سپتامبر همه پرسی برگزار خواهند کرد و از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواستند که الحاق منطقه آنها به روسیه را در اسرع وقت پس از رای گیری بپذیرد. به گزارش ایندیپندنت، دنیس پوشیلین، رئیس جمهور خودخوانده جمهوری خلق دونتسک در نامه ای خطاب به رئیس جمهور روسیه گفت: از شما می خواهم که در صورت نتیجه گیری در این زمینه، جمهوری خلق دونتسک را در اسرع وقت به عنوان بخشی از روسیه در نظر بگیرید. همه پرسی مثبت است، که ما هیچ شکی در آن نداریم.» «جدایی طلبان جمهوری خلق لوهانسک، که در شرق اوکراین است، اعلام کرده اند که در تاریخ مشابهی همه پرسی برای پیوستن به روسیه برگزار خواهند کرد. دونتسک و لوهانسک با هم اکثریت را تشکیل می دهند. منطقه دونباس، که از سال 2014 درگیر جنگ جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه است. در خرسون، واقع در جنوب اوکراین، دو هفته پیش برای اولین بار رأی‌گیری برگزار شد؛ اما به دلایل امنیتی «به تعویق افتاد». با این حال، ولادیمیر سالدو، رهبر هیئت روسی در خرسون، در بیانیه‌ای گفت که رای‌گیری برگزار خواهد شد و امیدوار است که این منطقه به “بخشی از روسیه و عضوی کامل از دولت واحد تبدیل شود.” حدود 95 درصد از منطقه خرسون تحت کنترل نیروهای روسیه است. مسکو دونتسک و لوهانسک را در زمان آغاز حمله به اوکراین در ماه فوریه به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت و اکنون می گوید هدف اصلی از “عملیات ویژه نظامی” تامین امنیت سرزمین آنها بوده است.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه و حامی سرسخت پوتین، از تصمیم برای برگزاری رای گیری حمایت کرد. او استدلال کرد که هرگونه رای مثبت این مناطق برای پیوستن به روسیه منجر به “بازگشت ناپذیری” مرزهای آنها می شود و به مسکو اجازه می دهد تا با استفاده از “همه ابزار” از آنها دفاع کند. وی افزود که این رای به «بازیابی تاریخی عدالت» منجر خواهد شد و مسیر آینده روسیه را «به طور کامل تغییر خواهد داد». زمانی که رای گیری انجام شود و سرزمین های جدیدی به روسیه ملحق شوند، یک دگرگونی جغرافیایی برگشت ناپذیر در جهان رخ خواهد داد. جنایت در خاک روسیه جنایتی است که با تمام ابزارهای دفاعی با آن مقابله خواهد شد.» وی افزود: روسیه این مناطق جدید را در قانون اساسی خود گنجانده تا هیچ یک از رهبران آینده روسیه نتوانند آنها را پس بگیرند.

نتیجه چنین آرایی تقریباً به نفع مسکو خواهد بود، اما دولت های غربی آن را به رسمیت نمی شناسند. اما با موفقیت روزافزون نیروهای اوکراینی در نبردهای خود برای بازپس گیری قلمرو خود، همه پرسی به مسکو اجازه می دهد تا زمینه را برای شعله ور شدن درگیری فراهم کند. در نشانه دیگری از تمایل روسیه به ادامه و احتمالاً تشدید جنگ، مجلس سفلی پارلمان تحت کنترل کرملین به قوانین سخت‌تر برای مجازات فرار، تسلیم و غارت سربازان روسی رأی داد. نمایندگان مجلس همچنین به قانونی رای دادند که می تواند سربازانی را که از جنگیدن خودداری می کنند با 10 سال زندان مجازات کند. اگر همانطور که انتظار می رود، مجلس اعلا این قطعنامه ها را تصویب کند و توسط پوتین امضا شود، دست فرماندهان برای مقابله با کاهش نظم و انضباط در میان سربازان بازتر خواهد بود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید هیچ چشم‌اندازی برای راه‌حل دیپلماتیک برای این مناقشه وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید