تهدید به حمله فقط یک بلوف اسرائیلی است

تهدید به حمله فقط یک بلوف اسرائیلی است

روز جدید منتقدان هشدار می دهند که دولت بایدن اظهارات اسرائیل را مخرب تر می داند. علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا علاقه زیادی به ازسرگیری توافق هسته ای با ایران دارد.

در درگیری با ایران، اسرائیل اغلب گزینه نظامی را روی میز قرار می دهد. از زمانی که دیپلماسی بین المللی مذاکرات با نمایندگان ایران را برای نجات توافق هسته ای 2015 در وین از سر گرفت، تقریباً روزی نبوده است که اسرائیل در مورد حمله پیشگیرانه صحبتی نکرده باشد. باور غالب در دولت بنت نفتالی این است که تنها ریاضت می تواند افراط گرایان در تهران را از درخواست بمب هسته ای باز دارد. این نظریه در واشنگتن نیز شنیده می شود. بنی گانز در جریان سفر اخیر خود به ایالات متحده گفت که به نیروهای مسلح اسرائیل دستور داده است که از نظر عملیاتی برای حمله احتمالی به ایران آماده شوند. همچنین تهدیدهای متعددی از سوی دستگاه امنیتی اسرائیل وجود دارد: رهبر موساد علناً قول داده است که او و موساد تضمین خواهند کرد که ایران در چند سال آینده “به سلاح هسته ای دست پیدا نکند” یا هرگز.

منتقدان هشدار می دهند که دولت بایدن اظهارات اسرائیل را مخرب تر می داند. علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا علاقه زیادی به ازسرگیری توافق هسته ای با ایران دارد. با این حال گفته می شود که واشنگتن از تهدیدهای شفاهی تل آویو حمایت می کند زیرا از یک سو به نظر می رسد مذاکرات وین با ایرانی ها به بن بست رسیده است و شرکای اروپایی شکست قریب الوقوع مذاکرات را ممکن می دانند.

به گفته ناهوم بارنیا، مفسر آکرونات احمق، تیم بایدن می‌داند که «تهدید اسرائیل به اقدام نظامی، موضع ایران را نرم‌تر کرده است». تفاوت این است که دولت‌های بنت و بایدن با هم برای دستیابی به توافق همکاری می‌کنند، در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، هر کاری که ممکن است انجام می‌دهد تا سیاست باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در قبال ایران را تضعیف کند. این قافیه ها بازی آتش هستند، اما احتمالاً چیزی بیش از یک بلوف نیستند. حتی نیروی هوایی مدرن اسرائیل به تنهایی نمی تواند سانتریفیوژهای زیرزمینی ایران را نابود کند. این امر مستلزم بمب های پرقدرت ویژه ای است که ارتش اسرائیل در اختیار ندارد و ایالات متحده نیز درخواست آن را برای تامین جت های جنگنده ای که قابلیت سوخت گیری در هوا دارند و بنابراین برای پروازهای طولانی مدت مناسب هستند را رد کرده است. به نظر نمی رسد واشنگتن به مداخله مسلحانه واقعی علاقه مند باشد. اما تشدید جنگ روانی بین اسرائیل و ایران در حال افزایش است.

اوفر شله، کارشناس دفاعی و مقام سابق کنست، توصیه می کند که اسرائیل به جای تهدید دائمی ایران، باید از این لفاظی ها که هیچ کس جدی نمی گیرد، دست بردارد. ایهود باراک، نخست وزیر سابق اسرائیل نیز ارزیابی مشابهی دارد: “آیت الله ها می خواهند مانند رژیم کیم جونگ اون در کره شمالی زنده بمانند. آنها به عنوان کشوری در آستانه یک سیستم هسته ای، عملاً آسیب ناپذیر خواهند بود و در تعادل استراتژیک با اسرائیل خواهند بود.” آزادی عمل خود را در منطقه به دست آورد و گسترش دهد.»

دیدگاهتان را بنویسید