بهانه جدید آمریکا برای به تاخیر انداختن مذاکرات پس از مرگ آتش مشکلات


ساعت: 22:11
تاریخ انتشار: 28.07.1401
کد خبر: 1904756

دولت آمریکا که پیش از این ناآرامی ها را بهانه ای برای به تعویق انداختن مذاکرات لغو تحریم ها در وین قرار داده بود، این بار به توجیه جدیدی برای عدم اقدام خود در این مذاکرات متوسل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جان کربی، دولت آمریکا که پیش از این ناآرامی ها را بهانه ای برای ترک دیپلماسی با ایران عنوان می کرد، اکنون به بهانه جدیدی برای عدم تمرکز بر مذاکرات هسته ای متوسل شده است.

یک مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه گفت که کاخ سفید به دلیل تحویل پهپادهای ایران به روسیه از تلاش‌ها برای مذاکره با تهران بر سر برنامه هسته‌ای خود دست کشیده است.

جان کربی گفت: «آمریکا در حال حاضر به دلیل عرضه پهپاد به روسیه عملاً از تلاش برای مذاکره با ایران دست کشیده است. ما در حال حاضر روی دیپلماسی متمرکز نیستیم.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این ادعای ارسال پهپاد به روسیه را رد کرده بود. ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش گفته بود که «ایران هیچ سلاحی به هیچ یک از متخاصمین صادر نکرده است».

وی حدود دو هفته پیش درباره ادعای مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده مبنی بر تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ از طریق اوکراین را بی اساس می داند. و آن را تایید نمی کند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز 20 مهرماه گفت: از ابتدای مناقشه تاکنون، سیاست اصولی و روشن خود را بر مبنای بی‌طرفی فعال و مخالفت با جنگ و ضرورت حل و فصل سیاسی حفظ کرده‌ایم. از اختلافات بین دو طرف، به دور از خشونت. ما اعلام کردیم.»

کنعانی خاطرنشان کرد: در همین راستا وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ماه های اخیر در تماس ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روسی و اوکراینی خود همواره بر لزوم حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و گفتگو تاکید کرده است. وی با تصریح بر آمادگی کشورمان برای کمک به این روند اعلام کرده است.

پیش از این حسین امیرعبدلاخیان، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز و در پاسخ به سوال این خبرنگار مبنی بر اینکه ایران متعهد به عدم دادن سلاح به هیچ یک از متخاصمین می باشد. که حقیقت دارد؟ وی اعلام کرد: ما ملزم به ارسال اسلحه هستیم. ارسال تسلیحات به هر دو طرف امکان راه حل سیاسی را به تعویق می اندازد.

خبرنگار نیویورک تایمز اعلام کرد که این ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه خلاف گفته جنابعالی نیست؟ امیر عبدالاخیان پاسخ داد: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم و همکاری دفاعی ما ربطی به اوکراین ندارد. ما به هیچ کشوری برای استفاده از جنگ در اوکراین تسهیلات نخواهیم داد. متاسفانه تبلیغات نادرستی در این زمینه وجود داشت.

وی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهند از پهپادهای ایرانی استفاده کنند، آیا با توافق دفاعی همخوانی دارد؟ وی خاطرنشان کرد: تسهیلاتی به روسیه برای استفاده در اوکراین نداده ایم. اوکراین فقط راه حل سیاسی دارد… راه حل نظامی نیست و طرفین باید موضوع را در اسرع وقت بر سر میز مذاکره حل کنند.

لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تلاش هایی را برای حل سیاسی این بحران انجام داده و علاوه بر رایزنی های تلفنی حسین امیرعبداللهیان با وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین (دو کشور درگیر) وی همچنین دو بار پیام وزیر خارجه اوکراین را به مقامات روسیه ابلاغ کرد. از سوی دیگر امیر عبدالخیان در سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به روسیه پیام یکی از رهبران اروپایی در مورد اوکراین را به روسیه ابلاغ کرد.

روسیه از صبح روز دوشنبه (10/18 اکتبر) چندین حمله موشکی به مرکز کیف، پایتخت اوکراین و چندین شهر دیگر این کشور انجام داده است. در این حملات ده ها نفر کشته و زخمی شدند. روسیه چندین شهر دیگر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین را با موشک و پهپاد مورد حمله قرار داده است.

حملات موشکی روسیه دو روز پس از انفجار قوی در پل کرچ انجام شد. این انفجار منجر به تخریب بخشی از پل کرچ شد که تنها محور اتصال روسیه به شبه جزیره کریمه است. در سال 2014، روسیه این شبه جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود، پس از همه پرسی ضمیمه کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه تایید کرد که دستور حمله موشکی را به تلافی تخریب پل کرچ داده است. وی هشدار داد که هرگونه حمله ای که روسیه را تهدید کند با “پاسخ سختی” مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید