بهره‌مندی به معروف و نهی از منکر اسلحه امام حسین (ع) در برابر دشمنان/ محرم فرصتی برای خویشتن‌داری انسان است.


ساعت: 11:52
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891411

حسین نشتانی گفت: راه و روشی که مکتب امام حسین(ع) پیش روی ما گذاشته است، اگر توجه کنیم و به کار بگیریم، بی شک می تواند آغازی بر پایان بسیاری از آسیب ها باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین نشتانی کارشناس مسائل اجتماعی و محقق حقوق جزا و جرم شناسی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون اظهار داشت: امام حسین (ع) یکی از امامان معصوم شیعه و مظهر اسلام است و یکی از امامان است. از بزرگان مکتب که مصباح هدایت نامیده می شود و از او به عنوان کشتی نجات و سرور و سرور جوانان و نمونه عینی مکتب یاد می شود امامی که سنتش به معنای گفتار و کردار و کردار اوست. تفاسیر حجتی است بر بشر، پس با انتخاب راه خود، راه سعادت و تکامل را طی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نام حسین (علیه السلام) با نام عاشورا آمیخته است، تصریح کرد: عاشورا واقعه ای است که از ابتدا تا انتها آموزنده است، برای همه کسانی که می خواهند انسان و وظیفه شناس باشند، الگوی جاودانه است. ، زیرا فرد و جامعه چگونه باید باشد؟

نهطانی ادامه داد: من امام حسین (ع) را در نهضت عاشورا دارم که اعلام کند راهش مخصوص او نیست بلکه راهی ابدی است که گذشتگان همین راه را طی کردند و آیندگان هم باید همین راه را طی کنند، ماهیتش این است که امر به معروف و نهی از منکر می داند و امر به معروف و نهی از منکر سیره انبیا و راه صالحان است، لذا امام در وصیت نامه خود به محمد بن حنفیه بر این تدبیر تکیه کرد و نوشت: علی بن ابی طالب: من می خواهم. امر به معروف و نهی از منکر و پیروی از راه جدم و پدرم علی بن ابیطالب».

وی در ادامه افزود: این بدان معناست که من با سلاح امر به معروف و نهی از منکر که سلاح همه پیامبران و صلح جویان از جمله سلاح پیامبر(ص) و علی(ع) است، با دشمن می جنگم و پس از آن با یاران آزادی مقابله می کند. و در محضر آنان سخنانی ایراد کرد، ضمن نقل سخنان پیامبر(ص) و تطبیق آن بر شرایط موجود و لزوم تغییر وضعیت موجود، فرمود: «و من الگو و اسوه برای شما هستم». امام حسین (ع) امامی معصوم است و سیره او برای امت حجت معرفی شده و از دیگران می خواهد که از این الگو پیروی کنند، از این رو نهضت عاشورا که بر اساس کردار و گفتار و گفتار معصوم از ابتدا تا انتها استوار است. این درس و الگویی است که لازم است مردم با مطالعه این واقعه الگوها را استخراج کنند و اگر شرایط یکسان است این درس ها را به کار گیرند و به سعادت فردی و اجتماعی برسند، مخصوصاً بر ما که شیعه هستیم و قبول کرده ایم. ولایت ائمه معصومین

اعتقادات دینی و معنوی عاملی برای جلوگیری از بروز بحران است

این کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: آنچه در دنیای امروز و در سطح جامعه ملموس است این است که جوامع دینی و متدینان مبتنی بر باورهای معنوی و آموزه های دینی کمتر در معرض بحران هایی مانند بحران هویت و … هستند. در میان این گروه‌ها اغلب کمتر یا حداقل به اندازه سایر جوامع گسترده نیستند.

حسین نشتانی افزود: اکتشافات نوین پزشکی نیز موید این واقعیت است که افراد متدین در برابر بیماری ها مقاومت و امید بیشتری دارند و این آرامش و امیدواری ناشی از اعتقادات دینی آنهاست و امید به زندگی در چنین جوامعی بالاتر است و از نظر اجتماعی از تعادل هنجاری برخوردارند.

وی ادامه داد: فرهنگ عاشورا فرهنگی است که نشات گرفته از آموزه های دینی توام با درس آزادگی و معرفت عمیق دینی است که انتقال صحیح مفاهیم آن به نسل جوان و امروزی می تواند به درک صحیح دین و اعتبار اینها کمک کند. مفاهیم و در نتیجه تجلی آثار و برکات آن در سطح. سن جوانان و نوجوانان جامعه تاثیر بسزایی دارد.
بیان کرد:
این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: فردی که معتقد و دارای اعتقادات دینی است، با قرار گرفتن در ایام معنوی مانند محرم، طبیعتاً از انجام کارهایی که مغایر با موازین و اعتقادات دینی خود است دوری می کند و این رفتار ریشه در آموزه های دینی او دارد.

آثار معنوی ماه محرم از گناهان جلوگیری می کند

وی با اشاره به آثار معنوی ماه محرم تصریح کرد: مشارکت و تقریب جوانان در ایام محرم در تکایا و حسینیه ها مظهر وحدت اجتماعی و انسجام معنوی و نوعی کلاس درس معرفت است که توسط شناخت جامعه شناسان جنایی و نهادهای قضایی و انتظامی که به کاهش جرم در جامعه و روند نزولی شاخص جرم و جنایت در کشور مربوط می شود و این کاهش سطح جرم در سطح جامعه به وضوح محسوس است و قابل رویت.

نهطانی با بیان اینکه ماه محرم بهترین فرصت و یکی از کامل ترین عوامل کنترل آسیب های اجتماعی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است در ماه محرم به عنوان ایام عاشورا مردم انگیزه بیشتری برای اداره خود و بودن پیدا می کنند. اگر قوانین اسلام و موازین آن عمل کند، همین مشکل به معنای کاهش جرم و افزایش ضریب امنیت جامعه است. از آنجایی که قوانین اسلام در زمینه رفتار چیزی جز هنجارها و رفتارهای قانونی نیست، اکثر مردم در چارچوب قانون اینگونه عمل می کنند و توسط بره شسته می شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید